هفت‌برکه: شبکه شرق و تین‌نیوز گزارش داده‌اند که در نامه‌ای که به امضای رئیس سازمان هواشناسی ایران رسیده، عددهای درجه حرارتِ ترِ شهرستان جهرم مغایر با اعداد واقعی ثبت و به وزارت نیرو ارسال شده است.

به گزارش هفت‌برکه، داده‌های هواشناسی عامل اصلی تعیین تعرفه گاز و برق برای شهرها و شهرستان‌های مختلف است و بر اساس آن تغییر تعرفه برق و عامل‌های انرژی در هیات دولت مصوب می‌شود.

Havashenasi Jahrom Bargh

این گزارش نشان می‌دهد درخواست تغییر تعرفه شهرستان جهرم به هیات دولت ارسال شده است که برق جهرم چهار ماه گرمسیر ۱ و دو ماه گرمسیر ۳ محاسبه شود. اما بررسی هفت‌برکه نشان می‌دهد در سایت هیات دولت مصوبه‌ای در این مورد وجود ندارد.

گزارش شرق بازتاب زیادی در دیگر رسانه‌های داخل و خارج از کشور داشت. این گزارش ویدیویی را در هفت‌برکه ببینید:

موضوع محاسبه بهای برق از جمله موضوعات چالش‌برانگیز در جنوب فارس است و درخواست افزایش ماه‌های گرم شهرستان‌های جنوب فارس در دوره‌های مختلف مطرح شده است.

در بین شهرستان‌های استان فارس، برق شهرستان‌های لامرد و مهر ۷ ماه سال بر اساس تعرفه گرمسیری درجه ۱ محاسبه می‌شود.

بر اساس مصوبه سال ۱۳۹۳ در حال حاضر در پنج شهرستان لارستان، گراش، اوز، خنج و جویم تعرفه برق در پنج ماه خرداد تا مهر گرمسیری درجه ۱ و در اردیبهشت گرمسیری درجه ۲ محاسبه می‌شود و فرودین و پنج ماه دیگر، ماه سرد محاسبه می‌شود.

حسین حسین‌زاده، نماینده مردم در مجلس، سه سال گذشته چند بار درخواست تغییر تعرفه را مطرح کرده است که به نتیجه‌ای نرسید. ابوالحسن محمودی، مسئول دفتر نماینده، در پاسخ به پیگیری خبرنگار هفت‌برکه گفت: «موضوع افزایش ماه‌های گرمسیری را همچنان از طریق سازمان هواشناسی و وزارت نیرو پیگیر هستیم و ناامید نشده‌ایم. تمام تلاش ما این است که مردم عزیز حوزه انتخابیه به حق خودشان برسند. همزمان در کمیسیون انرژی نیز طرحی برای تغییر مبنای محاسبه هزینه انرژی در دست بررسی است.»