بستن

اصناف گراش در مهار کرونا همکاری کامل داشته‌اند

هفت‌برکه – گریشنا: حسین فولادی، رییس اتحادیه خرازان و رییس سابق اصناف گراش، در یادداشتی که برای گریشنا فرستاده است، نقش اصناف گراش در کنترل شیوع ویروس کرونا را مثبت ارزیابی کرده و آن را از چهار جنبه‌ی تهیه اقلام بهداشتی، کنترل قیمت‌ها، بخشش اجاره‌ها، خرید غیر مستقیم و غیر حضوری، و تعطیلی و پلمب مغازه‌ها مورد بررسی قرار داده است.

حسین فولادی: امروزه نقش اتحادیه‌ها، صنوف تولیدی و توزیعی در کنترل بحران‌های اجتماعی و اقتصادی غیر قابل انکار است. هرچند در کشور ما هنوز سمن‌ها و اتحادیه‌های صنفی و کارگری جایگاه واقعی خود را شبیه به آنچه در کشورهای پیشرفته می‌بینیم، نیافته‌اند و از قدرت و انسجام کافی جهت نقش‌آفرینی در اجتماع برخوردار نیستند، ولی بدون شک تعامل و تاثیر متقابل و مکمل این طیف جامعه در وقایع و پیش‌آمد‌ها با دیگر سازمان‌های تصمیم‌گیرنده دولتی و غیر‌دولتی تضمین‌کننده‌ی ثبات و امنیت پایدار جوامع است. در این متن، نقش بازار را در موقعیت بحران کرونا در گراش از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار می‌دهیم.

۱. تهیه اقلام بهداشتی

از همان روزهای اولیه شیوع بیماری ویروس کرونا، گروه‌ها و اشخاص برخاسته از بازار، اقدام به تهیه و پخش اقلامی نظیر ماسک، دستکش و مواد ضد ‌عفونی کننده و سایر اقلام بهداشتی نمودند. بنیاد فرهنگی نوبهار، شرکت مانی تبسم، موسسه شباب البرکه و بسیاری به صورت انفرادی به کمک جامعه شتافتند. همچنین تحویل بسته‌های بهداشتی برای مشاغلی نظیر میوه‌فروشی و نانوایی‌ها از جمله اقدامات مذکور بود.

۲. کنترل قیمت‌ها

نقش بازرسی اصناف و اداره صنعت و معدن و تجارت در بحبوحه‌ی بحران اخیر را نمی‌توان نادیده گرفت، ولی ذکر چند نکته جهت تنویر افکار شهروندان ضروری است. اول اینکه در موقعیت کنونی، بسیاری از محصولات از مبدا خرید گران شده و تهیه این اقلام با قیمت عادی سابق برای مغازه‌دار امکان‌پذیر نیست و افزایش قیمت مغازه‌دار گراشی، دلیل بر سوء استفاده شخص ایشان نیست. دوم اینکه نظارت بر داروخانه‌ها خارج از وظیفه اصناف و بر عهده مراجع خود در مجموعه علوم پزشکی است و علی‌رغم گزارش‌های مکرر مردمی، بازرسین اصناف نمی‌توانند دخالتی در کنترل قیمت اقلام بهداشتی داروخانه نمایند.

۳. بخشش اجاره‌ها

پویش بخشش اجاره ساختمان‌ها، اعم از واحدهای تجاری و مسکونی، کار زیبایی است که با کرامت مالکین به کمک شبکه‌های اجتماعی در حال فراگیر شدن است. ضمن اینکه با هماهنگی صورت گرفته با اداره محترم دارایی، مقرر شده پس از طی مراحل قانونی با هماهنگی اتاق اصناف، بابت بخشش مدت اجاره به مالکین معافیت تعلق گیرد و مشاغل آسیب‌دیده اقتصادی در بحران کرونا شامل تخفیف گردد.

۴. خرید غیر مستقیم و غیر حضوری

راجع به سوپرمارکت‌ها که طبق تحقیقات کشوری جزو سه مکان اصلی انتقال ویروس  هستند، پویش خرید تلفنی و یا عدم ورود مشتری به مغازه و تحویل اجناس درب مغازه تا حدودی موثر واقع شده است، هر چند به دلایلی برای همه امکان‌پذیر نیست.

۵. تعطیلی و پلمب

راجع به تعطیلی واحدهای صنفی، ضمن تائید و تحسین شورای محترم تامین و ستاد پیشگیری جهت حفظ جان شهروندان و سلامت جامعه، معتقدیم تعطیلی صنوف گراش بدون قرنطینه شهر و همراهی شهرهای همجوار نتیجه‌بخش نیست. حتی با روی آوردن و عزیمت همشهریان برای خرید برخی اقلام به شهرهای پرخطر مجاور، امکان انتقال ویروس از آنجا به گراش بیشتر هم می‌گردد. لذا از مسئولین امر انتظار می‌رود با هماهنگی مسئولان هم‌رده در شهرهای مجاور برای تعطیلی مغازه‌ها، ضمن رفع تبعیض از کسبه گراشی، امکان سرایت ویروس را به حداقل برسانند.

