بستن

هملت ترکی در «قهوه قجری»

هفت‌برکه – گریشنا: علی فخری در تازه‌ترین تجربه‌ی تئاتری‌اش به سراغ یک چالش رفته است: نمایش «قهوه قجری». این کارگردان شناخته‌شده‌ی گراشی با گروه نمایشی «صبا»، تمرین این نمایش طنز را از چند ماه پیش در نگارخانه بوستان (در پارک بوستان، محل قبلی پیتزا سون) شروع کرده‌اند و آن را در هفته‌های آینده به روی صحنه‌ی سینما فرهنگ خواهند برد.

نمایشنامه‌ی «قهوه قجری» را آتیلا پسیانی نوشته است و اقتباسی طنزآلود و مضحکه از نمایشنامه «هملت» شکسپیر است. این نمایشنامه را می‌توان یکی از تجربه‌های جذاب در ترکیب نمایش روحوضی ایرانی با تراژدی اروپایی دانست. داستان نمایش در دوره‌ی قاجار می‌گذرد، و شخصیت محوری آن، بایرام‌‌میرزای ولیعهد، در فکر پرده پرداشتن از راز قتل پدرش (شاه قبلی) توسط عمو و مادرش است.

علی فخری درباره انتخاب این نمایشنامه می‌گوید: «دوست داشتیم به سراغ کاری برویم که شبیه آن تاکنون در گراش اجرا نشده باشد. نمایش «قهوه قجری» این خصوصیت را داشت، و با این که به نظر می‌رسد یک نمایش جمع‌وجور است، اجرا کردنش بسیار چالش‌برانگیز و جذاب بود.»

محمود علی‌پور، علی مقتدری، عاطفه امین‌زاده، احمدرضا حیدری و علی فخری بازیگران این نمایش هستند. فخری که در کنار کارگردانی این نمایش، یکی از نقش‌ها را نیز ایفا می‌کند، می‌گوید: «خوشحالم که با یک گروه بازیگر قوی کار می‌کنم، چون هر نفر باید نقش‌های مختلفی را ایفا کند.»

تاکنون اجراهای مختلف و موفقی در سراسر کشور از نمایشنامه‌ی «قهوه قجری» به روی صحنه رفته است. دست‌وپنجه نرم کردن گروه صبا با این نمایشنامه می‌تواند تجربه‌ی جدیدی در نمایش گراش باشد.

تیزر و عکس‌هایی از تمرین این نمایش را ببینید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top