بستن

معلمان نمونه‌‌ی سال کرونا، از عشق می‌گویند

هفت برکه (گریشنا): امسال کرونا روی شرایط آموزشی نیز تاثیر گذاشت و معلمان و دانش‌آموزان تجربه‌ی متفاوتی از آموزش و یادگیری را به دست آوردند.

بر اساس اعلام مدیریت آموزش و پرورش گراش، امسال افسانه‌ باقری به عنوان معلم نمونه‌ی استانی و حمیدرضا موغلی،سکینه فتحی، مریم کهندلی و فوزیه احمدی به عنوان معلمان نمونه‌ی منطقه‌ای انتخاب شده‌اند. در گریشنا به سراغ این معلمان رفتیم و آنان از تجربه‌ی متفاوت سال آموزشی خود حرف زده‌اند.

 

افسانه باقری از تدریس در فداغ تا معلم نمونه استانی

افسانه باقری در معرفی خودش می‌گوید: «من سال ۷۹ وارد آموزش و پرورش شدم. متولد لار هستم و سال اول دوران خدمتم در دبیرستان لطیفی به صورت پاره وقت مشغول به تدریس شدم و به مدت ۱سال در همان دبیرستان بودم و سال بعد در روستای دهکویه و دبیرستان ایثارگران لار مشغول به تدریس شدم. تا این که بعد از ۵ سال از طرف سازمان، سازماندهی شدیم و قسمت‌مان با مردم خوب و مهمان‌نواز گراش بود و در گراش پست‌بندی شدم و به مدت ۴سال در روستای فداغ مشغول به تدریس شدم.»

خانم معلم در مورد سختی‌های کار خود در طی این سال ها می‌گوید: «البته در این مدت خیلی مشقت و سختی کشیدم به خاطر مسافت راه و نداشتن سرویس و بچه کوچک داشتن، چون آن زمان دو شیفت بودیم صبح ساعت ۴صبح با تاکسی می‌رفتم تا دو راهی ارد و آن‌جا پیاده می‌شدم و تاکسی یا هر ماشینی بود سوار می‌شدم تا به کلاسم برسم که مبادا بچه‌ها از تدریس عقب بیافتند.

موقع برگشتن هم ساعت ۵ کلاس که تمام می‌شد همان جا می‌ایستادم هر ماشینی که بود، سوار می‌شدم چون تاکسی نبود گاهی اوقات تکه تکه یعنی از فداغ به ارد و از ارد به دوراهی و از دوراهی ارد به اوز بعد گراش بعد لار می‌رسیدم یعنی ساعت ۹:۳۰ شب به خانه می‌رسیدم.»

افسانه باقری سال‌های اخیر در گراش مشغول به کار بوده است: «این سختی‌ها را فقط به خاطر عشق به معلمی و دانش‌آموزان کشیدم. بعد از ۴ سال، در دبیرستان کوثر به عنوان دبیر عربی مشغول به تدریس شدم و سال‌های بعد در دبیرستان‌های کوثر، ام البنین و هنرستان‌های امیرکبیر و زاهدی مشغول به تدریس شدم و الان هم به مدت ۴سال در دبیرستان نمونه دولتی امام رضا (ع) و ام‌البنین به عنوان دبیر عربی و مربی پرورشی و سر گروه عربی مشغول به تدریس هستم.»

معلم نمونه در مورد تاثیر کرونا در آموزش امسال می‌گوید: «در طول ۲۰سال خدمت صادقانه تا به حال این گونه سالی مانند سال ۹۸ را نگذرانده بودم. سال بسیار پر زحمتی بود نه تنها برای من بلکه برای تمام معلمان سال پر مشقتی بود ولی خوشحالم که جان تمام دانش‌آموزان سرزمینم در امان است با وجود این که بسیاری از دروس باقی مانده بود ولی حفظ سلامتی دانش‌آموزان برایم حائز اهمیت بود.البته با آمدن ویروس کرونا خیلی از برنامه‌های کامپیوتری را که تا حالا هیچ وقت انجام نمی‌دادیم هم یاد گرفتیم.»

خانم باقری در مورد تدریس از راه دور می‌گوید:‌‌«البته این روش مزیت‌ها و معایبی هم دارد، مزیت‌ها همین که دانش‌آموزان از این خطر بغرنج و خانمان‌سوز در امان هستند مایه‌ی خوشحالی و شادمانی ما معلم‌ها است و معایبش هم حقیقتا هیچ چیز جای کلاس حضوری نمی‌گیرد زیرا هم دانش‌آموز و هم دبیران و هم اولیاء واقعا در زحمت هستند دائم در فضای مجازی هستند و دانش‌آموزان حضور در کلاس و آزمون‌ها را جدی نمی‌گیرند چون واقعا بعضی از دانش‌آموزان نت ندارند یا تلفن همراه ندارند یا آنلاین نیستند.»

