بستن

کارگروه انتخاباتی گراش چطور تشکیل شد و تصمیم گرفت؟

هفت‌برکه (گریشنا): شیوه‌ی انتخاب اعضا و نحوه‌ی فعالیت کارگروه انتخاباتی گراش در دهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی موضوع این اصلی این گزارش است. بعد از انتشار بیانیه‌ی کارگروه و اعلام نام دکتر بهمنی به عنوان کاندیدای مورد اجماع در شهر گراش، سوالات بسیاری در خصوص چگونگی روند رسیدن به این تصمیم مطرح شد. هفت‌برکه در پی یافتن جواب به بخشی از این سوالات، با چند نفر از اعضای کارگروه و همچنین رییس و نایب‌رییس شورای شهر گفتگو کرده است. در گزارش‌های بعد، هفت‌برکه به سراغ کاندیداها و مردم هم خواهد رفت تا برآیندی از عمل‌کرد کارگروه به دست آید.

تشکیل کارگروه

ایده‌ی تشکیل کارگروه انتخابات گراش، ۴۰ روز قبل از نام‌نویسی نامزدها برای انتخابات، با دعوت ۴۵۰ نفر از معتمدین شهر از طرف شورای شهر صورت اجرایی گرفت. مهدی عالمی، دبیر کارگروه انتخابات، می‌گوید: «برای این که شبهه‌ای در ترکیب دعوت‌شده‌ها پیش نیاید، لیست اولیه اسامی مدعوین با نظر هیات امنای مساجد محله‌های مختلف شهر تهیه شد. این لیست‌های اولیه در آرشیو کارگروه موجود است.» در جلسه‌ای که در تاریخ سه شنبه ۱۹ آبان ۹۴ در مسجد الزهرا (س) تشکیل شد، حدود ۱۸۰ نفر از معتمدین مدعو حضور پیدا کردند، و از بین آنها ۳۰ نفر برای عضویت در گروه ده‌نفره‌ی کارگروه نامزد شدند. ۱۰ نفری که بالاترین آرا را کسب کردند عبارت‌اند از: محمود رادمرد، علی محمدی، رحمت مهیایی، محمد چترآذر، حسین فولادی، یعقوب صادقی، محمد منفرد، مهدی عالمی، زهرا خواجه‌زاده و خلیل فرهادی. علاوه بر این ۱۰ نفر که عضو ثابت کارگروه بودند، ۵ نفر از معتمدین شهر نیز از طرف شورای اسلامی شهر به کارگروه اضافه شدند: مرتضی فتحی، محمود سرخی، محمد کریمیان، کریم جعفری و مرتضی وقارفرد. به گفته دکتر فتحی، اعضای شورای شهر نیز ناظر کارگروه بودند، اما حق رای نداشتند.

مهدی عالمی می‌گوید: «در این مدت ۲۴ جلسه که صورت‌جلسه رسمی نیز شده است تشکیل شد. اما تعداد جلسات غیررسمی و سفرهای اعضای کارگروه به مناطق بسیار بیشتر از این جلسات رسمی است.»

 دکتر فتحی، رییس اولیه کارگروه

دکتر مرتضی فتحی تا قبل از این که در انتخابات به عنوان نامزد ثبت نام کند، ریاست کارگروه را به عهده داشت. او تاکید می‌کند: «به منظور حفظ مشارکت حداکثری و ایجاد شور انتخاباتی در مردم منطقه این کارگروه را تشکیل شد. از ابتدا برنامه کارگروه این بود که از افراد واجد شرایط برای ثبت نام در انتخابات دعوت کنیم، تا به سرنوشت دوره قبل دچار نگردیم که دست ما از کاندیدا خالی باشد. افراد را دعوت می‌کردیم و از آنها قول می‌گرفتیم که به رای کارگروه در مورد اجماع پایبند باشند. و البته به آنها قول می‌دادیم که اگر مورد اجماع قرار گرفتند، حداکثر کمکی که می‌توانیم به آنها خواهیم کرد.»