7 نظر

  1. راحیل جان نگرانی شما رو درک میکنم. نه تنها من و شما به پول نیاز مبرم داریم بلکه خیلی های دیگه هم وضعیت شون مثل ماست. بخصوص توی شرایط فعلی که قیمت ها رشد قابل ملاحضه ای داشته. تصور کن کارگر روز مزد که بیکار شده چطور باید شکم زن و بچه اش رو سیر کنه؟ خیلی ها وام دارن، قرض دارن، مریضی پر هزینه دارن که از پس خرید دارو و پیگیری درمان بر نمیان و …
    راحیل جان این اوضاع تا زمان کنترل مناسب بیماری کرونا و تا زمانی که مسئولین مربوطه صلاح بدونن حالا حالاها ادامه داره. و اما ما باید چکار کنیم؟ من پیش خودم فکر کردم ببینم خودم میتونم دست بکار بشم و نقشی در زودتر تمام شدن این وضعیت اسفناک داشته باشم؟ فعلا تنها کاری که به ذهنم رسیده و انجام میدم اینه که به شدت خودم پیگیر دستورات پیشگیرانه ای که از منابع معتبر مثل وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی اعلام میشه هستم و به نحو احسن اجرا میکنم. بعدش هم خودم رو به عنوان سفیر سلامت خانواده خودم قرار دادم و مرتب اونا رو هم از نظر رفتارهای بهداشتی شون دورا دور و از طریق واتساپ پیگیری میکنم، آموزش میدم و اگه جایی اشتباه کنن و بهداشت شخصی و اجتماعی رو رعایت نکنن دوستانه تذکر میدم. بدون همکاری ما مردم مسئولین نمیتونن کاری از پیش ببرن. اگه هر خانواده ای یک سفیر سلامت داشته باشه انشاالله با رعایت بهداشت همگانی زودتر این بیماری کنترل میشه و اوضاع زندگی مون به وضع طبیعی برمیگرده

  2. ممنون.شهروند جان ,ولی خدا کنه زودتر تموم.شه ,والا تو خونه موندیم ,بهداشت شدید رعایت میکنیم ,ولی بقیه چی خیلیا بی توجهن ,نوبت عمل دارم تو رو خدا عزیزان رعایت کنید ,تا عملمو به خاطر کرونا عقب نندازن ,درد شدید دارم تومور تو پام دارم ,تو روخدا رعایت کنید ,ا زودتر سر به نیست شه این کرونا لعنتی ,ما همه مسیول کارهای همیم ,این اشک های و دردا تمومی نداره ,,,,,,,,,

  3. مسولین که شبانه روز جلو دوربین ظاهر می‌شوید و مردم را نصحیت می کنید تو را خدا کمی اقلام مورد نیاز و ضروری مردم را فراهم کنید در داروخانه ها نه ماسک است و نه ضدعفونی کننده آقایان مسول آیا شما خودتون کمبود ماسک و ژل و دستکش برای خانواده تون دارید بجای این همه حرف عمل کنید از دولت سهمیه بگیرید برید روستاهای ما را ببینید بفکر مردم باشید امکانات فراهم کنید مردم دارند رعایت می کنند خودشون قرنطینه کرده اند ولی امکانات هم می‌خواهند ای روسای دانشکده ای مسولین تلاش کنید بفکر تهیه اقلام ضروری مردم باشید همه شما مسولید دیگه جلسه بسه دیگه مصاحبه و تهیه کلیپ بسه ماسک می‌خواهیم دستکش می‌خواهیم اگر این گروه‌های مردمی نبودن اگر خیرین عزیز نبودن خدا وکیلی شما چکار میکردین خدا پشت پناهشان عمر ۱۵۰ ساله داشته باشند مردم را دریابید فکر کنید اینها هم خانواده شما هستند جا دارد از همه کسانیکه در بخش بستری مبتلایان در خط مقدم قرار دارند تشکر کنیم خدا حفظتون کند و خداوند یاور و پشت و پناهتان باشد

  4. برادران عزیز ژل دست از چی ساخته شده از الکل که با قیمت زیر ۶هزار تومان در داروخانه گیر میاد و الویه را طبیعی که در بیشتر عطاری ها و خانه ها هست و خوشبو کننده .خودتان می توانید بسازید .شما مواد تشکیل دهنده آن را نگاه کنید متوجه می شوید که می شود در خانه درست کرد .حتی می توانید از الکل ۷۰درصد و ژل مو الویه را نیز استفاده کنید و مخلوط کنید و مقداری هم اب برای نرم شدن آن قاطی کنید .مواد تشکیل دهنده ژل دست اب یا همان اکوا هست و الکل که سهم زیادی در پاک کنندگی دارد و الویه ورا هم برای غلیظ شدن و به گفته ای ویسکوزینه و یا لزجت ان بالا برود .خوشبو کننده هم که مایع آن زیاد هست و به راحتی در همه چی هست .ماسک ها قابل شستشو فراوان هست و الان در گراش زیاد هستند .خدا رو شکر همه چی هست ولی باید عرض کنم به قول خانم دکتر موغلی هیچ چیز مثل آب و صابون نمی شود و مایع ظرفشویی بهتر هست .پس اینقدر ایراد نگیرید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 نظر
scroll to top