معلم نمونه استانی امسال در مورد معلم‌های نمونه می‌گوید:‌ «در آخر به نظر من یک معلم نمونه قبل از این که یک معلم برای شاگردانش باشد باید یک مادر دلسوز و مهربان برای شاگردانش باشد و این که یک معلم باید با دانش‌آموزانش یک رابطه صمیمی و خوبی داشته باشد.»

مریم کهندلی: باید گلایه‌های والدین را تحمل کنیم

مریم کهندلی دیگر معلم نمونه امسال در معرفی خودش می‌گوید: «مریم کهندلی هستم متولد سال ۱۳۶۱ و در گراش به دنیا آمده‌ام. مدت ۱۶ سال هست که معلم هستم از مهر ماه سال ۱۳۸۲ شغلی معلمی را آغاز کردم، سه سال از سال ۸۲ تا ۸۵ در روستای دیده‌بان به عنوان مدیر آموزشگاه مشغول بودم. از سال ۸۶ تا الان هم به عنوان دبیر درس دینی و عربی در شهر گراش و مدارس راهنمایی دخترانه امام حسن‌عسکری(ع)، فاطمه زهرا(س)،امام محمد باقر (ع) مشغول به کار بوده‌ام.»

خانم کهندلی از ماه قبل منتظر کرونا بوده است: «قبل از این که کرونا در ایران شیوع داشته باشه اخبار این بیماری را دنبال می‌کردم و تعداد بیماران کشور چین و وضعیت قرنطینه و انتقال این بیماری رو مطلع بودم، وقتی که این بیماری در ایران شیوع پیدا کرد بهترین تصمیم تعطیلی مدارس بود چون هیچ تضمینی برای رعایت بهداشت از طرف همه دانش‌آموزان نبود. مهم‌ترین رویکرد سلامت روحی و روانی دانش‌آموزان بود که نباید از این وضعیت وحشت زده می‌شدند. دنبال کردن مطالب درسی و اتمام کتاب‌های درسی هم دغدغه خاص خودش را داشت.»

این معلم نمونه شرایط جدید را فرصتی برای یادگیری خود معلم‌ها می‌داند: «هفته اول تعطیلات، درسی ارائه نشد. ما دانش‌آموزان و هر کدام از والدین که اظهار نگرانی می‌کردند را با اولویت سلامتی خودشان و  فرزندشان آرام می‌کردیم. تدریس‌هایی از مباحث باقی مانده دروس به صورت مجازی ارائه می‌شد. سختی‌هایی که در این مدت داشته‌ایم نبود امکانات زیر ساخت و یکسان ارتباط مجازی است که تعدادی از دانش‌آموزان امکان استفاده از تدریس‌های مجازی را ندارند. تجربیاتی که در این مدت به دست آوردم ایجاد برقراری ارتباط در فضای مجازی و آشنایی با نرم افزارهای نوین در تدریس، استفاده از آزمون‌های آنلاین و خلاقیت‌هایی در امر حضور و غیاب و پرسش درس و تعیین تکلیف بود.»

بخشی از کار معلم‌ها در این مدت شنیدن گلایه‌های والدین بوده است. کهندلی می‌گوید: «حرفهایی که این مدت شنیدیم بیشتر گله‌مندی اولیا بوده که؛ معلم‌ها دانش‌آموزان را درک نمی‌کنند. یا اینکه بعضی معترض به ساعت برگزاری کلاس بوده‌اند، گاهی هم معترض هستند که دانش‌آموز به فضای مجازی دسترسی ندارد. یا این که در یک خانواده چند فرزند باید از طریق فضای مجازی درس را پیگیری کنند که خود عامل بروز مشکلاتی در خانواده شده است. ما تمام گله‌ها را می‌شنویم و چون این وظیفه را داریم که تدریس‌ها و مطالب درسی را ارائه دهیم با ایجاد تنوع مطالب را در دسترس دانش‌آموز قرار دهیم.»