از صحبت‌های دکتر فتحی می‌توان نتیجه گرفت که کارگروه هدف‌اش را در سه مرحله تعریف کرده است: مرحله اول، دعوت از افراد واجد شرایط برای نامزدی در انتخابات؛ مرحله دوم، بررسی سبد رای نامزدهای تایید صلاحیت شده و رسیدن به اجماع بر سر یکی از آنها؛ و مرحله سوم، کمک به ستاد نامزد اصلح در فعالیت‌های انتخاباتی.

دکتر فتحی در توضیح شیوه کار کارگروه می‌گوید: «ما هر هفته یا هر چند روز با یکی از کاندیداها جلسه می‌گذاشتیم که اهداف و خواسته‌ها را برایشان بگوییم و آنها نیز برنامه‌هایشان را توضیح دهند و اگر اطلاعاتی در مورد منطقه خواستند به آنها ارائه کنیم.»

یکی از سوال‌ها درباره عمل‌کرد کارگروه، منتظر نماندن برای دوره دوم تایید صلاحیت‌ها و انتخاب دکتر بهمنی به عنوان کاندیدای مورد اجماع پیش از تایید صلاحیت حسین‌علی حسین‌شیری و حسین حسین‌زاده است. دکتر فتحی که آن موقع از عضویت در کارگروه کنار رفته بود، در این زمینه اظهار نظر می‌کند: «آقای حسین‌شیری به آقای مهدی عالمی گفته بود که احتمال تایید صلاحیت‌اش کم است. آقای حسین‌زاده هم همینطور. کارگروه هم نمی‌توانست به خاطر فشار منطقه صبر کند، در نتیجه دکتر بهمنی انتخاب شد.»

اما این انتخاب به صورت عمومی اعلام نشد. کارگروه منتظر نتیجه تایید صلاحیت‌های مرحله دوم می‌ماند. دکتر فتحی ادامه می‌دهد: «بعد که این دو نفر نیز تایید صلاحیت شدند، دوباره قرار شد مقبولیت و مقدار رای هر سه نفر در منطقه برآورد شود و نتیجه نهایی اعلام گردد.»

دکتر فتحی بعد از انصراف دادن از نامزدی انتخابات، دوباره به کارگروه برگشت و با تصمیمات آن همراه شد. او درباره موجه بودن تصمیم نهایی کارگروه نیز اظهار نظر می‌کند: «این تصمیم بر اساس مستندات و مدارکی است که از چند کانال پیگیری می‌شد و اطلاعات به ما می‌رسید.»

فولادی: دو معیار اصلی تصمیم‌گیری

انتشار بیانیه کارگروه مبنی بر اجماع بر روی گزینه دکتر بهمنی، این سوال را پیش آورد که این تصمیم از خلال چه سازوکاری گرفته شده است. حسین فولادی، یکی از اعضای کارگروه، می‌گوید این تصمیم بر پایه دو معیار اصلی اتخاذ شد: «یک: برآیند نظر کارگروه شهرها و مناطق، و در جاهایی که کارگروه نداشتند، برآیند نظر افراد بانفوذ و معتمد. دو: اعلام حمایت زندوی از دکتر بهمنی».

فولادی در خصوص معیار اول می‌گوید: «نکته‌ای که نامزدها به آن توجه نمی‌کنند این است که وقتی به مناطق و شهرهای دیگر می‌روند، چیزی که به خود کاندیداها گفته می‌شود با آن چیزی که به یک شخص ثالث گفته می‌شود فرق می‌کند. نامزدها این را در نظر نگرفته‌اند.» او در مورد معیار دوم نیز توضیح می‌دهد: «سبد رای آقای زندوی هم معیار مهمی است که به همین راحتی نمی‌شود ازش گذشت.»

موضع شورا به عنوان ناظر

حبیب‌الله مهرابی، رییس شورای شهر، تاکید می‌کند که تشکیل کارگروه و همه‌ی فعالیت‌هایی که در این چند ماه انجام شد، به خاطر مصلحت و حفظ منافع شهر و منطقه صورت گرفته است. او ترجیح می‌دهد در این زمان جزییات را باز نکند، اما نقدها و حملاتی که به کارگروه می‌شود را غیر منصفانه می‌داند: «کارگروه سه ماه زحمت کشید و بدون غرض‌ورزی و با توجه به تمام جوانب کار کرد و تصمیم گرفت. کاندیداها هم باید به تصمیم کارگروه تمکین کنند، وگرنه هر اتفاقی افتاد مسئولیت با خود آنهاست.»

