مجتبی اسدی – وبلاگ تریبون یک جوان:‌داشتم تو اینترنت در مورد گراش می گشتم که به این این عکس قدیمی برخوردم. فکر می کردم خیلی ها قبل تر از من این عکس دیده باشند ، این عکس را گذاشتم تو اچم نت برای کسایی که ندیده اند.

Georg Gerster PR General

 بعد از چند ساعت که به اچم نت سر زدم از روی تعداد لایک ها فهمیدم که خیلی ها تا به حال این عکس را ندیده‌اند یا بهتر بگویم فقط تعداد انگشت‌شماری دیده‌اند. برای همین به دنبال جزئیات و اطلاعات عکس رفتم و به چندین سایت سر زدم:

این عکس توسط دکتر گرستر (Georg Gerster) گرفته شده است. دکتر گرستر عکاس مشهور سوئیسی است که حدود ۱۰ هزار عکس هوایی طی سال‌های ۱۹۷۶ و  ۱۹۷۷ از ایران گرفته است که مورد حمایت شاه بوده است. تاکنون دو عکس هوایی او از گراش موجود است.

عکس هوایی دوم از هفت برکه می باشد که جز زیباترین عکس‌های وی به حساب می‌آید:

HaftBerkeh

این عکس را احتمالا زیاد دیده باشید. این عکس از کتاب “ایران از دیدگاه هما” اسکن شده است که این کتاب سیاه و سفید است و بیننده این عکس فکر می‌کند عکس اصلی باید سیاه و سفید باشد ولی عکس اصلی رنگی است!

این عکس زیبا و جالب در چندین سایت خارجی با اندازه و کیفیت‌های مختلف موجود بود! با کیفیت‌ترین و بزرگ‌ترین عکس‌، این عکس است:

Georg Gerster Gerishna 7Berkeh

چیزی که خیلی جالب است کیفیت عکس است. عکس رنگی، بدون نویز و با این کیفیتی که مشاهده می‌کنید در ۳۵ سال قبل گرفته شده است! گرستر عکاسی حرفه‌ای هست برای همین از حرفه‌ای‌ترین دوربین‌های آن زمان استفاده می‌کرده است.

در بین سایت هایی که جستجو می کردم به این عکس برخوردم:

 414

که در وبلاگ پژوهشگری به نام «انوش راوید» بود که درباره «تاریخ آب و آب‌بند در ایران» می‌نویسد. این عکس از نظر رنگ با عکس قبل تفاوت دارد ، هر چه گشتم نمونه مشابه این عکس را در اینترنت پیدا نکردم. به احتمال زیاد این پژوهشگر به منبع تحقیقاتی دسترسی داشته است و این عکس را خودش آپلود کرده است.
منابع و جزئیات بیشتر:

+ و + و + و + و + و + و +