کهندلی در مورد آموزش از راه دور می‌گوید: « آموزش از راه دور یک روش مرسوم در بیشتر کشورها است. در چنین شرایطی هم کشور ما این روش را تجربه کرد.اگر زیر ساخت‌های آموزش از راه دور مهیا باشد و همه از امکانات این روش بهرمند باشند گزینه مناسب برای روزهایی که تعطیلات اجباری در مدارس اعلام می‌شود مثلا روزهایی با شرایط جوی نامناسب یا آلودگی هوا و… هست. هر چند لذت اصلی در تدریس، حضور در کلاس درس و ارتباط چهره به چهره با دانش‌آموز است.»

دبیر دینی دبیرستان‌های گراش در مورد ویژگی معلم نمونه می‌گوید: «من خود را قابل به عنوان معلم نمونه نمی‌دانم چون هستند همکاران بزرگواری که این لیاقت را بیشتر از من دارند. فکر می‌کنم، معلم نمونه معلمی هست که حتی برای سکوت خود در کلاس درس هم برنامه داشته باشد، این جمله برگرفته از کتاب ظرافت‌های معلمی است، معلمی نمونه است که این جمله را همیشه سرلوحه ذهن خود داشته باشد:«معلمی شغل انبیاست، همان گونه که انبیاء با دلسوزی و مهربانی و مشتاقانه پیگیر هدایت مردم بودند معلم هم باید این صفات را در خود تقویت کند.»

حمید رضا موغلی هدایای روز معلم را به بیماران کرونایی اهدا کرد

حمید رضا موغلی که برخی او را با قهرمانی‌هایش در رشته تنیس روی میز می‌شناسند. تنها آقا معلم نمونه امسال است: «متولد ۲۵ اسفندماه ۷۳ در گراش، ۲۶ ساله فرزند عبدالعزیز هستم. مدرک لیسانسم را از دانشگاه فرهنگیان شهید مطهری شیراز گرفتم و فعلا ترجیح می‌دهم در خانه با مطالعه کتاب‌های غیر درسی به دنبال سواد باشم تا این که در دانشگاه فقط به دنبال مدرک فوق لیسانس باشم.»

موغلی در مورد سوابق تدریس خود می‌گوید:‌ «۸ سال سابقه کار دارم. در دبستان شهید عالمی بودم و هم اکنون نیز چند سال است که افتخار معلمی کلاس چهارم دبستان شاهد شهید بهزادی را دارم. جا دارد از کادر آموزشی این دو مدرسه تشکر ویژه‌ای داشته باشم و دوست دارم تا زمانی که انرژی لازم را داشته باشم در همان سمت معلمی که بوده‌ام و هستم ایفای نقش کنم.»

موغلی در مورد سختی‌های تدریس در سال کرونا می‌گوید:‌ «امسال با توجه به تعطیلی مدارس وظایف معلمان و اولیا خصوصا در مقطع ابتدایی چند برابر شد و خیلی از وظایف به گردن خود اولیا افتاد که معلمان و اولیا به اندازه‌ای تقریبا برابر متحمل سختی شدند. معلمی برای من هر روزش تجربه‌ی جدید است و حتی زمانی که حضوری تدریس می‌کردم نیز همیشه به دنبال یادگیری حتی از دانش آموزانم، اولیا و همکارانم بودم و هستم و الان نیز باز تجربیات جدیدی کسب کردم. هستند کسانی که همیشه حرف‌های بیهوده برای گفتن داشته باشند و از طرفی احترام معلم خیلی واجب است که خدا را شکر در گراش اولیایی که خودشان درگیر درس فرزندانشان  هستند و خود دانش‌آموزان همیشه قدردان زحمات معلمان هستند و من معتقدم که همیشه باید بدون حاشیه و بی‌سروصدا کار کرد. موفقیت، خودش صدا می‌دهد.کرونا، تلنگری به سیستم آموزش و پرورش ایران وارد کرد که آموزش از راه دور نیز به عنوان متدی پیشرفته شناخته شود و همچون کشورهای پیشرفته در سیستم خود بگنجاند ولی برای موفقیت بیشتر،این آموزش باید در کنار آموزش حضوری و مکمل آن باشد.»

موغلی معتقد است این انتخاب کار را او را سخت‌تر می‌کند: «به نظر من تمامی معلمان شهرستان گراش نمونه هستند و لیاقت من خیلی کمتر از تک‌تک این عزیزان است و من فقط یک نمونه از آن‌ها هستم. نمونه شدن برای یک سال است ولی ماندگاری برای یک عمر و امیدوارم همه بتوانیم در عرصه آموزش و اخلاق ماندگار باشیم. با این موفقیت از امروز کار من دشوارتر و چند برابر خواهد شد و باید بیشتر در تلاش باشم چون که مسئولیت سنگین‌تری بر وجدانم خواهد افتاد.»