«افرادی این نقد را وارد می‌کنند که چرا ترکیب اعضای کارگروه به سمت یکی از کاندیداها متمایل است.» این نقد را مهندس هرمزی، نایب‌رییس و سخنگوی شورای شهر که تنها به عنوان ناظر در کارگروه حضور داشته است، بازگو می‌کند و به آن اینگونه پاسخ می‌دهد: «من قبلا نیز در جواب این افراد گفته‌ام که آن موقع که چند ماه پیش و قبل از ثبت نام کاندیداها در مسجد الزهرا جلسه تشکیل شد، و از بیشتر این افراد هم دعوت شده بود، چرا نیامدید و چرا نامزد عضویت در کارگروه نشدید؟ خوب، این کم‌کاری از طرف خود شما بوده است، و حالا اگر هم به صورت اتفاقی افرادی در کارگروه از آشنایان دکتر بهمنی در آمده‌اند، چطور می‌توانید ترکیب اعضا را زیر سوال ببرید؟»

نتیجه‌ی نهایی

کارگروه باید طبق برنامه اولیه اکنون به سمت کار ستادی برای نامزد مورد اجماع برود؛ اما هنوز حسین‌علی حسین‌شیری و حسین حسین‌زاده در گود رقابت مانده‌اند. باید دید در روزهای آینده عمل‌کرد کارگروه به چه صورت خواهد شد.

Entekhabat03

سردبیر پایگاه خبری هفت‌برکه عضو هیات مدیره موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه گراش دکترای ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران

39 نظر

  1. عزیز دلم.دست و خط کتبی دارید از آقای زندوی.به قول خودتون به قول و وعده که نمیشه اعتمادی کرد.اگه زندوی راس میگه بیانیه رسمی بده

  2. نظرات کارگرها شهرها کجاس.اونا هم بیانیه دادن یا دست و خط کتبی دادن.اگه بیانیه رسمی دادن بگین تا ما هم مطلع باشیم.مثل همین کارگروه اوز و کارگروه وحدت که رسما از آقای زاهدی حمایت کردن

  3. بنده هم صحبت های آقای بهمنی رو شنیدم هم امشب صحبت های آقای حسین شیری رو جلو ستادشون شنیدم. به عنوان یک جوان صاحب عقل و شعور که لازم نمیبینم هیچ کارگروهی واسم تعیین تکلیف کنه به چند دلیل به آقای حسین شیری رای میدم:۱-صحبتاشون برخلاف آقای بهمنی (ضمن احترام به ایشون)منطقی و با علم و تخصصی بود۲-اینکه من از دوستانی که در منطقه داشتم این چن روزه پرسیدم اکثرا میگفتن به آقای حسین شیری رای میدن۳-جالبه هنوز برخی عزیزان بیرمی آقای زندوی رو قبول ندارن ولی همشهریان ما روی حمایت شفاهی آقای زندوی دارن حساب باز میکنند درحالی که ایشون از آقای حسین شیری واسه سخنرانی برای فردا شب در بیرم دعوت کرده اند.

  4. باسلام وعرض خداقوت به تمامی دلسوزان وفرهیختگان .
    وقتی فردی که ادعای داشتن صدارت انهم دررده های بالای مملکت داردبه نظراین همه انسانهای فرهیخته وعالم شهرش که ازجایگاه حقوقی ومعتبرسخن می گویندتمکین نکندواحترام قایل نباشد درتصمیم های کلان مملکتی باآرای مخالف فکرخودش چه می کند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    کمی بیاندیشیم….

  5. در جواب به آقای فولادی:دلیل اول شما: کاملا غیر منطقیست چرا که خیلی از مناطق هنوز که هنوزه تصمیم نگرفتن به کی رای بدن بعد چجور شما بعد گذشت چن روز از تبلیغات تونستین اینجور برآورد دقیقی از میزان رای هر کدوم از کاندیداها در منطقه داشته باشین؟؟؟؟!!!!دلیل دومتون: هر آدم تیز هوشی میتونه بفهمه که روی این حمایت شفاهی آقای زندوی نمیتوان حساب کرد. در حالی که آقای زندوی که خودش چند ساله تو بیرم نیست چگونه میتونه نظرش برآیند نظر یک شهر باشه؟؟؟؟!!!

