بستن

معتادی که معتاد بودن‌اش را جار می‌زند

هفت‌برکه – گریشنا: فایزه رضائی دانشجوی رشته مددکاری اجتماعی در بازدید دانشجویان از مرکز ترک اعتیاد مهر گراش با علی محکمی یکی از مددیاران این مرکز گفتگو کرده است. علی سال‌ها معتاد بود و از شش سال قبل با ترک اعتیاد، به دیگران معتادان برای بازگشتن به زندگی کمک می‌کند. او دردهایی که کشیده است را فریاد می‌کشد تا شاید افراد کمتری گرفتار این بلا شوند.

 

فایزه رضائی:‌ آن روز چهره‌های پژمرده ، چشمان به گود نشسته، شانه‌های آویزان، سرهای فروافکنده، را دیدم و به عمق درد پدر و مادرانی که از اعتیاد فرزندانشان رنج بردند و عذاب کشیدند پی بردم و با خود اندیشیدم که آیا این نتیجه روش های نادرست تربیتی در خانواده ها بود یا ناتوانی و ضعف جامعه در مبارزه با این بلای خانمان سوز؟

معضل اعتیاد یکی از بحران هایی است که دامن گیر جامعه شده و برای حل آن ، تصمیم و اراده خود فرد، حمایت خانواده و جامعه ضروری است. در حال حاضر مراکز ترک اعتیاد بسیاری در کشور ، زیر نظر سازمان بهزیستی فعالیت دارند و به افراد مصرف کننده مواد مخدر کمک می‌کنند تا از این تباهی بیرون آیند.

کمپ ترک اعتیاد مهر گراش نیز یکی از مراکز درمان اعتیاد است که به روش سم‌زدایی عمل می‌کند. در این روش از هیچ ماده مخدری استفاده نکرده و از روشهای مشاوره و روان درمانی برای کمک به ترک این بیماری استفاده می‌شود.

۴ آذرماه ۱۳۹۸ توسط تعدادی از دانشجویان رشته مددکاری اجتماعی دانشگاه جامع علمی کاربردی لارستان به همراه استاد حسین سپهرنیا و خانم فاطمه روزگاری مسئول روابط عمومی دانشگاه از این کمک بازدید کردیم. احمد صالحی زاده به اتفاق همسرشان و نصرالله فدایی از شهرستان اوز حاضرین در این بازدید بودند.

شش سال پاک بودن

علی محکمی، سرپرست و مددیار مرکز ترک اعتیاد مهر گراش خاطرات تلخ خود را مقابل دیدگاه ما ورق می‌زند. او امروز الگوی موفقی برای سایرین می باشد، شش سال است که در پاکی به سر می‌برد.

محکمی برای بیان خاطرات خود لبخند کمرنگی می‌زند و می‌گوید: «در دوران اعتیادم زندگی پر از دود و سیاهی را تجربه کردم، فردی مطرود و منزوی بودم که در جامعه جایگاهی نداشتم، قربانی مواد مخدر شده و در منجلاب تباهی غوطه‌ور بودم» او علت اعتیاد خود را ناآگاهی، فشار دوستان ناباب، تفنن، نداشتن جرأت نه گفتن و … بیان کرده و می‌گوید: «پیام پاک شدنم را به گوش همه برسانید تا راه درمان را به آنان که در رنج به سر می‌برند نشان دهم.»

این بهبود یافته که پاک شدن خود را مدیون لطف خداوند و آشنایی اش با سازمان مردم نهاد NA (انجمن معتادان گمنام) می داند و تنها راه برون رفت از معضل اعتیاد ا زنظر او عضویت در انجمن NA است.

سرپرست کمپ اعتیاد مهر گراش به نقش پررنگ این انجمن و افکار روشن مشاوران آن اشاره کرده و معتقد است که اعتیاد یک بیماری اجتماعی است و باید علل روانی گرایش به آن مورد توجه قرار گیرد تا درمان شود.

محکمی مددیار این مرکز ، بعد از شش سال رهایی از دام اعتیاد از تجربیات خود در این زمینه می‌گوید: «این بیماری قدرت فکر و کوشش و سازندگی را در جوان از بین میبرد و بنیان خانواده و تمامی اعتقادات را به تباهی می‌کشاند. رهایی از اعتیاد طاقت فرسا است و تنها اراده‌ و پشتکار فرد معتاد است که اعتماد به نفسش را افزایش داده و او را مصمم می‌کند تا برای بهبودی اش تلاش کند.»

از سم زدایی تا اتاق آرامش

او در تشریح فعالیت‌های این مرکز و مراحل درمان ترک گفت : «روند دوره درمان کمپ ترک اعتیاد مهر بر سه مرحله استوار است ؛ پس از تایید بیماری توسط پزشک ، مسئول مرکز جهت بستری و پذیرش اقدامات اولیه را انجام می‌دهد.

