بستن

سهمیه آرد رمضان، انشاالله می‌رسد

هفت برکه: برای ماه رمضان ۵۶ تن آرد برای پخت خانگی در شهرستان گراش سهمیه مشخص شده است اما با گذشت یک هفته از آغاز رمضان هنوز توزیع این سهمیه آغاز نشده است.

محمدکاظم جعفری، معاون فرماندار و رییس کارگروه آرد و نان فرمانداری گراش در گفت و گو با هفت برکه گفت:«امسال یک سوم از این سهمیه به صورت رایگان بین نیازمندان در کمیته‌ی امداد و موسسات خیریه توزیع می‌شود و توزیع آرد در شهر‌های گراش و ارد نیز بر عهده اتاق اصناف است.»

جعفری گفت:«سهمیه آرد برای نیازمندان در موسسات خیریه و کمیته امداد به صورت رایگان توزیع می‌شود. در شهرها بسته‌های ۱۰ کیلویی به قیمت ۳۵ هزار تومان از طریق اتاق اصناف در اختیار شهروندانی که سرپرست خانوار هستند قرار می‌گیرد.»

جعفری در مورد زمان توزیع آرد گفت:«طبق روال هر سال، قرار بود سهمیه آرد در شروع ماه مبارک رمضان توزیع شود. مسئول تهیه و خریداری آرد تعاون روستایی است و فعلا هیچ آردی به اصناف تحویل داده نشده است که این موضوع باعث تاخیر در توزیع آرد شده است.»

نان‌های و شیرینی محلی از زیبای‌ها و لذت‌های ماه رمضان هستند که باید به شکلی به حفظ فرهنگ آن‌ها کمک کرد. شهرها به دلیل داشتن نانوایی دارای سهمیه آرد نیستند اما به دلیل شرایط ویژه ماه رمضان و کاهش فعالیت نانوایی‌ها هر ساله بخشی از سهمیه نانوایی برای پخت خانگی توزیع می‌شود. در سال‌های گذشته توزیع آرد در کیسه‌های ۴۰ کیلویی انجام می‌شد که نحوه توزیع آن با ابهاماتی همراه بود.

حسین فولادی، رییس اتاق اصناف گراش می‌گوید: «کارهای اداری در حال انجام است ولی پیچیده است و به این آسانی نیست. از آن جایی که به مجموعه سهمیه آرد شهرستان چیزی اضافه نمی‌شود برای سهمیه ماه رمضان باید از سهمیه نانوایان کم شود چرا که صبح و ظهر ماه رمضان پخت ندارند و به جای آن این سهم، به عنوان سهم ماه رمضان بین مردم تقسیم می‌شود. که این فرایند در چرخه اداری زمان بر شده است. این چرخه هم به این صورت است که موضوع اول در شورای آرد و نان مطرح می‌شود و شورای آرد و نان پیشنهاد می‌دهد اداره غله، اداره غله باید مکاتبه کند با استان و استان قطعی کند و بعد اجازه داده شود که سهم نانوایی کم شود. البته هر سهمی که از نانوایی‌ها کم شود باز بین نانوایان سطح شهر بحث‌هایی پیش می‌آورد.»

او ادامه می‌دهد: «موضوع دیگری که باعث این تاخیر شده است. این است که امسال ما سهمیه آرد را در بسته‌های ۱۰ کیلویی بین مردم توزیع خواهیم کرد یعنی به ازای هر کد ملی خانوار یک بسته ۱۰ کیلویی توزیع می‌شود. این تصمیم برای این دلیل بوده که خانواده‌های بیشتری بتوانند از سهمیه آرد استفاده کنند. اما هنوز آردی تحویل نشده است و به محض تحویل شرایط و محل توزیع را اعلام می‌کنیم.»

سال قبل نیز گیر افتادن در این چرخه‌ی اداری باعث شد سهمیه‌ی آرد رمضان بعد از ایام قدر به دست مردم برسد. سوالی که پیش می‌آید این است که چه راهکاری وجود دارد که در سال‌های آینده این چرخ کمی زودتر بچرخد و آرد برای پخت خانگی زودتر به دست مردم برسد و صنف نانوایان چه تاثیری می‌توانند در این روند داشته باشند و چطور می‌توان رضایت آن را در این چرخه به دست آورد؟

 

 

 

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top