معلم دبستان شاهد در مورد ویژگی معلم نمونه می‌گوید: «از آنجایی که هر معلم در طول دوران خدمت آموزش و پرورش خود فقط یک بار می‌تواند به عنوان معلم نمونه منطقه انتخاب شود با تلاش فراوان می‌خواستم هرچه زودتر به این مهم دست پیدا کنم که خواست خدا بود و در هشتمین سال سابقه کاری‌ام از بین حدود ۷۰۰ معلم شهرستان گراش به عنوان معلم نمونه منطقه انتخاب شدم و تلاش، قدرت بیان به زبان ساده و کودکانه و تسلط بر مطالب درسی از خصوصیات بارز یک معلم موفق می‌تواند باشد.»

موغلی به کنکوری‌ها توصیه می‌کند دانشگاه فرهنگیان را جزو اولویت‌های خود داشته باشند: «در آخر دست معلمان و اساتیدم را می‌بوسم و از تک تک دانش آموزان امسالم و سالیان قبل، اولیا و همکارانم در دبستان شاهد شهید بهزادی و دیگر همکارانم در آموزش و پرورش و خانواده خودم تقدیر و تشکر می‌کنم چون که تک تک این عزیزان نیز در موفقیت بنده سهیم هستند و می‌بایست به آن ها نیز تبریک گفت به این جهت که ما همه با هم و در کنار هم می‌توانیم پله‌های ترقی را طی کنیم و برای موفقیت نیز هیچ گاه از خداوند و نماز شب نباید غافل شویم و همچنین توصیه‌ای به دانش‌آموزان دبیرستانی شهرمان دارم که از آن‌ها ملتمسانه می‌خواهم که دانشگاه فرهنگیان و انتخاب معلمی را در اولویت قرار دهند زیرا که شهرستان ما نیاز به جوانانی پر انرژی همچون شما دارد.»

موغلی در یک اقدام جالب هدایای روز معلم خود را به بیماران کرونایی اهدا کرد: «در این وضعیت بحرانی بر خود ضرورت دانستم هدایای نقدی اولیایی که در روز معلم محبت کردند و برایم آوردند به همراه هدایای نقدی معلم نمونه که از آموزش و پرورش به اینجانب تعلق خواهد گرفت را به ترخیص بیماران نیازمند روستایی که این روزها با بیماری منحوس کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند اختصاص دهم، نجات یک بیمار نیز می‌تواند به خانواده‌ای عمر دوباره بخشد و در این وضعیت درد نباشیم و هم درد باشیم.»

فوزیه احمدی: آموزش آن‌لاین برای زمان ناچاری خوب است

فوزیه احمدی از معامان نمونه امسال در معرفی خودش می‌گوید: «من ۴۰ ساله و متولد لامرد هستم، ۲۱ سال است که معلمی می‌کنم. تا سال ۸۵ منطقه اوز بودم از سال ۸۵ تا ۹۱ مدرسه راهنمایی سلیمی دبیر عربی و قرآن بودم. تا سال ۹۴ مدرسه امام حسن عسکری دبیر عربی و پیام بودم. با تأسیس مدرسه امام باقر (ع) تاکنون در سمت معاون آموزشی هستم.»

خانم احمدی در مورد فعالیت آموزشی در دوره کرونا گفت: «با شیوع کرونا وقت زیادی صرف تدریس و طراحی آزمون‌های آنلاین کرده‌ام. برای دانش‌آموزانی که اینترنت ندارند با تماس تلفنی و فرستادن جزوه پیگیری کردن خیلی وقت گیر است و مدام سرمان در گوشی و لپ‌تاپ است. این نوع آموزش از راه دور برای زمان ناچاری خوب است وگرنه تدریس با شور و عشق معلم و دانش‌آموز لذت‌بخش است و در کنار هم بودن.»

احمدی در مورد معلم نمونه گفت: «نمونه بودن معلم به شوق و اشتیاق و ایثار آن است و گرنه امتیاز را همه در گذر زمان به دست می‌آوردند. البته همه کسانی که در این کسوت هستند، نمونه‌اند.»

