بستن

آب شیرین دریا به صنایع لامرد رسید

هفت‌برکه – گریشنا: در آخرین روزهای حضور محسن علوی در مجلس شورای اسلامی، فاز نخست آب شیرین‌کن منطقه‌ ویژه اقتصادی لامرد به بهره‌برداری رسید.

به گزارش ایرنا مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد روز شنبه در این آیین افتتاح این طرح گفت: با هدف تامین آب شرب با کیفیت مناسب در یک افق ۱۰ ساله جهت صنایع مستقر در منطقه ویژه اقتصادی لامرد، یک مجموعه آب شیرین‌کن به ظرفیت تولید ۴۶ لیتر بر ثانیه در ۲ فاز طراحی و عملیات اجرایی آن از اسفند ۹۷  آغاز شد.

وی ادامه داد: فاز نخست این طرح با رعایت الزامات زیست‌محیطی به ظرفیت ۲۳ لیتر بر ثانیه به بهره‌برداری رسید که نقش مهمی در اطمینان خاطر سرمایه‌گذاران و صنعتگران مستقر در این منطقه دارد.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد افزود: برای مهندسی، تامین تجهیزات، ساخت و اجرای دو دستگاه آب‌شیرین‌کن به همراه ساختمان‌ها و تاسیسات جانبی و خط انتقال آب، هزینه ریالی و ارزی افزون بر ۴۷ میلیارد ریال و یک میلیون و ۴۱۰ هزار یورو صرف شده است.

فدایی دولت اضافه کرد: تاسیسات و ابنیه این پروژه در ۷۲۰ متر مربع و با استفاده از فناوری روز دنیا احداث شده است.

وی تصریح کرد: فاز یک پروژه علاوه بر تامین آب مورد نیاز مجتمع صنایع آلومنیوم جنوب نیز آب مورد نیاز دیگر صنایع مستقر در سایت انرژی بر لامرد را تامین می‌کند.

نماینده مردم لامرد و مهر در مجلس شورای اسلامی، فرماندار لامرد و جمعی از مسؤولان محلی در آیین افتتاح این طرح زیربنایی حضور داشتند.

بنا بر اعلام مسؤولان، عملیات اجرایی فاز ۲ آب‌شیرین‌کن منطقه ویژه اقتصادی لامرد با بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی و بر اساس برنامه زمان‌بندی شده و به رغم شرایط کرونایی در حال انجام است.

پیش از این، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی، رییس‌جمهوری، دوم اردیبهشت‌ماه در ارتباط ویدیوکنفرانس چهار طرح ملی صنعتی، زیربنایی، ورزشی، درمانی و فرودگاهی جنوب استان فارس واقع در شهرستان لامرد را افتتاح کرده بود.

فاز اول مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب با چشم‌انداز ظرفیت تولید ۳۰۰ هزار تن شمس آلومینیوم در سال، بیمارستان ۱۲۴ تختخوابی حاج محمود حاج حیدر لامرد، ترمینال جدید فرودگاه لامرد و مجتمع ورزشی سردار دلاور شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی چهار پروژه‌ای است که در این آیین به بهره‌برداری رسید.

عملیات طرح انتقال آب از خلیج فارس به جنوب فارس با هدف تامین آب صنایع در این مناطق ویژه و همچنین آب شرب شهرهای لامرد و مهر اول اسفندماه ۱۳۹۷ در آیینی با حضور وزیران نیرو، اطلاعات و صنعت، معدن و تجارت آغاز شد.

این طرح در دو بخش آب شیرین کن و خط لوله در حال اجرا است.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد پارسال با اشاره به انجام مطالعات محیط زیست دریایی برای آب شیرین کن پارسیان و مسیر خط انتقال اظهار داشت: مجوزهای لازم برای اجرای این طرح انتقال آب از حدود ۴۰ سازمان و نهاد دولتی در استان‌های فارس و هرمزگان اخذ شده است.

به گفته وی، خط انتقال آب از دریا افزون بر ۶۷ کیلومتر طول دارد و چهار مرحله آبگیری، پیش‌تصفیه، نمک‌زدایی و تصفیه نهایی در آن پیش‌بینی شده است.
بنا بر اعلام وزیر نیرو، با اجرای این پروژه ۱۵میلیون متر مکعب آب آشامیدنی، مصرف خانگی و همچنین صنایع موجود در شهرستان لامرد و مُهر تامین خواهد شد.

بر این اساس، از این میزان آب، هشت و نیم میلیون متر مکعب آن متعلق به صنایع انرژی بر لامرد و مُهر با تضمین خرید از سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، ۲ و نیم میلیون متر مکعب آب آشامیدنی با تضمین خرید از وزارت نیرو و چهار و نیم میلیون متر مکعب سهم سایر صنایع موجود در شهرستان‌های یاد شده است.

