هفت‌برکه (گریشنا): با وجود این که تا پایان سال تحصیلی مدت زیادی باقی نمانده است، فرسودگی مدرسه‌ی احمدی ادامه‌ی تحصیل دانش‌آموزان در این مدرسه را در اما و اگر انداخته است. فرونشست زمین و ایجاد گودالی عمیق در حیاط کنار آب‌سردخانه‌ی مدرسه، امروز مسئولین را به این مدرسه کشاند.

به گزارش هفت‌برکه، امروز پنجم فروردین‌ماه، قسمتی از حیاط مدرسه‌ی احمدی فرو نشست. فرسودگی مدرسه تنها یکی از دلایل ایجاد این حفره در مدرسه است. در گفت‌وگویی که با یکی از کارشناسان فرمانداری درباره‌ی این موضوع داشتیم، او می‌گوید: «از کوچه‌ی بن‌بست پشت گراش‌سنتر تا مدرسه‌ی احمدی در خیابان بسیج، یک کانال آب زیرزمینی وجود دارد. به نظر می‌رسد در جریان بارندگی‌های اخیر به دلایلی جلو کانال گرفته شده و مانع عبور آب به سمت جوی آب در خیابان بسیج شده است و این عامل باعث نشتی آب و در نهایت آسیب به مدرسه شده است. البته امکان آسیب به خانه‌هایی که در این مسیر قرار دارد نیز وجود دارد. از آن‌جایی که امکان فرونشست زمین در بخشی از پیاده‌روی خیابان بسیج نیز هست، با دستور فرمانداری بخشی از پیاده‌رو خیابان امروز مسدود شد.»

کارشناس فرمانداری در ادامه اظهار می‌کند: «قرار است برای انجام تعمیرات موقت مدرسه، قسمتی از دیوار مدرسه خراب شود و گودال ایجاد شده نیز پر شود. البته شهرداری برای تعمیر کانال و باز شدن کانال آب نیز اقدامات لازم را انجام می‌دهد. اما به نظر می‌رسد مدرسه احمدی شرایط مناسبی برای تحصیل دانش‌آموزان در ادامه‌ی سال تحصیلی جاری نداشته باشد، چرا که سال قبل نیز در بخش دیگری از این مدرسه، حفره‌ای ایجاد شد که در نهایت آن گودال هم پر شد. قسمتی از راهرو مدرسه و سقف یکی از کلاس‌ها نیز وضعیت مناسبی ندارد و امکان دارد از پانزدهم فروردین این مدرسه دیگر قابل استفاده نباشد.»

برای پیگیری این موضوع تماسی نیز با ذبیح‌االله رضایی، مدیر آموزش و پرورش گراش داشتیم. او با این مقدمه شروع کرد که امروز با همراهی فرسوده، معاون فرماندار، غلامعباس زارع، شهردار؛ محمد‌باقر تنهایی‌پور، رئیس اداره‌ی مسکن و شهرسازی؛ و کارشناس فنی فرمانداری، بازدیدی از این مدرسه داشتیم و گزارش کرد: «برای رسیدگی به این مساله قرار است تا چند روز آینده جلسه‌ای با حضور معاونین آموزش و پرورش برگزار شود و تشخیص این که مدرسه تا پایان سال تحصیلی قابل استفاده است یا باید آن را جا به جا کرد به این گروه سپرده شده است. به نظر من درست است که سازه قدیمی است، اما ساختار مدرسه مشکلی ندارد و می‌توان در این یک ماه باقی مانده‌ی سال تحصیلی از آن استفاده کرد، چرا که در ایام امتحانات و مدرسه، جابه‌جایی هم برای دانش‌آموزان و هم برای مسئولین کار سختی است و ما در نظر داریم تغییر اساسی را به شهریورماه موکول کنیم.»

او ادامه می‌دهد: «البته در فرسودگی و نیاز به بازسازی مدرسه جای شکی نیست. متاسفانه نه تنها مدرسه احمدی، بلکه خیلی از مدارس گراش دچار این وضعیت هستند و استاندارد لازم را ندارند و نیاز به مقاوم‌سازی دارند. ما نیز به ستاد نوسازی گزارش دادیم. اما از آن‌جایی که بیشتر مدارس نیز خیرساز است و به اسم خیرین، اگر نیاز باشد با کمک خیرین مدرسه‌ای مقاوم‌سازی و نوسازی شود، ما در تغییر نام مدرسه با مشکل روبه‌رو هستیم. به هر حال ساخت یا مقاوم‌سازی مدرسه پروسه‌ای آنی نیست و نیاز به وقت و بودجه‌ی کافی دارد.»

godal madreseh ahmadi