مرحله اول : اتاق سبز سم زدایی که مرحله خماری است؛ اقدامات لازم جهت جلوگیری از خودزنی و آسیب زدن به خود هم به همراه مراقبت های شبانه روزی انجام می‌گیرد. بیمار که به دلیل عدم مصرف مواد دچار ضعف جسمانی شده توانایی انجام کارهای روزمره خود را ندارد و سایر مددجویان امورات شخصی او را به انجام می‌رسانند. در این مرحله مصرف قرص و سایر داروهای شیمیایی جهت تسکین درد ممنوع بوده و از جوشانده های گیاهی و غیر دارویی استفاده می‌شود.گذراندن این مرحله ۷ روز طول می‌کشد.

مرحله دوم : در این مرحله ، مددجو از درد رهایی یافته و بی قرار و دلتنگ خانواده می‌شود دلش برای دیدن خانواده پر می‌کشد ولی تا ۱۵ روز دیدار و ملاقات ممنوع است. که در این مدت سعی می‌شود با همدلی به کاهش بی‌قراری اش کمک کرد.

هفته سوم : اتاق آرامش نام دارد بیمار از قرنطینه خارج شده و رسیدگی به امورات خود را به شخصه به عهده گرفته و به انجام کارهای مددجویان تازه وارد نیز کمک می‌کند. طول درمان در این مرکز ممکن است ۲۱ روز ، ۲۸ روز و یا سه ماه باشد.جلسات انجمن NA و مشاوره بطور منظم در مرکز برگزار می‌شود که رهجویان با حضور در جلسات از تجربیات رهنما استفاده می‌برند.»

وی افزود: بعضی خانواده ها توان تامین هزینه ترک اعتیاد فرزند خود را ندارند و پس از ترک هم به دلیل عدم حمایت کافی از طرف خانواده دوباره به دام اعتیاد باز می‌گردند.

محکمی در مورد کمپ مهر گفت : «مرکز ترک اعتیاد مهر گراش در کیلومتر ۵ خیابان آبیاری در منطقه تنگ بادامکی گراش واقع شده است. این مرکز توسط خیرین نیکوکار گراشی راه‌اندازی و تحت حمایت مادی و معنوی آنان و زیر نظر مددیار و مشاورین “NA ” ساماندهی می‌شود .مددجویان این مرکز خودمراجع و یا ارجاعی در سنین بین ۲۵ تا ۶۰ ساله هستند. این تعداد در برخی فصول سال به بیش از صد نفر می‌رسد .قبلا مددجویان زیر ۲۰ سال هم دراین مرکز نگهداری می‌شد ولی اخیرا پذیرش نمی‌شوند.»

این معتاد سابق در مورد شایعترین مواد مخدر در حال حاضر می‌گوید: «ماده مخدر گل، شیشه، تریاک، شیره،حشیش، هروئین، مورفین ، متادون ، ترامادول و … از بقیه مرسوم‌تر است. دامنه اعتیاد روز به روز وسیع تر می‌شود و جوانان کم سن و سال بیشتری را تهدید می‌کند.»

در راه بازگشت دعای آرامش معتادان گمنام را زمزمه می‌کنم تا کمی از درد آن‌ها را درک کنم:

خداوندا آرامشی عطا فرما تا بپذیرم
آنچه را که نمی‌توانم تغییر دهم
شهامتی ده که تغییر دهم آنچه را
که می‌توانم و دانشی که
تفاوت این دو را بدانم

 

3 نظر

  1. با سلام این موضوع برنج ارزان قیمت با نرخ دولتی هم امروزها دارای معضلات فراوانیه.متاسفانه فروشگاهی که وعده داده بود اخر هفته برنجهای جدید میرسه،امشب که روزش یکشنبه بوده،اقدام به توزیع برنجهاکردن،که سر تا پای کار تخلف توش صورت میگیره.بنده خودم شاهد بودم نیسان از روی تریلی بارگیری میشد،علتش ازافراد توصف پرسیدم گفتن،اینا از مغازه های سطح شهر هستن که میخرن هر کیسه بیست سی هزارتومن گرون تر که بهشون بدن و برن با قیمت ازاد همون صدو پنجاه شصت هزار تومن بفروشن.اخه یه کاری که انجام میدن با عدم نظارت صحیح اوضاع برا ملت بدتر میشه.مطمئنا این برنامه به طور مداوم نمیتونه باشه و این وسط یه عده سود جو برنجهاویا هر نوع کالا که بخواد توزیع بشه رو جمع میکنن وبه همون نرخ خودشون به ملت میفروشن.در ضمن اگه ارز تخصیصی ۴۲۰۰کالای اساسی باشه که دیگه فاجعه است دلاره از جیب دولت دراومده تو جیب سوءاستفاده گران رفته بعد یه مدت با کاهش ذخیره ارز بلای بزرگتر سر مردم میاد.لطفا تو این قسمت نوشتم نه برای درج کامنت ولی یه پیگیری بشه واقعا ادم حیفش میاد کار بی نظارت وناپخته این جور سرمایه همه رو به باد بده.

  2. جلسات انجمن معتادان گمنام هیچ ارتباطی با این مراکز سمزدایی نداره و انجمن معتادان گمنام هیچ دخالتی در امور سمزدایی نداره. جهت کسب اطلاعات درست و دقیق با روابط عمومی انجمن معتادان گمنام تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 نظر
scroll to top