بستن

والدین به خاطر تبلیغات «طب سنتی» رضایت‌نامه فلورایدتراپی را امضا نمی‌کنند

هفت‌برکه – گریشنا : با تبلیغات و فضاسازی حامیان طب سنتی استقبال از طرح فلورایدتراپی در مدارس، کاهش پیدا کرده است. 

دومین همایش بهداشت، تعذیه و ایمنی چهارشنبه ۲۵ دی‌ماه به میزبانی دانشکده علوم پزشکی گراش برگزار شد. (خبر در گریشنا) یکی از برنامه‌های بهداشت در مدارس طرح فلورایدتراپی با هدف کاهش پوسیدگی دندان در کودکان است. اما اجرای این طرح امسال با مخالفت مروجین طب سنتی با مشکلاتی روبه رو شده است. 

دامن‌کشان کارشناس سلامت دهان و دندان لارستان در این همایش گفت: «یک سری گروه‌ها به عنوان طب سنتی در مساجد و فضای مجازی علیه فلوراید تبلیغ می‌کنند به خاطر همین برخی والدین رضایت‌نامه فلورایدتراپی را امضا نمی‌کنند. در دوره اول و شروع کار ۱۰۰ درصد والدین در خنج و ۸۴ درصد والدین در لارستان رضایت‌نامه دادند. اما در دوره امسال در شهرستان خنج فقط ۵۵ درصد و در لار فقط ۳۴ درصد والدین رضایت‌نامه را امضا کرده‌اند. در این زمینه ما آماده آموزش هستیم.»

کارشناس دهان و دندان علوم پزشکی جهرم گفت: «حضور افراد مبلغ طب سنتی مشکلاتی را به وجود آورده است. زیرا صحبت‌های آن‌ها با سیاست‌های وزارت بهداشت در تضاد است. حتی مدیران مدارس هم توجیه نیستند تا با والدین هماهنگ کنند. مثلا گاهی مدیران با دریافت آهن مخالفت می‌کنند.»

زارع رییس اداره سلامت آموزش و پرورش فارس در پاسخ گفت: «افراد مروج طب سنتی مجاز نیستند در مدارس حضور پیدا کند. در این مورد باید حراست برخورد کند.»

زارع پیش‌نهاد داد که با توجه به اجرای این طرح در استان فارس، پژوهشی در مورد نتایج فلورایدتراپی انجام شود. کارشناس علوم پزشکی جهرم گفت: «هزاران مقاله در تایید وارنیش وجود دارد. پوسیدگی دندانی یک موضوع چند فاکتوری است. مثلا تنقلات و آب آشامیدنی تاثیرگذاری مستقیم دارد. هر پنج سال ما یک پیمایش کشوری دهان و دندان داریم که وضعیت استان فارس از سطح کشوری مطلوب‌تر است.»

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

4 نظر

  1. تب سنتی هیچ نظارتی توی گراش بهش نمیشه. لطفا مسیولین اگر نظارتی دارند در این زمینه به مردم گزارش کنند.

  2. صد در صد والدین نباید به همچین چیزی اجازه بدن فرزندان نازنینشون رو مگه از سر راه آوردن.. بیمارستان گراش تبدیل به یک بیمارستان آموزشی شده و نباید روی هرکسی آزمایش بشه مگه اینکه شخصی که میخواد درمان بشه از این موضوع اطلاع داشته باشه! مردم موش آزمایشگاهی نیستن! من به شخصه برادرم رو بدلیل اینکه دانش آموز هست و سنش هم پایینه یک دندانپزشک مطرح ما رو ارجاع دادن به بیمارستان بخاطر اینکه توی بیمارستان مخصوص دانش آموز هاست و هزینه هم پایین تره ولی دندونش رو که طی ۵ الی ۶ جلسه درست نکردن زدن بدترش هم کردن که دو برابر هزینه مجبور شدیم ببریم دکتر لار که ریشه ی دندونش که بهش آسیب زده بودن رو درست کنن.صد در صد وقتی چنین اتفاقایی رو به چشم داریم میبینیم هرگز اجازه نمیدیم به همچین کاری که چهارتا دانشجو بدون اطلاع بیمار(که دانشجو هستن) بیمار رو موش آزمایشگاهی خودشون کنن!

  3. الحمدلله مردم دارن به مافیای پزشکی پی میبرن. این حق مردمه که خودشون انتخاب کنند چطور درمان بشن. بحث تبلیغات این طب نیست؛ بحث اینه که مردم درمان طب ایرانی-اسلامی رو میبینن و خودشون بهتر از شما میتونن تصمیم بگیرن.

  4. اولا ما چیزی به نام طب اسلامی نداریم ! و آن چیزی که هست طب سنتی برگرفته از کتابهای قدیمی قانون ابن سینا و غیره که آن هم ادامه طب یونانی و هندی بقراط و جالینوس امثالهم که در نتیجه نهضت ترجمه به مسلمانان رسیده است !! و دادن تقدس و ماورایی بودن این طب نه تنها به مشکلات مردم کمک نمی کند بلکه دردی به دردهای ایشان اضافه می کند ! واگر بخواهیم از آموزه های اسلام‌ واقعی کمک بگیریم همان احادیث معروف تمام دردها از معده و چاره آن کم خوریست !!خود بهترین روش زندگی برای عصر امروز است ! ضمن اینکه هر عصری بنا به مقتضیات زمانه خویش امراض جدیدی هم تابع خود دارند که علوم هم عصر خویش جوابگوی آن خواهند بود ! اینکه بعضی از پزشکان امروزی مهارت و تخصص و ذکاوت طبی لازمه آن را در خود دارا نیستند و خدای ناکرده تجارت و دکانی بیش باز نکرده اند نافی اصل صلاح و منفعت علوم پزشکی امروز نخواهند شد !! گرچه این امور را به کسانی که طب سنتی را ترویج و تشویق می کنند را هم می توان تعمیم داد !!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 نظر
scroll to top