هفت‌برکه ـــــ گزارش آگهی: از یک کبابی کوچک و دو همکار شروع کرد و حالا در یک مجموعه غذایی۲۲ نفر را به کار گرفته است.

به گزارش هفت‌برکه، محمدجواد محمدی، مدیر مجموعه غذایی حاتم سال ۹۷ با افتتاح یک کبابی و جذب دو نفر نیرو کار خود را شروع کرده است و کم‌کم با گسترش کار خود رستوران و بیرون‌بر را هم به کبابی خود اضافه کرد و حالا در آستانه ۴ سالگی کبابی حاتم او خبر از افتتاح مکان جدیدی با بیش‌ترین تنوع غذایی و پرسنلی مجرب می‌دهد.

محمدجواد محمدی فرزند اکبر، متولد ۱۳۷۳ است و خانوادگی در زمینه آشپزی و رستوران‌داری مهارت دارند. پدرش ۳۰ سال سابقه آشپزی و یکی از رستوران‌داران با سابقه در دبی است. برادر و عموی او نیز در دبی رستوران دارند. محمدی مدیر مجموعه غذایی حاتم واقع در بلوار کمربندی، روبه‌روی فرمانداری است.

Hatam

هفت‌برکه: ایده راه‌اندازی کبابی از کجا شکل گرفت؟
من قبلا در دبی کار می‌کردم و در گراش شغلی نداشتم، در دبی آرایشی بهداشتی داشتم و بعدها نزد آقای فرسوده در صرافی کار می‌کردم. بعد از بازگشتم به گراش دیگر ماندنی شدم و یک مغازه پوشاکی در همین جای فعلی حاتم راه‌اندازی کردم و این شغل هم برای مدت کوتاهی دوام داشت. خیلی در فکر بودم که شغلی را داشته باشم که پایدار باشد،با توجه به تجربه‌ای که از قبل و در خانواده داشتیم تصمیم گرفتم همین کار رستوارن‌داری را ادامه دهم به فکر زدن کبابی افتادم.

هفت‌برکه: کبابی حاتم چه سالی فعالیت خود را شروع کرد؟

سال ۹۷ بود که با دو نیرو کبابی حاتم را راه‌اندازی کردم، ابتدا در همان یک مغازه کوچک بود و خدا را شکر خیلی سریع هم کارم گرفت و مشتری‌های خودم را جذب کردم. با این که نسبت به کبابی‌های دیگر از نظر موقعیت مکانی جای من در کوچه فرعی بود ولی با این وجود مشتری‌هایی از راه‌های دور حتی داشتم. پدرم ۳۰ سال سابقه رستوران‌داری در دبی دارد و سال اولی که کارم را شروع کردم گراش نبود و برای خیلی از کارها تلفنی راهنمایی می‌گرفتم، برادر و عموی من هم در دبی رستوران دارند.

هفت‌برکه: چی شد که از کبابی به سمت رستوارن و گسترش کار خود رفتید؟

خیلی از مشتری‌های من درخواست داشتن که در کنار کباب غذاهای دیگر را هم داشته باشم، مثلا یکی از غذاهایی که در آن تخصص داشتم ته‌چین عربی بود که همیشه از من می‌خواستند به منو اضافه کنم، ته‌چین هم که باید با برنج درست می‌شد پس تصمیم گرفتم کم‌کم برنج را هم به منو اضافه کنم، کم‌کم غذاهای دیگر را به منو اضافه کردم و دیدم مردم هم تقاضا دارند و هر بار پیگیر غذاهای جدیدتر هستند پس در کنار کبابی ، رستوران و بیرون‌بر هم به خدمات ما اضافه شد.

هفت‌برکه: در حال حاضر برای چند نیرو اشتغال‌زایی صورت گرفته است؟

کبابی حاتم در سال ۹۷ با دو نیرو شروع به کار کرد و با اضافه شدن رستوران و بیرون‌بر به خدمات ما مکان رستوران هم بزرگ‌تر شد و رفته رفته از دو نیرو به ۲۲ نیرو رسیدیم که در آینده این تعداد نیرو و اشتغال‌زایی در مجموعه غذایی ما به ۳۵ تا ۴۰ نفر هم خواهد رسید.

هفت‌برکه: چه غذاهایی در مجموعه شما عرضه می‌شود؟

در حال حاضر مجموعه غذایی حاتم شامل کبابی، رستوارن و بیرون‌بر است که انواع کباب‌ها، خورشت‌ها پخت می‌شود تا با سلیقه همه مردم مخصوصا مهمانان بیرون از گراش ما جور باشد.

هفت‌برکه: مشتریان شما اکثرا چه افرادی هستند؟

مشتریان ما فقط مردم گراش و بومی‌ها نیستند ما مشتریان زیادی بیرون از گراش داریم و به نظرم اشتغال‌زایی یعنی همین و این فقط برای مجموعه غذایی حاتم نیست، وقتی یک خانواده برای خرید از یک مرکز به گراش می‌آید و به رستوارن ما هم گذرش می‌افتد یعنی اشتغال‌زایی، یا مشتری من به خاطر کیفیت غذا از شهرهای همجوار به گراش می‌آید و سر راهش حتی در یک سوپر مارکت هم توقف کند این به گراش کمک خیلی بزرگی می‌کند.

