بستن

خداحافظی با مادری که مرگ‌اش به سه انسان زندگی داد

هفت‌برکه (گریشنا) – فاطمه یوسفی: بعد از چند سال که موردی از اهدای عضو در بیمارستان گراش انجام نشده بود، بخشدار مرکزی گراش با اهدای اعضای مادر مرحومش موافقت کرد تا شاید سنت اهدای عضو در گراش جان بگیرد.

آب پاکی را روی دستش ریختند و آن موقع، ناگزیری دستش را گرفت و پشت میز تصمیم‌گیری نشاند. زمانی که داشت هم‌زمان رقص مرگ و زندگی را در ذهنش تماشا می‌کرد، تصمیم نهایی را گرفت. مادرش ارزش زنده بودن را می‌دانست، درست همین حالا، که مرگ دارد برایش لالایی می‌خواند تا برای همیشه آرام بگیرد.

شنبه، شانزدهم دی‌ماه، ساعت دو نیمه‌شب. عبدالله فضلی امشب فقط یک فرزند غمگین است بر بالین مادرش. او که از سال ۹۳ به عنوان بخشدار مرکزی در گراش مشغول به کار است، غم‌انگیز‌ترین شب عمرش را تجربه می‌کند.

دو شب پیش مادر شصت‌و پنج ساله‌ی فضلی به دلیل سکته‌ی مغزی، دچار مرگ مغزی شد. و حالا عبدالله در سردترین و طولانی‌ترین شب زندگی‌اش، با امضای فرم اهدای عضو، گرمی بخشندگی را برای خودش و نور و آرامش را برای مهربان‌ترین آدم زندگی‌اش انتخاب کرد.

عبدالله فضلی می‌گوید: «تصمیم سختی است. اما مرگ و حیات دست خداست. وقتی پزشکان بدون هیچ شکی مرگ مغزی را تایید کردند، چرا جسمی که می‌تواند امید را در دل چند انسان ناامید زنده کند به خاک سپرده شود؟ این تصمیم را گرفتم برای شادی روح مادرم، اما در نهایت تبدیل شد به آبی که داغ سینه‌مان را مرهم بود.  این طور که شنیده‌ام در گراش چهار، پنج سالی می‌شود که اهدای عضوی انجام نگرفته است. شاید با این کار، مانع فراموشی این عمل خیرخواهانه شویم، تا اگر خدای نکرده فردی در شرایط ما قرار گرفت، بتواند بهترین تصمیم‌ را بگیرد.»

فضلی روند اهدای عضو را شرح می‌دهد: «بعد از تایید مرگ مغزی و قبول پیشنهاد اهدای عضو، تیم پزشکی از شیراز به بیمارستان امیرالمومنین علی(ع) گراش اعزام شد. با انجام آزمایش‌های لازم، کبد و دو کلیه‌‌ی مادر سالم و مناسب برای اهدا تشخیص داده شد و او را به اتاق عمل بردند.»

پیکر سیده سکینه هاشمی، مادر بخشدار مرکزی گراش، به زادگاهش، شهر علامرودشت، منتقل شد و ظهر امروز، شانزدهم بهمن‌ماه به خاک سپرده شد. مراسم ترحیم آن مرحوم تا بیستم بهمن‌ماه در این شهر برگزار می‌شود.

هنوز تصمیمی برای گرفتن مراسم ترحیم در گراش گرفته نشده است. در صورت برگزار شدن این مراسم در این پست به شما اطلاع‌رسانی خواهد شد.

fazli

‌‌

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

16 نظر

  1. خداوند روح آن مرحومه را با محمد (ص)وآل محمد (ص)محشور فرماید و به بازماندگان خصوصا جناب فضلی صبر و اجر عنایت فرماید ،

  2. خداوند متعال روحِ سیده ی مرحومه را در جوار حضرت فاطمه ی زهرا همنشین کند و به بازماندگان هم صبری جمیل و عظیم عطا کند ان شاء الله… اجرکم عندالله

  3. با سلام وعرض تسلیت ؛
    جناب فضلی بزرگوار، ارزش هر کاری، خیر یا شر در زمان نیازش مشخص میگردد، و چه خیری بالاتر از اینکه أعضاء ارزشمند یک چنینی فردی(مادر) که نمونه و اسوه تمام ارزشهاست و از سلاله ی اهل بیت علیها سلام است به جسم نیازمندی دیگر و چشم براه مادرانی دیگر هدیه و امانت داده و سپرده شود ، امید که در سفره جد شریف خویش متنعم باشد ، پای مادرتان را با اشک چشم میبوسم و از خداوند برای آن عزیز رحمت و مغفرت و برای شما و بازماندگان صبر اجر آرزومندم .
    ان شاءالله این سنت حسنه هر چند سخت و سنگین در بین مردم شریف در زیر چتر تقوا و توکل به خداوند سبحان ادامه و استمرار داشته باشد.

