هفت برکه (گریشنا): «باشموی لیلی» عنوان کتابی است که تابستان امسال به قلم سید مرتضی قتالی، شاعر اهل فداغ منتشر شد. 

bashamo leli

به گزارش هفت برکه:سیدمرتضی قتالی،متولد ١٣۶٣ در روستای فداغ است، او تحصیلاتش را در مقاطع ابتدایی و راهنمایی در فداغ گذراند اما برای دوران دبیرستان به بندرعباس رفت و در این شهر دیپلم خود را گرفت. قتالی در حال حاضر در بندرعباس ساکن و شاغل است.

باشُمو به گویش فداغی به معنی شال یا روسری بانوان است.

این کتاب که انتشارات طنین سخن آن را در ١٠۶ صفحه منتشر کرده است،مشتمل بر ۵۳ شعر در قالب‌های غزل، مثنوی، رباعی و… است. قتالی می‌گوید؛ مهم‌ترین هدفم از نوشتن این کتاب ارتقای بومی‌سرایی و معرفی فرهنگ زادگاهم بود.

۷ سال، زمانی است که قتالی صرف نوشتن این کتاب کرده است او روند انتشار کتاب باشمو لیلی را توضیح داد و گفت:«بنده کلاسیک کار می‌کنم و بیشتر غزل سروده‌ام البته مثنوی و رباعی و دوبیتی هم دارم. نوشته‌های دفترم را تایپ و به صورت pdf برای ناشر فرستادم. برای انتشار کتابم مشکلی نداشتم خدا را شکر. فقط به دلیل گویشی و بومی بودن سروده‌هایم مراحل تایپ و مجوز تا حدودی طولانی شد.»

قتالی بیشتر کتاب شعر و رمان می‌خواند و می‌گوید:«دیوان حافظ و غزلیات سعدی و مولانا را زندگی کرده‌ام از بین شاعران معاصر نیز بیشتر شعرهای زنده‌یاد منزوی و استاد محمدعلی بهمنی را می‌پسندم و سایر شعرهای امروز را هم مطالعه می‌کنم.»

او موفقیتش را مدیون راهنمایی‌های دوست و استادش ناصر رزمجو،صاحب کتاب چشم‌های دمشق می‌داند و از انجمن دوشنبه‌های هرمزگان می‌گوید:«در انجمن دوشنبه‌های هرمزگان افتخار شاگردی استاد جواد ضمیری و مسلم محبی را دارم از بین شاعران منطقه نیز از طریق این انجمن با دکتر نوروزی، راشد انصاری،خلیل ذکاوت،ناصر رزمجو و خانم مریم انصاری آشنا هستم.»

او به کسانی که به نوشتن علاقه دارند اما اول راه هستند، توصیه می‌کند:«هرگز دلسرد نشوند و تا جایی که امکان دارد برای مطالعه‌ی کتاب‌های خوب بیشتر وقت بگذارند و حتما در نشست‌ها و انجمن‌های ادبی شرکت کنند که بدون شک باعث پیشرفتشان خواهد شد.»

ghatali