هفت برکه – گریشنا: خرید و فروش و تبلیغ مدواخ به صورت علنی و واضح مانند سایر مواد دخانی، ممنوع است. 

به گزارش هفت برکه، مهندس علیرضا مساح، معاون فنی معاونت بهداشت شهرستان گراش، با اشاره به این که بر اساس قانون اصلاح ماده ۱۳  قانون مواد خوردنی، آرایشی، آشامیدنی و بهداشتی، استعمال دخانیات در مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و اماکن عمومی ممنوع است، گفت: «طبق شنیده‌ها، آمار فروشگاه‌های مدواخی در سطح شهر افزایش پیدا کرده و بر اساس گزارش‌های همکاران و برخی از افراد مطلع، معمولا به عنوان کارگاه نجاری فعالیت می‌کنند.»

Medvakh 1

او در جواب به این سوال که آیا تاکنون برخوردی با فروشندگان مداوخ در مورد تبلیغات فروش مواد دخانی شده است یا نه، می‌گوید: «برخوردی نداشتیم. چون گزارش موثقی که کسی در این زمینه به صورت رسمی و علنی فعالیت دارد و تبلیغ می‌کند، نداشتیم. محصولات دخانی نباید به هیچ‌وجه جنبه تبلیغاتی داشته باشد و این محصولات باید به دور از دید عموم و بدون نمایش و تبلیغات از جمله تبلیغ برندهای شرکت‌های دخانیات نگهداری شوند. طبق ماده ۳ قانون جامع کنترل دخانیات، هر نوع تبلیغ مستقیم و غیر مستقیم و یا تحریک هر یک از افراد به استعمال دخانیات ممنوع است. البته مجوز فروش ادوات و ابزارآلات توسط ارگان‌های دیگر صادر می‌شود. فروش و مصرف هر گونه مواد دخانی در مراکز تهیه توزیع و فروش مواد غذایی طبق آیین‌نامه ماده ۱۳ به استثنای مراکزی که عاملیت فروش از اداره دخانیات و صنعت و معدن و تجارت را دارند، ممنوع است و با متخلفین برخورد می‌شود.»

او در ادامه با تاکید بر این موضوع که مصرف مداوخ در اماکن عمومی مانند کافه‌ها و رستوران‌ها نیز مجاز نیست، ادامه می‌دهد: «خرید و فروش مدواخ مانند سایر مواد دخانی برای متصدی و مراجعه‌کننده مجاز نیست و ما معمولا تابلو زدیم از مصرف مواد دخانی پرهیز کنید. مدواخ یک ابزار است، مانند کوزه‌ی قلیان، و فرقی با سایر مواد دخانی ندارد.»

او درباره عدم وجود دستورالعمل برای برخورد با گسترش مغازه‌های مدواخی نیز می‌گوید: «مدواخ فقط در جنوب و گراش شناخته شده است و مصرف دارد و در سایر مناطق زیاد شناخته شده نیست و به همین دلیل دستورالعملی از وزارتخانه برای برخورد با عاملین فروش مدواخ به ما صادر نشده است و ما پیگیریم این موضوع را از وزارت خانه دنبال کنیم.»

او به برنامه معاونت بهداشت دانشکده گراش برای جلوگیری از گسترش مصرف مدواخ نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: «این معاونت وظیفه آموزش و اطلاع‌رسانی در مورد مضرات مصرف این گونه موارد را دارد که تاکنون به شیوه نصب پوستر در مراکز و آموزش چهره به چهره و نصب تیزر در سطح شهر و روستا اطلاع‌رسانی لازم صورت گرفته است.»

bahar neko4