هفت برکه: افزایش نیرو، رشد رشته‌‌های جدید و حل مشکل حقوقی زمین اختصاص یافته به دانشگاه آزاد، سه درخواست فرماندار و رییس دانشگاه آزاد گراش در سفر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس به گراش بود. 

به گزارش حسن جبرالدینی سه شنبه ۲۸ آذرماه ۱۴۰۲، جلسه بررسی مسائل و مشکلات و هم اندیشی دانشگاه آزاد اسلامی گراش با حضور محمود طاهرزاده، فرماندار گراش؛ محمد رضا قائدی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی فارس؛ علیرضا دانشور، رئیس شورای اسلامی شهر؛ خیرین، معتمدین و اعضای هیات امنا دانشگاه آزاد در دانشگاه آزاد اسلامی گراش برگزار شد.

DANESHGA AZAD 4

دانشگاه آزاد گراش بیشترین رشد را در استان فارس داشته است

محمد رضا قائدی با بیان این که دانشگاه استان فارس بزرگترین مجموعه دانشگاه آزاد کشور است، گفت:« ما در ۳۶ شهر استان فارس دانشگاه آزاد داریم. هیچ استانی در کشور نداریم که ۳۶ دانشگاه آزاد داشته باشد. و در کشور از جهت تعداد واحد و مرکز دانشگاهی اول هستیم. از لحاظ جمعیت دانشجویی ما بعد از تهران و اصفهان قرار داریم. در استان فارس ۸۰ هزار دانشجوی دانشگاه آزاد داریم که در ۳۶ شهر پراکنده است. مثل شهر گراش که ۲۸۰ دانشجو دارد یا اوز که کمتر از ۲۰۰ نفر دانشجو دارد، لار حدود دو هزار و پانصد نفر دانشجو دارد و لامرد نزدیک به سه هزار نفر و شیراز ۲۴ هزار نفر دانشجو دارد.»

او با اشاره به این که در جدول مقایسه‌ای از لحاظ رشد دانشگاه آزاد در استان، گراش در راس جدول قرار دارد، گفت:«در جدول مقایسه‌ای که هر روز برای روسا ارسال می‌کنیم دکتر مهدی‌زاده می‌درخشد. در این جدول هر واحد از لحاظ رشد، مقایسه می‌شود. امسال دانشگاه آزاد گراش نزدیک ۳۰۰ دانشجو دارد در حالی که پارسال تنها ۱۰۰ نفر بودند. یعنی این دانشگاه ،۲۸۷ درصد رشد داشته است. ما هیچ واحدی در استان با این سطح از پیشرفت نداریم. با وجود رییس خوب و پتانسیلی که گراش دارد باید دوستان زمان را در نظر بگیرند و اراده کنند و تصمیم بگیرند برای پیشرفت بیشتر.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس با تاکید بر این موضوع که برای جلوگیری از ایجاد شائبه، دانشگاه، حق ورود به مباحث مالی را ندارد، ادامه داد:«تصمیمی که با دکتر مهدی‌زاده گرفتیم این بود که به هیچ عنوان مبادلات مالی دست دکتر مهدی‌زاده و همکاران ما در دانشگاه آزاد نباشد. خیرین اگر به این نتیجه رسیدند که باید کمکی شود کمک باید مستقیم خرج دانشجوی اینجا شود و خود خیرین مدیریت مالی را انجام دهند و خود دانشگاه حق ورود به مباحث مالی را ندارد که مانع ایجاد این شائبه شود که مبالغ کمکی جای دیگر خرج شده و سواستفاده شده است.»

او در پایان گفت:«ما طرحی داریم در دانشگاه آزاد به نام طرح پویش. اکثر دانشگاه‌ها بیشتر به مباحث تئوری و محفوظات اهمیت می‌دهند این خیلی خوب است اما بعد که فارغ‌التحصیل شدند کسی جذب بازار کار نمی‌شود. خیلی از کارخانه‌ها نزدیک شهرک صنعتی نیرو می‌خواهد ولی نیروی ماهری وجود ندارد. طرح پویش، طرح اشتغال همزمان با تحصیل دانشجو است.»

