هفت‌برکه: نمایش «اتاق پذیرایی»، کاری از گروه نمایش دانشگاه آزاد اوز، در دومین روز از چهارمین جشنواره نمایش کل گراش، چهارشنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ به روی صحنه سینما فرهنگ رفت. سحر شهریاری این نمایش را بر اساس نمایشنامه‌ی تحسین‌شده‌ی آ. ر. گرنی کارگردانی کرده است. این نمایش از ۳ تا ۱۳ اسفند در سالن نمایش کتابخانه‌ی عمومی اوز نیز در حال اجراست، و به همین دلیل، تنها یک اجرا در جشنواره کل دارد.

otagh pazerai100 kal4

«اتاق پذیرایی» محل تلاقی چندین نسل از مردم جنوب آمریکاست و در چندین صحنه‌ی به‌هم‌پیوسته، آرزوها و کشمکش‌های این مردم را به تصویر می‌کشد.

در این نمایش محمدابراهیم پاسالار، محمدرسول رسولی، حامد محمودزاده، پارسا پیشداد، آناهیتا پیمانی، سحر شهریاری، ستایش پاینده و قاسم زارع نقش ایفا می‌کنند. زینب میرزانوری منشی صحنه، پروانه پدرام سرپرست، بهاره نظامی و ناصر رفیعی عکاسان، صادق زارع طراح پوستر، سعید شرفی و صدیق خوشابی مسئول نور و صدا، سحر شهریاری و زینب میرزانوری گریمور این نمایش‌اند.

جلسه نقد و بررسی نمایش

در جلسه‌ی نقد و بررسی این نمایش که بلافاصله بعد از اجرا با حضور نادعلی شجاعی، استاد کارگاه‌های جشنواره، و عوامل نمایش برگزار شد. جعفر کمالی مدیر گروه نمایش در مورد انتخاب متن گفت: «به دنبال متنی بودم که هم قوی باشد و هم اشاره‌ای به شرایط روز جامعه داشته باشد. متن پیچیدگی بیشتری داشت و ما چند اپیزود از آن را حذف کردیم و تغییراتی دادیم تا با امکانات اجرایی ما تناسب داشته باشد.»

شجاعی در مورد اجرای این کار گفت: «بازی در یک سطح نبود و اختلاف فاز داشتند. مثلا خانم آناهیتا پناهیان در زمان بازی می‌توانست اتمسفر صحنه را به دست بگیرد ولی بعضی بازیگرها در این حد نبودند البته مشکل کمبود بازیگر در شیراز و حتی تهران وجود دارد و همین موضوع لزوم آموزش بازیگری در تمام سطح کشور را نشان می‌دهد.»

یکی از موضوعات مطرح شده در این کارگاه استفاده از یک بازیگر در چند نقش و در مقابل استفاده از دو بازیگر برای نقش خدمتکار بود. شهریاری کارگردان نمایش گفت: «نقش پیش‌خدمت در واقع روح خانه است که از ابتدا تا انتها به شکلی حضور دارد. کار یک کار اپیزودیک بود و به خاطر همین می‌شد از یک بازیگر در اپیزودهای مختلف استفاده کرد.»

متاسفانه به دلیل اختلال در اینترنت، دبیرخانه جشنواره موفق به پخش مستقیم این جلسه و ذخیره‌ی آن در صفحه هفت‌برکه نشد.

تماشای نمایش در آپارات و یوتیوب

به رسم سال‌های گذشته، نمایش‌های اجراشده در جشنواره نمایش کل گراش را می‌توانید در آپارات و یوتیوب ببینید. نمایش «اتاق پذیرایی» را نیز می‌توانید در آپارات (اینجا) و یوتیوب (اینجا) تماشا کنید.

گزارش تصویری

عکس‌های مجید افشار،محمود ورزی و محمد صادقی را از اجرای این نمایش ببینید.