این طرح یکی از ۱۰پروژه نمک‌زدایی آب دریا (شیرین‌سازی) است که از سال ۹۲ تا سال ۹۷ در دولت تدبیر و امید برنامه‌ریزی‌های آن انجام شد و مطابق برنامه زمانبندی اعلام شده از سوی وزیر نیرو، مرحله نخست این طرح ظرف مدت ۲ سال به اتمام خواهد رسید.

6 نظر

  1. لامرد ببنید به کجا رسیده است و چه پروژه هایی افتتاح میکنه ما ۱۲ ساله هنوز یک مجتمع اداری نتوانستیم بسازیم ۱۲ ساله دنبال آسفالت جاده چک چک هستیم. دو سال بعضی آقایان دنبال حفظ یک نفر با هر بهایی در شورای شهر هستند اینجاست که باید قدر خیرین گراش بدانیم که اگر نبودن الان از روستاهای سیستان و بلوچستان هم عقب مانده تر بودیم دو تا کوچه آسفالت می کنند توی بوق و کرنا می‌کنند الان لامرد ۲۰۰ سال از گراش جلو افتاد

  2. لامردی که سال شهر شدن اش با گراش ۳۰سال عقب تر بود .لامردی که با چندتا روستا به خودش وصل کردن ساخته شد .فکر نکنید از لامرد چیزی نصیب گراش می شو باید سعی کنیم با لاری ها کنار بیاییم اخه شهری که جمعیت خود شهرش از گراش کمتر هست الان به کجا رسیده هست ولی باز هم اعتقاد دارم ابادی گراش و لار از لامرد بیشتره .مشکل گراش نداشتن صنعت و شرکت و جاده مواصلاتی هست که ان شااله سریعتر حل شود .

  3. لامرد هرچه پیشرفت کنه لایقشه لامردیها به فکر پیشرفت کل شهرستان لامرد هستن نه خود شهر لامرد الان بعضی بخشهای لامرد و شهرستانهای دیگه نگاه کنید از فداغ هم از لحاظ وسعت هم از لحاظ جمعیت کمتر و کوچکتر هستن ولی شهر و بخش شدن ولی هنوز فداغ با گذشت ۱۲ سال از شهرستان شدن گراش به قول خودتون روستا هستش
    لار و گراش فقط به فکر پیشرفت خودشون هستن و کاری به بخشها و روستاها ندارن

  4. دوست فداغی مشکل منطقه ما اینه که یه زمانی با ایجاد توقعات بدون در نظر گرفتن شرایط لار و زدن حالا شما داری با همون توقعات گراش رو میزنی .
    دوست فداغی شهرستان لامرد با داشتن نفت و گاز در بدترین حالت هم پیشرفت میکرد چون شرکت نفت بخشی از هزینه های اون منطقه رو انجام میده اما در گراش یا لار این نعمت خدادادی فعلا در دسترس نیست
    دومین مسئله
    صنعت در ایران فقط و فقط باید دولتی یا وابسته به دولت یا دولتمردان را شریک کنی وگرنه صد در صد نابود میشی . چرا چون در ایران همه چیز انحصاری است . واردات و صادارات و مواد اولیه و بازار و ….
    وگرنه تاجران گراشی و لاری هم بلدند کارخانه بزنند اما وقتی می شود با یک مغازه در کشورهای عربی همان درآمد بدون دردسر نسبت به کارگاه تولیدی بدست بیارن خودشون رو اذیت نمی کنند .
    .
    اتفاقا بنده چند ماه قبل رفتم لامرد از لحاظ شهریت اون تعریفی که کرده بودند نبود شهرهای خودمون خیلی بالاتر بود.
    فقط جنبه صنعت که اون هم گفتم اتصال به منابع قدرت لازمه کار است .
    رسانه های دو طرف باید دست از انتشار کامنت و مقاله های تفرقه انگیز بردارند .
    گذشته برای تجربه است نه انتقام . خوب و بد وجود دارد . وقایع سهوی و عمدی اتفاق می افتد …… اما حالا باید چیکار کنیم .
    ما باید دید درونی و بیرونی داشته باشیم . یک جا باید با هم باشیم تا امتیاز منطقه از بین نره یک جا رقابت درون منطقه ای .
    اما همه چیز بابت رقابت درون منطقه ای داره از بین میره
    روزی که مجوز دو اداره کل گرفته شد به جای نه گفتن باید دنبال تفاهم و امتیاز گیری می بودید . شما باید مذاکره میکردید و شرط میزاشتین
    ولی افسوس با این بازی ها امکانات را از خودمون دریغ کردیم.
    شما می تونستید از کارمند گرفته تا ارتقا ادارات خود رو طلب کنید و لی ….
    حالا به امید آینده با نگاه جدید ….

  5. اقا یا خانم دیده بان انگار خیلی دلت پره از گراش و گراشی لطفا یه کم یواش تر خیرین مارو انگار فراموش کردی که کل منطقه رو چیکار کردن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 نظر
scroll to top