هفت‌برکه – گریشنا: حسین فولادی، رییس اتحادیه خرازان و رییس سابق اصناف گراش، در یادداشتی که برای گریشنا فرستاده است، نقش اصناف گراش در کنترل شیوع ویروس کرونا را مثبت ارزیابی کرده و آن را از چهار جنبه‌ی تهیه اقلام بهداشتی، کنترل قیمت‌ها، بخشش اجاره‌ها، خرید غیر مستقیم و غیر حضوری، و تعطیلی و پلمب مغازه‌ها مورد بررسی قرار داده است.

حسین فولادی: امروزه نقش اتحادیه‌ها، صنوف تولیدی و توزیعی در کنترل بحران‌های اجتماعی و اقتصادی غیر قابل انکار است. هرچند در کشور ما هنوز سمن‌ها و اتحادیه‌های صنفی و کارگری جایگاه واقعی خود را شبیه به آنچه در کشورهای پیشرفته می‌بینیم، نیافته‌اند و از قدرت و انسجام کافی جهت نقش‌آفرینی در اجتماع برخوردار نیستند، ولی بدون شک تعامل و تاثیر متقابل و مکمل این طیف جامعه در وقایع و پیش‌آمد‌ها با دیگر سازمان‌های تصمیم‌گیرنده دولتی و غیر‌دولتی تضمین‌کننده‌ی ثبات و امنیت پایدار جوامع است. در این متن، نقش بازار را در موقعیت بحران کرونا در گراش از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار می‌دهیم.

۱. تهیه اقلام بهداشتی

از همان روزهای اولیه شیوع بیماری ویروس کرونا، گروه‌ها و اشخاص برخاسته از بازار، اقدام به تهیه و پخش اقلامی نظیر ماسک، دستکش و مواد ضد ‌عفونی کننده و سایر اقلام بهداشتی نمودند. بنیاد فرهنگی نوبهار، شرکت مانی تبسم، موسسه شباب البرکه و بسیاری به صورت انفرادی به کمک جامعه شتافتند. همچنین تحویل بسته‌های بهداشتی برای مشاغلی نظیر میوه‌فروشی و نانوایی‌ها از جمله اقدامات مذکور بود.

۲. کنترل قیمت‌ها

نقش بازرسی اصناف و اداره صنعت و معدن و تجارت در بحبوحه‌ی بحران اخیر را نمی‌توان نادیده گرفت، ولی ذکر چند نکته جهت تنویر افکار شهروندان ضروری است. اول اینکه در موقعیت کنونی، بسیاری از محصولات از مبدا خرید گران شده و تهیه این اقلام با قیمت عادی سابق برای مغازه‌دار امکان‌پذیر نیست و افزایش قیمت مغازه‌دار گراشی، دلیل بر سوء استفاده شخص ایشان نیست. دوم اینکه نظارت بر داروخانه‌ها خارج از وظیفه اصناف و بر عهده مراجع خود در مجموعه علوم پزشکی است و علی‌رغم گزارش‌های مکرر مردمی، بازرسین اصناف نمی‌توانند دخالتی در کنترل قیمت اقلام بهداشتی داروخانه نمایند.

۳. بخشش اجاره‌ها

پویش بخشش اجاره ساختمان‌ها، اعم از واحدهای تجاری و مسکونی، کار زیبایی است که با کرامت مالکین به کمک شبکه‌های اجتماعی در حال فراگیر شدن است. ضمن اینکه با هماهنگی صورت گرفته با اداره محترم دارایی، مقرر شده پس از طی مراحل قانونی با هماهنگی اتاق اصناف، بابت بخشش مدت اجاره به مالکین معافیت تعلق گیرد و مشاغل آسیب‌دیده اقتصادی در بحران کرونا شامل تخفیف گردد.

۴. خرید غیر مستقیم و غیر حضوری

راجع به سوپرمارکت‌ها که طبق تحقیقات کشوری جزو سه مکان اصلی انتقال ویروس  هستند، پویش خرید تلفنی و یا عدم ورود مشتری به مغازه و تحویل اجناس درب مغازه تا حدودی موثر واقع شده است، هر چند به دلایلی برای همه امکان‌پذیر نیست.

۵. تعطیلی و پلمب

راجع به تعطیلی واحدهای صنفی، ضمن تائید و تحسین شورای محترم تامین و ستاد پیشگیری جهت حفظ جان شهروندان و سلامت جامعه، معتقدیم تعطیلی صنوف گراش بدون قرنطینه شهر و همراهی شهرهای همجوار نتیجه‌بخش نیست. حتی با روی آوردن و عزیمت همشهریان برای خرید برخی اقلام به شهرهای پرخطر مجاور، امکان انتقال ویروس از آنجا به گراش بیشتر هم می‌گردد. لذا از مسئولین امر انتظار می‌رود با هماهنگی مسئولان هم‌رده در شهرهای مجاور برای تعطیلی مغازه‌ها، ضمن رفع تبعیض از کسبه گراشی، امکان سرایت ویروس را به حداقل برسانند.

Hosein Fouladi