هفت‌برکه: روشن کردن موتور برق بنزینی به دلیل قطعی برق مکرر باعث آتش‌سوزی بخشی از منزل مسکونی حاج عبادالله نادرپور شد. این حادثه خسارت جانی نداشت اما خسارت‌های زیادی به آسانسور و طبقه‌ی دوم منزل او وارد کرد.

عصر روز جمعه ۱۹ مرداد ۱۴۰۳ بعد از قطعی برق، حاج عبادالله نادرپور اقدام به استفاده از موتور برق می‌کند که این حادثه اتفاق می‌افتد. او ماجرا را اینطور شرح می‌دهد: «موتور برق را روشن کردم. قبلش کنتور برق شهر را قطع کردیم و پریز یخچال و فریزر را هم کشیدیم. موتور را روشن و پایین برق را امتحان کردیم. یک دفعه صدای انفجار در طبقه‌ی دوم بلند شد. آتش زیادی در بالای راه‌پله مشخص بود. موتور برق روی بام آسانسور افتاده بود. سریع همسایه‌ها کمک کردند و کمی از آتش را خاموش کردیم و به ۱۲۵ زنگ زدیم. به نظر می‌رسد نشت بنزین دلیل این اتفاق است.»

منزل و محل کار خانواده نادرپور در مرکز شهر گراش و کوچه سیناتور قرار دارد. با حضور نیروهای آتش‌نشانی آتش به صورت کامل خاموش شد. نادرپور در مورد خسارت‌های این اتفاق می‌گوید: «متاسفانه آسانسور کاملا نابود شد. آنجا یک انباری هم داشتیم که وسایلی از بین رفت.»

نادرپور هم مانند بسیاری از مردم گله‌ای از اداره‌ی برق دارد که منطقی و منصفانه است؛ اعلام برنامه قطعی برق. او می‌گوید: «قطع برق باعث این اتفاق شد. اداره برق اعلام قبلی کند چه ساعاتی برق می‌رود تا آدم آمادگی داشته باشد. مردم هم لازم است مسائل ایمنی را در نظر بگیرند. این اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی و آتش واقعا وحشتناک است.»

برای دانستن برخی نکات ایمنی در استفاده از موتور برق به سراغ اکبری رئیس اداره آتش‌نشانی گراش رفتیم و اکبری گفت: «محل قرار گرفتن موتور برق مهم است. باید دارای تهویه مناسب یا در فضای باز باشد و داخل ساختمان یا گاراژ روشن نشود و دور از مواد و گازهای اشتعال‌زا باشد. خود موتور برق گاز سمی مونواکسیدکربن تولید می‌کند و استفاده از آن در فضای بسته خطرناک است.»

اما این حوادث به طور غیرمستقیم به قطعی برق بر می‌گردد. این روزها بی‌برقی‌های مداوم و اعلام‌نشده، بحث روز است. خسارت‌های مستقیم و غیرمستقیم این موضوع بخشی از گلایه‌های مردم از اداره برق است. سوختن وسایل برقی، باز نشدن درهای برقی پارکینگ‌ها و اتلاف وقت مردم و فاسد شدن مواد غذایی تنها بخشی از این خسارت‌ها است که اداره برق می‌تواند با اعلام برنامه‌ی قبلی در سخت‌تر نشدن شرایط برای مردم نقش بهتری داشته باشد. خواسته‌ای منطقی که دیگر حتی عدم قطع برق نیست، بلکه فقط اعلام قبلی آن برای پیشگیری از خسارت‌های احتمالی است.

Bargh AtashSoozi