  6. عزیز:
    اولا نظر کارگروه گراش واسه مردم معتبر است نه حرف و کی چی میگه
    دوما: زندوی بیانیه میده، گراش هم میاد سخنرانی هم میکنه
    ببینیم دیگه اقای حسین شیری میخواد چی رو پیراهن عثمان بکنه

      1. والا شما هم از اقای حسنی پور حرف میزدید شما منم منمتون کجا رفت… شما هم مثل کاندیداتون خیلی چیزها رو فراموش میکنید انگاری قرار بود رای اهل تسنن هم با شما باشه کووووو؟؟؟ بیانیه دادن؟؟؟؟
        شعار کاندیداتون وحدت بود و قرار بود به نظر کارگروه احترام بزاره کوووووو؟؟؟ چی شد پس؟؟؟؟

  7. امروز تو لار وقتی آقای حسین شیری سخنرانیشون تموم شد یه پیرمردی گفتن والله افتخار میکنم که تو بچه ی این منطقه هستی وقتی آدم این چیزا رو میبینه به همشهری بودنش افتخار میکنه.در حالی که بعضیا بلد نیستن حتی سخنرانی بکنن و میکروفون رو میده یکی دیگه به جاش حرف بزنه

  8. من تعجب میکنم کسانی که شعار ولایتمداریشون و رزمندگان اسلام بودنشون گوش فلک رو کر کرده بود چرا دارن از یه آدمی که تفکر اصلاح طلبی داره حمایت میکنن!! […]

  9. آقایون کارگروه مگه قرار نبود نظر کارگروههای منطقه رو بصورت کتبی بگیرین؟؟؟کو اون نظر کتبیشون؟؟؟چه صورت جلسه ای از کارگروههای شهرهای اطراف واستون به صورت کتبی اومده که شمارو به این نتیجه رسوند؟؟آقای حسین شیری میگن من از اولشم گفتم اگه کارگروه منطقه بصورت کتبی اعلام کنن که آقای حسین شیری رای نداره میرم کنار زیرشم امضا زدم که میرم کنار.

    1. اقای حسین شیری گفت نظر کارگروه هم قبول دارم ولی بعد معلوم شد نظر هیچکس رو قبول نداره و شعار ایشون هم وحدت و همدلی بود الان خودش داره لج میکنه

  10. بنده امشب سخنان آقای حسین شیری شنیدم خود را سرباز ولایت و مطیع رهبر خواند یک سوال که خواهش رازم گریشنا از وی بپرسد و پاسخ را درج کند البته سوال از طرف بنده باشد
    سوال شما که خود را ولایی معرفی میکنید خوب میدانید مولای ما علی ابن ابی طالب (ع)بعد از رحلت رسول گرامی (ص)حکومت وی را غصب کردند ولی بخاطر جلو گیری از وحدت مسلمانان کناره گیری کردند در زمان حیات امام خمینی(ره)بخاطر کشور و مردم در پذیرفتن قطعنامه کاسه زر نوشیدند و در مقام معظم رهبری در قضیه برجام عیلرغم میل باطنی حمایت کردند آیا جنابعالی هر چند که کارگروه حق شما را ضایع کرده باشد حاضرید به تبعیت از آن بزرگوران از خود گذشت نشان دهید و برای حفظ وحدت و شهرستان گراش به تبعیت از آن بزرگوران کاسه زهر بنوشید و کنار بکشید .

    1. البته سخن گفتن در این چارچوب و ابن ادبیات مستلزم پذیرفتن کارگروه در نقش سقیفه و …. بارکردن ادبیات مذهبی بر تصمیمی مدنی خسرانی دوسویه است.

  11. ما باید به نظر بزرگانمان احترام بگذاریم. چهارسال قبل نیز همین لج و لجبازی ها کار دست گراش داد و حداقل یکپارچه اگر رای به زندوی میدادیم ایشان الان نماینده بودن و میشد باهاشون ائتلاف کرد.
    آقای شیری عزیز لطفا به نظر بزرگان تمکین کنید. ناخیرخواهان منتظر اختلاف در گراش هستند تا به منافع خود برسند.
    اگر شما کنار بروید مردم بزرگیتان را هیچوقت فراموش نمیکنند و یک سرمایه بالقوه برای ادوار بعد میشوید.
    از قدیم گفتن بخشش و گذشت از بزرگان است.