رقابت سالم دانشگاه‌های آزاد

محمود طاهرزاده، فرماندار گراش نیز با اشاره به پیشرفت دانشگاه آزاد گراش گفت:«با توجه و انتخاب شایسته شما، پیگیری‌های مسئولین شهر و دکتر مهدی‎‌زاده یک سال و نیم قبل این دانشگاه که عملا در حال احتضار و در آستانه تعطیلی بود، در وضعیت بهتری قرار گرفت.آموزش یکی از شاخصه‌‌های مهم یک شهر است و ما خواسته و ناخواسته در یک رقابت سالم با همسایگانمان مانند لار، لامرد، خنج، اوز قرار داریم و نباید در این رقابت سالم گراش عقب بماند. حالا که خیرین گراش در همه عرصه قدم خیر می‌گذارند لازم است در حمایت دانشگاه آزاد و توسعه علم نیز قدم بگذارند. جلسات زیادی تشکیل شد و با همکاری دوستان، به نتایجی رسیدیم و دانشگاه آزاد به مرکز ارتقا یافت.»

وی در ادامه افزود:«در عملکرد کلی شهرستان فعالیت‌های علمی آموزشی نقش موثری دارد و بسیار خوشحالیم که دانشگاه آزاد اسلامی در کنار دانشگاه علوم پزشکی در یک فضای صمیمانه با یکدیگر تعامل دارند که این نکته باعث پیشرفت و ارتقای هر دو واحد آموزشی است.»

او با این قول که که ما پای دانشگاه آزاد گراش به عنوان یک شاخصه توسعه شهر در عرصه آموزشی می‌ایستیم درخواست‌های خود را از رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس مطرح کرد و گفت:«ما هنوز مشکلاتی داریم. بعد از گذشت چندین سال در بحث زمینی که به دانشگاه تخصیص داده شد با مشکلاتی از طرف راه و شهرسازی مواجه شدیم همچنین درخواست دیگر ما ارتقا از مرکز به واحد است. همچنین با توجه به افزایش جمعیت دانشجو تقاضا داریم نسبت به افزایش نیرو و تخصیص رشته‌های جدید مساعدت لازم را بفرمایید.»

نیازسنجی برای رشته‌های جدید

مهدی‌زاده، ریاست دانشگاه آزاد گراش نیز در فرصتی که داشت از مسئولینی که او را در پیشرفت دانشگاه همراهی کرده بودند، قدردانی کرد و گفت:«خوش‌آمد می‌گویم از دکتر قائدی که حضورش به خاطر اعتماد وافر به ظرفیت‌های شهرستان گراش است و نقش کلیدی در توسعه دانشگاه آزاد گراش دارند. از حضور و حمایت طاهرزاده، فرماندار گراش؛ دکتر دانشور، رییس شورای شهر؛ ریاست و اعضای هیات امنا؛ خیرین کم نظیر، ریاست علوم پزشکی گراش؛ و معاون آموزش و پرورش؛ ریاست هلال احمر؛ امام جمعه و نماینده قدردانی می‌کنم. امیدواریم با حمایت ریاست استان و مسئولین و هیات امنا و خیرین شاهد پیشرفت و توسعه سریع دانشگاه آزاد گراش باشیم که قطعا نمادی از تحول در کل شهرستان گراش است.»

او در ادامه با تاکید بر درخواست‌های مطرح شده، گفت:«همین‌طور که افزایش سه برابری جذب دانشجو با تلاش همکاران، هیات امنا و مسولین شهرستان و با درایت و حمایت ریاست و مسوولین استان صورت پذیرفت، با نیازسنجی انجام شده به دنبال رشد رشته‌های جدید در مقطع کارشناسی هستیم و از مقامات بالا پیگیری این امر مهم را خواستاریم.»

دکتر قائدی، در جواب به درخواست‌های مطرح شده، گفت:«صحبت‌های عزیزان را با دقت گوش کردم و در آینده‌ای نزدیک به تمامی خواسته‌ها در حد توان ترتیب اثر خواهیم داد. رشته‌های که متناسب با خواسته شهر گراش است بایستی اضافه شود و کارها با صبر و حوصله قدم به قدم پیش رود تا رشد و توسعه مرکز حاصل شود.»

در خلال جلسه دکتر فتحی، امراله مهروری، استاد موغلی، محمد منفرد، و مهندس یوسفی با سخنانی کوتاه به بیان پیشنهادات و بررسی عملکرد دانشگاه آزاد و راهکارهای برای پیشرفت و توسعه بیشتر دانشگاه آزاد اسلامی گراش پرداختند. در پایان برنامه از خیرین و مسولین همراه با تقدیم لوح سپاس تقدیر شد.