هفت‌برکه – گریشنا: از ابتدای فروردین ۱۳۹۹ باید منتظر ابرهای باران‌زا و شب‌های نسبتا سرد باشیم.

محمود آذرآیین، کارشناس هواشناسی، به گریشنا می‌گوید: «همان‌گونه که انتظار داشتیم و پیش‌بینی می‌شد، بعد از یک پاییز پربارش و مرطوب، بایستی منتظر وقفه‌های بارشی در زمستان باشیم، اما مجددا با فراهم شدن شاخص‌های ناپایداری و پارامترهای جوی انتظار داریم فروردین پربارشی را داشته باشیم.»
او در ادامه، از بهار پربارش صحبت می‌کند: «لذا پیش‌بینی می‌شود اولین سیستم از اواخر وقت جمعه یکم فروردین ۱۳۹۹ وارد شهرستان خواهد شد و تا اواسط روز یکشنبه فعالیت خواهد داشت. بلافاصله بعد از خروج موج، مطابق با مدل‌های معتبر جهانی، از اوایل وقت هفتم فروردین ۱۳۹۹ نیز شاهد ورود موج اصل و نسب‌دار سودانی با منشا دریای سرخ باشیم، که این موج پتانسیل شکل‌گیری بارش‌های رعد و برقی همراه و رگبار شدید را دارد. رخداد آبگرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن مسیل تردد محتمل خواهد بود که از طریق کانال گریشنا به صورت مفصل اطلاع‌رسانی خواهد شد. اما این پایان کار نخواهد بود، چرا که بایستی منتظر ورود موج‌های بارشی دیگر طی ماه فروردین و اوایل اردیبهشت نیز باشیم.»
آذرآیین در مورد تغییر دما نیز می‌گوید: «از لحاظ دمایی برای اوایل فروردین به دلیل بارش‌ها و خروج سیستم (نفوذ جریانات سرد شمالی) شاهد شب‌های نسبتا سردی خواهیم بود، ولی در ادامه، شرایط معمول دمایی را در پیش خواهیم داشت.»

تاثیر آب و هوا بر شیوع و یا کاهش کرونا؟

محمود آذرآیین در مطلبی که در کانال تلگرامی انجمن هوای جنوب (اینجا) منتشر کرده است، سعی کرده به این سوال جواب بدهد که آیا می‌توان به کاهش شیوع کرونا با گرم‌تر شدن هوا امیدوار بود یا نه. در این مطلب، گمانه‌زنی‌های دانشمندان در این زمینه مرور شده، و جواب قطعی به این سوال به آینده موکول شده است. این مطلب را نیز بخوانید:
آنچه متخصصان می‌دانند این است که عفونت‌های تنفسی مانند آنفلوانزا، سرفه و سرماخوردگی دارای تأثیرات فصلی است که می‌توان شیوع این نوع ویروس و بیماری‌ها را پیش بینی و مهار کرد. همچنین مشخص است که شرایط محیطی خاص مانند هوای سرد، رطوبت و نحوه رفتار مردم در طول زمستان بر روند بیماری همه‌گیر و عفونی تأثیرگذار است و انتقال ویروس‌ها را تقویت می‌کند.

یک متخصص میکروب‌شناسی سلولی درباره گسترش ویروس‌های عفونی در فصل سرما، گفت: هوای سرد باعث بروز علائم سرفه، سرماخوردگی و آنفلوانزا، همچنین باعث تحریک در معابر بینی و مجاری هوایی می‌شود که این علائم ما را بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های عفونی قرار می‌دهد. بسیاری از عفونت‌های تنفسی از جمله COVID-۱۹، در قطرات سرفه یا عطسه فرد آلوده در هوا پخش می‌شود. به گفته کارشناسانِ بیماری‌های عفونی، وقتی هوا سرد و خشک است، احتمال شناور شدن این قطرات در هوا و آلوده شدن افراد بیشتر است.

بسیاری از افراد به از بین رفتن ویروس کرونا با شروع فصل گرما امیدوارند؛ برخی از دانشمندان همچنان در حال گمانه‌زنی هستند که ویروس کرونا در محیط‌های گرم‌تر زنده نمی‌ماند. طبق گفته مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های چین، COVID-۱۹ در دمای ۴ درجه سانتیگراد پایدار است و می‌تواند برای چندین سال در ۶۰ درجه زیر صفر زنده بماند. این مرکز می‌گوید، در دما‌های بالاتر، مقاومت این ویروس کاهش می‌یابد، اما دما فقط بر ماندگاری ویروس تأثیر می‌گذارد، نه توانایی آلودگی آن.
در مجموع می توان گفت: وقتی دمای محیط سردتر باشد سبب پایداری بیشتر این ویروس می‌شود و هر چه دمای محیط بالاتر برود و هوا گرم‌تر شود، ویروس با از دست دادن پایداری خود غیرفعال می‌شود.

Pishbini Havashenasi