بستن

من کشاورزم، به من آب بدهید

هفت برکه (گریشنا): «من کشاورزم و درآمدم از راه کشاورزی است. بعد از  ۱۵ سال فعالیت، پروانه‌ی چاه من را تمدید نمی‌کنند و به من اجازه‌ی کشاورزی روی زمین نمی‌دهند.» این درد دل‌های حسین قهرمانی، کشاورز نمونه‌ی گراشی است.

او در گفت‌وگو با هفت برکه سوابق خود را لیست می‌کند و می‌گوید:«کشاورزی شغل خانوادگی ما است پدرم ۴۰ سال کشاورز بود و حالا من نیز تنها منبع درآمدم کشاورزی است. و از راه کشت گندم، هندوانه، جو، کنجد و کلزا زندگی را سر می‌کنیم. ۱۵ سال در زمینه‌ی کشاورزی فعال بودم و از این ۱۵ سال ۸ سال توانستم عنوان کشاورز نمونه‌ی استان فارس را به دست بیاورم.»

او با این گله که ۳ سال است اداره‌ی آب پروانه چاه پدرم را تمدید نمی‌کند و به ما اجازه‌ی کشت نمی‌دهد، ادامه می‌دهد:«پیش از این ۱۵ تا ۲۰  کارگر داشتم که برایم کار می‌کردند ولی حالا به مشکل برخورده‌ایم. می‌گویند فقط باید در زمین خودتان کشت کنید و حق کشاورزی در زمین دیگران حتی با رضایت مالک را ندارید و حق ندارید آب چاهی که مربوط به خودتان است را در زمین فرد دیگری مصرف کنید. ۳ سال است که پروانه‌ی چاه را تمدید نکردند. در صورتی که چاه ما جز ۱۳۰ چاه مجاز گراش است. البته من کشاورزان دیگری را می‌شناسم که روی زمین دیگران کشت می‌کنند و کسی با آن‌ها کاری ندارد اگر قانونی وجود دارد می‌بایست برای همه اجرا شود.»

او در ادامه با درخواست حمایت از سوی مسئولین گفت:«رهبر و دولتمردان بارها تاکید دارند که از کشاورزان حمایت کنید و ما هم از مسئولین گراش توقع حمایت داریم. جهاد کشاورزی از یک طرف به ما می‌گوید بعد ۲ تا ۳ سال کشت روی یک زمین، زمین خسته می‌شود و باید به آن استراحت داد و برای چند مدتی زمین کشاورزی را جابه‌جا کرد و از طرفی اداره‌ی آب به ما خرده می‌گیرد  و ما را محدود می‌کند که فقط روی زمین کشاورزی خودتان، کشت داشته باشید.»

جوابی که کاشفی، رئیس اداره امور آب گراش به درد دل‌های این کشاورز نمونه گراش داشت، این بود:«اول این که این پرونده به اداره آب مربوط نیست و موضوع مسائل حقوقی با منابع طبیعی است که باید رفع شود. از طرف دیگر حسین قهرمانی در این اداره فاقد پروانه چاه است و تنها پروانه چاه موجود به نام کریم قهرمانی، پدر ایشان است. ما در اولین فرصت کریم قهرمانی  را به اداره دعوت می‌کنیم تا با هم برای پیدا کردن راه‌حل این مشکل گفت‌وگو کنیم.»

 

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

2 نظر

  1. صحت و سقم موضوع رو نمیدونم ولی لحن جناب کاشفی درخور یک مسوول اداره نیست، مثلا گفته اولا و …..
    بی احترامی در لحنش دیده میشه

  2. با درود منهم یک کشاورز م چاه منهم سال گذشته تخریب نمودند با اینکه مدارکی که من سالهاست بوسیله این چاه کشاورزی میکنم به انها داده ا م راسی نمیدانم گراش اینطور است یا کل مملکت کشا ورزی را نابود کرده و میکنند .
    اذا ارادالله بقوم شرا فولی علیهم سفها هم .. نهجالفصاحه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 نظر
scroll to top