  12. فکرکنم طرفداران جناب شیری بایدمصوبات مجلس روهم تک تکشون ببینندتاراضی بشن وقبول کنند.
    واااای که چقدرایشون بایدبرن وبیان وهمه ی اون لایحه ها ومواردالحاقی وکاغذهاوپوشه هاروکول کنندوبیارن نشون یارانشون بدن تاقبول کنن .حالاماشینشون خداکنه جاداشته باشه .هواپیماه که بایدهردفعه اضافه باربدن .چقدکاردارن وقتی رفتن مجلس .خداکمکشون کنه ….!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  13. با سلام خدمت همه عزیزان
    اینگونه که بنده اطلاع دارم گراش رای خود را یکپارچه نمیبیند و حتما از نظر خیلی ها متضرر میشود.
    حال باید اندیشید که چه کرد از دیدگاه بنده این سه نفر تا آخر خواهند ماند چرا که امروز ها خود کاندید دوست دارد کنار بکشد ولی پشت پرده کسانی هستند که نمیگذارند این اتفاق بیافتد هرچند منافع و آینده گراش در خطر باشد یا نباشد ولی …
    حال باید دید منطقه که شامل توابع و شهر های همجوار که جز حوزه انتخابیه میباشد نظر و سابقه کاری یک شخص کاندید را در منطقه بررسی کرد
    اینگونه که من اطلاع دارم در منطقه و حتی روستا های منطقه رای ۸۰ درصد این مردم با آقای شیری هست
    شهرستان خنج و توابع رای اکثریتشون با آقای حسین شیری هست
    امیدوارم به زیبایی هرچه تمام تر این دوره هم به پایان برسد .

    1. اقا یا خانوم بی طرف چقد اسمتون به گفته هاتون نمیاد….
      کدوم خنج و منظورتون هست؟؟؟؟؟؟ همین خنجی که کنار خودمون هست رو اگه میگین که هیچ نظر مثبتی رو اقای حسین شیری ندارن و خودشون هم نماینده دارن که هنوز به نفع کسی کنار هم نرفته و بازم مردم خودمون همین گراش رو اگه میگین کامنت ها رو که بخونین هم میتونین نتیجه گیری کنید رای کی بیشتره

  14. سلام.کی گفته سبد آقای زندوی با شماست ایشون هنین جور که گراش اومده لارم رفته ایشون اصلا قابل اعتماد نیسن اینا اصلا نمی خوان اینحا رای بدن اونا میخوان جای دیگه و به کاندیدای به غیر از اینها رای بدن
    چرا دروغ
    آخه تا کی
    دوره استبداد و خودکامگی و خود رای بودت گذشته
    چرا میگیم افراد پشت سر کاندیدا باعث میشن کناره گیری نکنن
    چرا از دستای پشت پرده کارگروه حرف نزنیم از باند و باندبازی و جلسات محرمانه بدون هیچ عدله کتبی و صورتجلسه نشدن تو کارگروه حرف نزنیم
    این حرف ها همش باد هواست اگه واقعا چیزی هست رو کتید در محضر دید همگان بگزارید چرا داریم آب در آونگ میکوبیم
    به ولای علی این مردم رنج دیده از همه کسانیکه آگاه بودن و به دلایل مختلف سکوت کردن و الخصوص باعث و بانیان این تفرقه و دستای پشت پرده نخواهند گذشت و در آن دنیای باید تقاص کار خودشان بدهند

  15. با سلام خدمت همه بزرگواران به توافق نرسیده ، پس بزارید یه چهار سال دیگه جعفرپور بمونه شاید فرجی حاصل شد.اینجوری شاید بهتر باشه

  16. مطمئنا نظرات کارگروه به نسبت نظرات اعضا و اطرافیان ستادها منطقی تر هستش
    هر کاندیدی که می ره جایی یه عده میان دورش و می گن رای ما تویی
    و خودش جو گیر می شه