سکینه فتحی: خوشحال بودم از این که حداقل صدای دانش‌آموزانم را می‌شنوم

سکینه فتحی دیگر معلم نمونه امسال است. او می‌گوید:«من ۳۷ سال دارم و در گراش متولد شدم. سابقه کاری من ۱۸سال است. دبیر علوم تجربی مدرسه امام حسن عسکری(ع) هستم ولی چند ساعتی هم در مدارس نرجس خاتون و امام محمدباقر (ع) و رهنورد انجام وظیفه کرده‌ام.»

او سال تحصیلی امسال را سالی پرزحمت می‌داند و ادامه می‌دهد:«زحمت امسال حقیقتا چندین برابر شده بود اگر چه به ظاهر تعطیل بودیم، به جای یک ساعت وقت کلاس چند ساعت باید وقت می‌گذاشتیم تا خلاصه درس را بنویسم و اگر قسمتی از درس، آزمایش داشت، آزمایش را در خانه انجام می‌دادم،فیلم می‌گرفتم و بعد فایل صوتی و… از آن طرف در همان زمان تعیین شده بعضی‌ها متاسفانه گوشی نداشتند، بعضی نت نداشتند، عده‌ای مجبور بودند با گوشی مامان یا بابا وصل شوند و در همان زمان مشخص شده آن‌ها در دسترس نبودند و دوباره مجبور بودم شب برای آن‌هایی که در کلاس شرکت نداشتند توضیح دهم و رفع اشکال کنم. مشکلات زیاد بود اما من همه دانش‌آموزانم را مثل دختران خودم دوست دارم و به همین خاطر با عشق و شوق کارم را انجام می‌دادم و از این که لااقل صدایشان را می‌شنیدم خیلی خوشحال می‌شدم.»

او ابزار آموزش آنلاین را ابزار مفیدی می‌داند و می‌گوید:«ابزار خوبی است،اگر تمامی زیرساخت‌های آن فراهم باشد چرا که هم اولیا از نزدیک جریان آموزشی فرزندشان را می‌بینند و هم این که فرصتی است تا پس از ضبط صدا و فیلم هر چند بار که لازم دارد استفاده کند.»

او معلمی را نمونه می‌داند که: «معلمی نمونه است که هم در رفتار و هم درگفتار نمونه باشد من همه همکارانم را نمونه می‌بینم چون واقعا کار می‌کنند و از جان و دل مایه می‌گذارند، کارشان را دوست دارند و دلسوز و سعه صدر بالایی دارند.»

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

6 نظر

  1. آقای مغولی شما بر طبق گفته خودتون ۲۶ سالتونه و البته ۸ سال سابقه کار دارید! یعنی از ۱۸ سالگی بدون گرفتن لیسانس وارد آموزش و پرورش شدین و معلم بودین؟!؟!؟؟!

  2. سلام به شما دوست گرامی.اینجا چت روم نیست که آقای موغلی عضو باشن و به شما جواب بدن که ازش سوال پرسیدین.ایشون بعد کنکور با دیپلم وارد دانشگاه فرهنگیان شدن و از همون اول استخدام آموزش و پرورش میشن که اون چهار سال دانشگاه برای گرفتن لیسانس هم تو آموزش و پرورش جز سابقه کاریشون به حساب میاد و پس با این وجود الان میشه هشت سال.چون من خودم یه دانشگاه فرهنگیانی هستم واسه همین گفتم.

  3. محمد
    من می دونم که هر کسی خبرش در گریشنا منتشر شود قطعا خود شخص پیگیر این موضوع است که چه بازخوردهایی داشته که یکیش نمونه بارزش شما هستید قبلا این مساله مشخص شده

    بعد اینکه قدیما کسی که می گفت سابقه کاری دارم مثلا ۱۰ سال، یعنی ۱۰ سال در محیط درس و کلاس بوده و تدریس میکرده نه اینکه خودش تازه وارد دانشگاه شده باشه و هنوز در حال درس خوندن و فراگیری آموزش باشه
    […]

    1. معلمان نمونه از سوی اداره آموزش و پرورش گراش معرفی می‌شوند و هر ساله گریشنا با این معلمان نمونه گفتگو می‌کند.

      در مورد سابقه معلمان هم همان‌‌طور که گفته شد. برای همه معلمان از ابتدای ورود به دانشگاه به عنوان سابقه محسوب می‌شود.

  4. واقعا دستمریزاد به آقای موغلی که تو این سن با اهدای هدایاشون به بیماران کرونایی،بخشیدن و به فکر بودن به همنوعانشون رو به بقیه یاد دادند،خدا خیرتان دهد که هم در ورزش و هم در معلمی سرآمد هستید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 نظر
scroll to top