بستن

هدف از ساخت موزه، شادابی گراش است

هفت برکه – گریشنا: حبیب‌الله مهرابی، پیگیری‌کننده‌ی پروژه‌ی میراث فرهنگی و موزه در گراش (خبر در گریشنا)، نظرات و اهدافش را از این پروژه به شکل یک یادداشت در اختیار گریشنا قرار داده است.

حبیب‌الله مهرابی: شناخت اهداف و آگاهی از مسیر حرکت شهر و تعیین وضعیت موجود به ما کمک خواهد کرد که با تدوین راهبردهای مناسب، در آینده به وضعیت مطلوب برسیم. در شورای چهارم، آماده‌سازی زیر‌ساخت‌ها برای ساختن شهری شاداب، وضعیت مطلوب تعیین شده بود. ما سعی کردیم با داشتن برنامه و چشم‌انداز‌ و با بهره‌گیری از پیشینه‌ی افتخار‌آمیز شهر، شادابی در مسائل فرهنگی و انسانی را به جامعه تزریق کنیم تا موجبات رونق و شادابی در کسب‌وکار و تجارت و تولید، شادابی در روابط اجتماعی و مدیریت و کاهش تصدی‌گری، شادابی جسمانی شهروندان، شادابی فضای شهری، و همچنین شادابی در نما و منظر شهری را فراهم کنیم.

رای تحقق اهداف تعیین شده، علاوه بر فعالیت‌های آموزشی، پرورشی، تربیتی و مذهبی، ما چهار هدف را مد نظر داشتیم تا شهر رشد و توسعه‌ی همه‌جانبه داشته باشد و گام مهمی در جهت شاداب‌سازی شهر برداشته شود: ۱) تبدیل گراش به قطب درمان؛ که مجمع خیرین سلامت گام‌های بسیار مهمی در جهت تحقق این هدف برداشته‌اند که هر زمان صلاح بدانند خبر آن را منتشر خواهند کرد. ۲) تبدیل گراش به قطب گردش‌گری؛ که ساخت اکوپارک، هتل و منازل بوم‌گردی، مرمت اماکن میراث فرهنگی و مجتمع‌های بزرگ گردشگری مانند گراش‌لند و گراش‌مال در همین جهت بوده است. آنچه امروز مورد بحث ماست، ساخت موزه است که در همین راستا شروع خواهد شد. ۳) تبدیل گراش به قطب تجارت؛ و ۴) تبدیل گراش به قطب تولید در منطقه.

هدف ما از ساخت موزه نیز نشان دادن چند قطعه اشیای قدیمی نیست، بلکه تبادل فرهنگ‌هاست. می‌خواهیم در کنار آن، بخش کارگاه‌ها و سالن‌های آموزشی و… نیز پیش‌بینی ‌شود. ما معتقدیم که گراش ظرفیت گردشگری دارد، همانطور که معتقدیم گراش ظرفیت تجارت را دارد. باید از این ظرفیت به نحو احسن استفاده کرد و در جهت شهر شاداب بسترسازی کرد. هدف نهایی ما، رونق کسب‌وکار مردم از طریق حضور و جذب گردشگر و مسافر است. پروژه‌هایی همچون موزه، گراش‌لند و گراش‌مال نیز همین هدف را دنبال می‌کنند، در غیر این صورت، اگر از این پتانسیل استفاده نکنیم، شهر ما منزوی خواهد شد. ما باید با توجه به پتانسیل‌هایی که وجود دارد، شهر را از انزوا خارج کنیم.

اگر تنگ‌نظری‌ها و حسادت‌ها کنار برود، همه این اهداف تحقق‌یافتنی است. من یک مورد را به عنوان مثال در این یادداشت بازگو می‌کنم. متاسفانه در سال‌های پیش، جلو ساخت هتل را گرفته بودند. در اوایل شورای چهارم، ما یک جلسه با نمایندگان خیر گرفتیم و معلوم شد آنها چند خواسته دارند. ما بلافاصله خواسته‌های آن‌ها را برطرف کردیم و با مرحوم حاج شیخ احمد انصاری تماس گرفتیم. از او خواستیم در صورت امکان، یک طبقه دیگر را به هتل اضافه کننند. ایشان گفتند اگر از لحاظ فنی مشکلی ایجاد نشود، من حرفی ندارم. طراحان گفتند ما از لحاظ فنی پیش‌بینی کرده‌ایم که یک طبقه اضافه شود. در نتیجه، کار دوباره شروع شد. اما متاسفانه حاج شیخ احمد سکته کردند و کار دوباره ناتمام ماند و در نهایت، این شهر ضرر کرد. وقتی هتل نباشد، بیماری که از خارج شهر و یا کشورهای دیگر به گراش می‌آید، دچار مشکل می‌شود. یا به عنوان مثالی دیگر، وقتی کنفرانسی در شهر برگزار می‌شود و اساتیدی دعوت می‌شوند، باید برای استراحت و خواب به شهر همجوار بروند. به روشنی پیداست که در اثر یک اشتباه، شهر دارد ضرر می‌کند.