    یادمون نره دوره قبل آقای فردوسی می گفت که رای اوز مال منه و جالبه از کل منطقه فقط ۱۰۰۰ رای رو کسب کرد

  17. مستند عبور از غبار/ ماجرای شهرستان شدن گراش+ دانلود
    http://ladestan.com/vdcd9n0f.yt0oo6a22y.html

    اکنون با دیدن این مستند اهمیت اجماع برای یک نفر در شهرمان را بیشتر میدانیم ??
    هر چی میکشیم از کار گروه میکشیم وسیله بعضیا شده که نتیجه آن نفاق و دوستگی شده تا اجماع و یکپارچگی

    1. من لاری هستم ولی خواهشا مطالب این سایت رو به لاری ها نچسپونید، اداره کنندگان این سایت یه مشت خاله زنک تندرو هستن که دارای کوچیکترین سواد رسانه ای هم نیستند، صرفا نقش هیزم بیار معرکه رو ایفا می کنند

  18. آفرین آقای حسین شیری شما میتونید!!!!!!! اصلا هم خجالت نکشید اصلا حرف بزرگترها مهم نیست….آفرین هزار آفرین حتما با این کارتون لاری ها خوشحال میشن بازم آفرین حالا دیگه حرف بزرگترها باند و باند بازی هست و فقط شما راست میگین هههههه

  19. کارگروه می باید قبل از شروع روند تبلیغات، قدرت اقناع سازی لازم برای اجماع را در خود ایجاد می کرد. ترکیب و روند تشکیل کارگروه غیر مدرن و قیم مآبانه است و طبیعی است که مورد اقبال نخبگان جامعه (بخوانید کاندیداهای محترم) قرار نگیرد.
    ابنکه گروهی ۱۰ با ۲۰ نفره که لزوما نمایندگی همه اقشار جامعه را نیز بر عهده ندارند بخواهند نظرات خود را به جامعه تحصیل کرده و پویایی همانند گراش بقبوانند، نیازمند زمانی بیش از ۴۰ روز است که متاسفانه اعضای کارگروه از این نکته بدیهی غافل بودند و مجبور خواهند شد به القابی همانند تفرقه افکن و غیره روی آروند.
    بهترین راه اقناع کاندیداهای محترم در زمان اندک باقی مانده، نه در جلسات بلکه در صحنه میدانی امکان پذیر است.
    پیشنهاد می شود، با استفاده از روشهای علمی، نظر مردم کل منطقه را در مورد کاندیداهای گراشی استخراج و سپس تصمیم گیری شود.

  20. اصلا اگر همه کاره کارگروه وشورای شهرهستند شرکت کنند درانتخابات ونیازی بحضورمانیست . بهمنی رادوستم میدانم وای برخاتف کارگروه رای سفیدبهترین کاراست

  21. واقعا برا ی بعضیها باید تاسف خوردکه با اعمال ورفتار خود بزرگترین ظلم را درحق مردم گراش روا میدارند تا کی ما باید چوب نادانی بعضی آدمهای از خود راضی را بخوریم آقایان حسین شیری وحسین زاده با کمی از خودگذشتگی و واقع بینی به دوراز فشارهای بعضی از اطرافیان تصمیمی تاریخی گرفته وملت گراش را به وحدت وهمدلی دعوت نمایید.به امید روز پیروزی

  22. در هیچ یک از ادوار مجلس، گراش نتوانسته است با شعار و احساسات کاندیدای خود را راهی مجلس نماید. این اتفاق چهار سال پیش نیز رخ داد و نتیجه اش را همگان دیدیم.
    اگر اجماع مردم گراش در روندی غیرعلمی و غیر عملی به انجام برسد – روندی که متاسفانه در پیش روی داریم- نتیجه مثبتی در بر نخواهد داشت. لذا بجای حمله به کاندیداهای محترم که از سرمایه های شهر هستند؛ بهتر است نظام تصمیم گیری سیاسی شهر را مورد سؤال قرار دهیم و از آنها بخواهیم روند اشتباه را ادامه ندهند.
    شخصا متعجبم کارگروهی که نمی تواند تصمیماتش را به مردم گراش بقبولاند چگونه قدرت اعمال این تصمیم در منطقه را خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

39 نظر
scroll to top