هفت‌برکه: علاوه بر مشتریان حضوری به نهاد یا ارگانی هم خدمات می‌دهید؟

در مجموعه غذایی حاتم علاوه بر خدمات به مشتریان خود به شهرداری، دانشکده علوم پزشکی، شورا، اداره برق، اداره آب و چند ارگان دیگر خدمات می‌دهیم. چون خدمات به ما ارگان‌ها به صورت چک یا اقساطی است از مجموعه ما راضی هستند و این همکاری خدا را شکر هنوز ادامه دارد و روز به روز در حال گسترش است.

هفت‌برکه: به نظر شما وجه تمایز حاتم با دیگر کبابی‌ها و رستوران‌های گراش در چیست؟

اگر بخواهم به وجه تمایز مجموعه غذایی حاتم با دیگر رستوارن‌ها اشاره کنم سینی غذا و انواع کباب‌ها با کیفیت بالا است، در سینی غذا‌ها ما حتی شاید خیلی سود هم نکنیم و قیمت نسبت به جاهای دیگر پایین‌تر هم باشد ولی کیفیت خیلی بالایی هم داریم، اینطور نیست که چون قیمت پایین‌تر است پس کیفیت هم پایین است، صرفا برای جذب و رضایت مشتری‌هایمان این کار را می‌کنیم، نگه‌ داشتن مشتری و رضایت مشتری از خدمات و حتی نوع تزیین چیدمان غذا هم برایمان مهم است. غذا باید طوری باشد که برای مشتری جلوه داشته باشد و ما همه تلاشمان را برای تزیین و استفاده از ظروف با کیفیت و زیبا می‌کینم. حتی اگر مشتری از غذا یا خدمات ناراضی بوده سعی کرده‌ام با برخورد مناسب مشتری خود را حفظ کنم. حتی موردی داشتم که تماس گرفت امروز غذای شما خیلی تند بوده، سریع چند دست غذا برایشان ارسال کرده‌ام تا مشتری‌ام ناراضی نباشد که دیگر از ما خرید نکند، همین کارم باعث شده که چند روز بعد سفارش بالاتری به ما بدهند و باز از ما خدمات بگیرند.

هفت‌برکه: مشتریان شما اغلب چه کسانی هستند؟

مشتریان بومی ما شاید ۶۰ درصد باشد و مابقی مشتریان ما از طریق طلافروشان و مرکز خریدهایی که مشتریان غیرگراشی دارند به ما معرفی می‌شوند و همین معرفی باعث می‌شود مشتری به همین یک بار بسنده نکند و بعد از گذشت چند وقت می‌بینیم همان مشتری که بعد خرید از طلافروشی به رستوارن ما آمده تا بعد از صرف ناهار به شهر خود برگردد در شب‌های بعد هم به رستوران آمده و الان از مشتریان غیربومی ثابت ما هستند و این یعنی از کیفیت و خدمات راضی‌ بوده‌اند.

هفت‌برکه: استخدام نیرو در رستوارن حاتم به چه شکل است؟

ما نیروی بومی در حوزه صندوق‌داری و گارسونی خیلی کم داریم یا اگر داریم خیلی ضعیف هستند، ضعف از این نظر که خجالت می‌کشند با مشتری صحبت کنند و شاید همین خجالت باعث شده روابط عمومی پایین‌تری داشته باشند در این بخش برای همین مجبور هستیم نیرو برای صندوق‌داری، ثبت سفارش و گارسون از بیرون جذب کنیم. شاید بخشی از نیروی ما از بیرون تامین شود ولی برای تامین مسکن، ایاب و ذهاب مجدد در گراش فراهم می‌کنیم. همه تلاشم بر این است که یک مجموعه غذایی کامل و متنوع برای شهرگراش با بهترین نیرو فراهم کنم، اولین چیزی که در استخدام نیرو برایم مهم است پاک‌دست بودن نیروهایم و برخورد خوب و در شان مشتریان است.

هفت‌برکه: چه برنامه‌ای برای آینده دارید؟

برای آینده تصمیم دارم که کارم را بیشتر گسترش دهم و علاقه زیادی به اشتغال‌زایی برای جوانان دارم، اعتقاد دارم اگر من به نیرویی برای کارم احتیاج دارم خدا خودش روزی این نیرو را هم می‌رساند، صرفا هم کارم به جذب نیرو در مجموعه غذایی خودم ختم نمی‌شود، وقتی من خرید برای رستوران و اجاره مسکن برای نیروهایم را هم انجام می‌دهم این‌ها خودش کمک به اشتغال در گراش است. به زوری قرار است مجموعه غذایی حاتم به یک مکان بزرگ‌تر با امکانات بیشتر منتقل شود که در روزهای آتی حتما اطلاع‌رسانی می‌کنیم. در مکان جدید انواع غذاها، کباب‌ها و حتی متنوع‌ترین فست‌فودها را خواهیم داشت و سعی می‌کنیم یک مجموعه غذایی کامل در منطقه باشیم.

hatam6