گریشنا: جلسه این هفته انجمن رواشناسی گراش به موضوع چالش‌برانگیز تعارض بین مذهب و روانشناسی اختصاص داشت. خسرو حسن‌زاده مدرس دانشگاه و حوزه‌های علمیه در دروس معارف اسلامی مهمان روانشناسان در این جلسه بود.

به گزارش شهابی، این هفته در روز ۱۶ اردیبهشت جلسه انجمنِ در حال تاسیسِ روانشناسی گراش در دبیرستان شبانه‌روزی برگزار شد. محمود غفوری از اعضای انجمن در مورد موضوع جلسه گفت: «در روانشناسی عنوان می‌شود که برای آرامش روحی و روانی هر فرد باید «رضایت از خود» داشته باشد. اما در مذهب از خود راضی بودن یا رضایت از خود یا بهتر است بگوییم غرور چیز پسندیده‌ای نیست!»

منوچهری دیگر عضو انجمن این تضاد را به طور کامل نمی‌پذیرد. به اعتقاد او، «این تعارض، به اصطلاحِ خاص رشته‌ها و معانی متفاوت هر کدام بر می‌گردد.»

خسرو حسن‌زاده مهمان این هفته انجمن در مورد مفهوم خود از نگاه دینی گفت: «برای هر فرد چند «خود» وجود دارد.  اول «خودِ اصیل» که این گونه بیان می‌شود: من انسان هستم با روحی الهی. دوم «خود عالی» و سوم «خود جسمانی». توقف در این خود، نقطه‌ی سقوط هر فرد است.»

حسن‌زاده در ادامه گفت: «در دین بحث عزت نفس مطرح شده است که در واقع عزت نفس همان رضایت از خود است. وقتی در دین چنین عنوان می‌شود که غرور نداشته باشید، به این معنی نیست که از خود راضی نباشید. غرور به معنای کسی که فریب خورده است و با بحث رضایت از خود فرق دارد.»

تعارض دوم، بازگو کردن گناه است. منوچهری در تشریح این تعارض گفت: «در روانشناسی بازگو کردن گناه یکی از روش‌های درمانی محسوب می‌شود، در حالی که در دین بازگو کردن گناه به علت شکسته شدن قبح گناه منع شده است.»

خسرو حسن‌زاده در تببین این تعارض گفت: «گناه بحثی ارزشی است. در روانشناسی بحث ارزشی مطرح نیست. در روانشناسی هدف درمان است و در اینجا فرد باید درمان بشود. پس در اینجا اشکال ندارد. اما فرد درمانگر باید تمام جوانب را در نظر بگیرد و بعد از اتمام درمان جوری نشود که فرد به گناه‌اش ادامه دهد.»

حسن‌زاده برای درک بهتر این تعارض‌ها که بین دین و علومی مانند روانشناسی احساس می‌شود گفت: «دین چهارچوب کلی را مشخص می‌کند و عقل در این مسیر حرکت می‌کند.»

جلسات هفتگی انجمن روانشناسی روزهای شنبه ساعت ۲۰ و سی دقیقه در مدرسه شبانه‌روزی ولی‌عصر (عج) برگزار می‌شود.

Ravanshenasi (1)

عکس از آرشیو