  4. انما الموت والحیاه لیبلوکم ایّکم احسن عملا
    آیا براستی حیات احسن عمل است یا نقطه مقابلش ؟؟ یقینا مرگ شرافتمندانه وادامه دار از زندگی سربار غیر برتراست اما آنکسی که جاودانگی وحیات ماندگار رابه ثبت می رساند هرکسی نمی تواند باشد باید زرفای اعتقادش تابی انتها باشدو معنای معاد را درحیات جسمانی پنبه کرده باشد وحلاج ومردباشدوبه روشنی آفتاب برایش ناپایداری دنیا روشن شده باشد ایمان یعنی این نه آنکه لقلقه زبان فراوان مدعیان است احسنت وآفرین روح آن سیده جلیله حیاتبخش الناس (خلق) محبوبترین خدا با اسلاف پاکش محشور ومهمان باد وبلندی افکار زاده اش به بلندای آفتاب عالم تاب .
    ان الله لایضیع اجر المحسنین

  5. ضمن تسلیت به بخشدار محترم مرکزی جناب آقای فضلی
    واقعا تصمیم سختی است که بهترین فرد زندگیت رابخشی تادیگران حیات دوباره گیرند، احسنت به این کار خداپسندانه، خدا رحمت کنداین مادر عزیزرا.
    درقرآن آیه ای است که می‌فرماید: اگر کسی یک نفر را نجات بدهد، زنده کند، انگار همه‌ی مردم را زنده کرده است.«مَنْ قَتَلَ نَفْساً بِغَیْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسادٍ فِی الْأَرْضِ فَکَأَنَّما …

  6. درود بر فرزندان بزرگوارشان ک توانایی اینو داشتند که اعضا مادر گرامیشان را اهدا کنند.خدا داغ عزیز را نصیب دشمن هم نکند،داغ پدر و مادر که کمرشکن است.خداوند ان شاالله صبری عظیم به خانواده‌شان عنایت بفرماید و روح مادر عزیز بخشدار محترم گراش قرین ارامش و مغفرت الهی قرار بگیرد.

  7. دوست گرانقدر، جناب آقای فضلی
    فراق مادر سخت است و تحمل آن صبری عظیم می‌طلبد. درگذشت آن سیده‌ی محترمه‌ی مکرمه را به شما و خانواده‌ی گران‌قدرتان تسلیت عرض می‌کنم.
    تصمیم بجا و نیکوی جنابعالی که موجب نجات جان انسان‌های دیگر شده است، شایسته‌ی تقدیر و سپاس است. ان‌شالله که موجب مرضی رضای حضرت حق قرار گیرد و فرهنگ زیبای اهدای عضو میان دیگر هم‌شهریان گسترش بیشتر یابد.
    برایتان صبری جمیل و برایش اجری عظیم خواهانم.

  8. خداوند پاداش خیرش بده درود بر شرفش کار بسیار سخت اما خداپسندانه ای انجام دادن آقای فضلی
    تسلیت میگم بهشون امیدوارم که روح مادرش قرین رحمت و آرامش باشه . ایکاش ما هم میتونستیم در این کار و راه عضو بشیم .بنظر من ایمانی قوی میخاد که آدم بتونه اینکارو انجام بده .خدا صبوری بده به این خانواده

  9. ثُمَّ اِلَینا تُرجَعون …

    حکایت پرواز است
    و
    رهیدن از قفس تنگ خاک.
    قصه ی کوچ است و عروج
    و
    سرنوشت حتمی همه موجودات عالم…

    اینک که در آستانه
    اقامه ی عزای ام ابیها،
    ناباورانه در سوگ مادر،
    رخت سیاه بر تن نموده و محرومیت از مهر و محبت مادری را
    به نظاره نشستیم، بر رویش
    آیه های سبز ایثار
    که در سایه سار اخلاص و ایمانِ
    مادرِ سیده ی علویّه ی ماجده،
    سرودن گرفت و مصداق
    من احیاها فکانما احیا الناس جمیعا
    گردید بر خود می بالیم و به جاودانگی و عشق
    که ازرهگذر اهداء اعضاء آن عزیز سفر کرده به بیماران نیازمند زندگی دوباره به همنوعان عطا شد دعوت می کنیم و خاضعانه و از صمیم قلب از همه اقشار مختلف از جمله همکاران و مسوولین گرانقدر ، دوستان و بستگان عزیز به خاطر ابراز محبت حضوری ، تلفنی ، ارسال پیام و به هر نحو دیگر که باعث تسلای خاطرمان گردید سپاسگزاریم.

    امید است روح بلند آن عزیز سفر کرده در رضوان الهی و موانست و مجالست حضرت زهرای مرضیه ماوا گزیند.

    چو باید سرانجام در خاک رفت
    خوشا آن که پاک آمد و پاک رفت.

    علامرودشت ؛خانواده برادران فضلی و سایر فامیلهای وابسته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 نظر
scroll to top