اما متاسفانه این مسائل و اشتباه‌ها هنوز هم ادامه دارد. امروز برخی از شهرها مثل شهر همجوار، دست سرمایه‌دار ما را می‌بوسد تا آنجا سرمایه‌گذاری کنند. مثلا به سرمایه‌گذار گراش‌لند، آقای عابد، نامه‌ای نوشتند و گفتند بیا این سرمایه را در شهر ما سرمایه‌گذاری کن و ما زمین و تمام امکانات در اختیارت قرار می‌دهیم. که البته این نامه بی‌تاثیر هم نبود. یا در مورد گراش‌مال، که اینجا به سرمایه‌گذارمان تهمت زدیم ولی دیگران سرمایه‌گذار ما را تحویل گرفتند و ایشان در شیراز کارخانه‌ی بزرگی راه‌اندازی کرد. چه کسی باید پاسخگوی این خسران باشد؟ قضاوت با مردم است که اگر این سرمایه‌ها وارد شهر می‌شد، واقعا چه تحولی در درازمدت ایجاد می‌کرد.

7 نظر

  1. خیلی پروژه ها و کارها در گراش لاک پشتی جلو می رود .تو این چند سال عقب نشینی زیادی گراش داشته هست .قبلا جلسات متعددی با خیران انجام می شد تا کارهای ناتمام انجام شود و تمام پتانسیل این بود که شهری زیبا داشته باشیم .امروزا همه به هم بدبین شده اند و همدیگر را تهمت می زنند که چرا فلانی اینقدر زمین و فلانی اینکار کرده و…. .برهمه واضح شده هست که همه دنبال منفعت خودشان هستند .کلا گراش محروم ترین شهر استان فارس به نسبت جمعیت هست که نه کارخانه و نه جاده مواصلاتی دارد ولی هیچوقت مسیولین نمی خواهند حقیقت را بگویند .یادمه یه کازرونی از من پرسید گراش از نظر شرکت و کارخانه چی داره و چطور مطرح هست ولی من پاسخی نداشتم و یا یک جهرمی از من پرسید که چرا گراش با این همه پول یک شرکت بزرگ آبمیوه گیری نمی زنند با توجه به نزدیکی به جهرم واقعا عالی هست .

  2. این کامنتا که همش انتقاد به شخص محترمی مثل آقای مهرابی دارند واقعا خجالت آور و زشت هست .بگذارید یکی که کمی دلش برای شهر می سوزد پیگیر مسایل باشد .اولا نزدیکی موزه که اشیا گران قیمتی درون آن نگهداری می شود نزدیک کلانتری بر امنیت این مکان می افزاید و جای مناسبی هست .همیشه سارقان به دنبال اشیا قیمتی هستند و کنار کلانتری باشد محفوظ می ماند .بعدش در انظار و مکان اصلی شهر باشد افراد زیادی به این مکان می آیند .قبلا هم گفته شد با فوت موسس بیمارستان گراش کارها مسکوت مانده هست و بسیار کمتر کسی حاضر هست این اندازه برای تجهیز بیمارستان هزینه کند.حداقل راهی پیدا بشود تا ساختمان ها نیمه تمام با حمایت دولت و مردم به اتمام برسد .

  3. اقای مهرابی عزیز
    در گراش هرگز اجازه نمیدهند رونق اقتصادی انجام بگیره اینم دلیل داره.
    رونق اقتصادی یعنی از نون افتادن دلالها و زمین خوارها اگر حمایت کنند از سرمایه گذار دیگه بعضی اشخاص نمیتونند قیمت زمین ۲۰میلیونی ببرن ۵۰۰میلیون گراش افتاده دست همین افراد تا دست این افراد قطع نشه هرگز اجازه نمیدن سرمایه دار سرمایه گذاری کنه برای رونق شهر که همه مردم ازش سود ببرن

  4. سلام..مجموعه بیمارستان ب نظر من باید ی تحدید نظری در مورد استخدام هایی که انحام میده بده…اگه منو متهم به تعصب گرایی نکنن….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 نظر
scroll to top