بستن

قدیمی‌ترین مسجد گراش مرمت می‌شود

هفت‌برکه – گریشنا: فاز اول مرمت مسجد آخوند به همت حاج علی علی‌پور، خیر فرهنگی، و با همکاری هیات امنای مسجد و اداره‌ی میراث فرهنگی گراش، به زودی آغاز می‌شود. مسجد آخوند در سال ۱۳۸۴ با تلاش انجمن دوستداران میراث فرهنگی گراش در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است، و اکنون مهندس غلامرضا آرمان‌مهر مرمت اصولی این بنا را به عهده خواهد گرفت.

مهندس آرمان‌مهر، مدیر عامل انجمن ایکوموس گراش و مسئول کارگاه مرمتی سرای سعادت، در مردادماه ۱۳۹۸ صلاحیت مرمت آثار تاریخی و باستانی در منطقه جنوب فارس را از سازمان برنامه و بودجه دریافت کرده است (خبر در گریشنا). او در گفتگو با هفت‌برکه، با تایید این خبر، درباره‌ی اهمیت تاریخی و فرهنگی مسجد آخوند توضیح داد: «مسجد آخوند قدیمی‌ترین مسجد موجود در گراش و متعلق به دوره‌ی صفویه است. طبق دو سنگ‌نوشته‌ی موجود، این اثر در سال ۱۰۴۵ ه. ق. در عهد شاه‌صفی بنا شده و یک بار نیز در سال ۱۳۱۲ ه. ق. مرمت می‌شود.» او در مورد مرمت‌های غیراصولی انجام‌شده در این مسجد در سال‌های پیشین نیز می‌گوید: «همچنین این بنا در دهه‌های اخیر نیز گاه مورد مرمت‌های غیراصولی قرار گرفته است. اما این‌بار با جلب نظر خیر دوراندیش، سعی بر اجرای مرمتی مبتنی بر اصول علمی و ماندگار برای تداوم حیات این بنای ارزشمند خواهیم داشت.»

او درباره‌ی فازبندی مرمت این مسجد توضیح می‌دهد: «در فاز اول، شبستان زیرزمین مسجد مرمت خواهد شد. رطوبت و به دنبال آن نشست، یکی از اصلی‌ترین دلایلی است که طی سالیان طولانی همواره موجب آسیب‌های جدی به سازه‌ی بنا بخصوص پی و جداره‌های زیرزمین شده و یکی از مهم‌ترین اقدامات ما در این مرحله استحکام‌بخشی به ستون‌ها و جداره‌های زیرزمین و حفاظت آنها در‌ برابر عوامل رطوبتی است.»

او درباره‌ی فازهای بعدی مرمت مسجد نیز می‌گوید: «این پروژه را با همکاری مهندس محمد اکبری‌زاده انجام خواهیم داد. ما به ارائه‌ی طرحی جامع در خصوص حفاظت، مرمت و احیای کامل مسجد آخوند می‌اندیشیم. در این طرح کلی، اصالت معماری دوره‌ی صفویه را بازشناسی می‌کنیم و تمام عناصر تاریخی و فرهنگی مسجد مثل شبستان و حوض‌خانه را مطابق با اصالت بنا پیش‌بینی خواهیم کرد.»

سیدعفیف‌الدین زندوی، رییس اداره میراث فرهنگی گراش، نیز در خصوص شروع مرمت مسجد آخوند می‌گوید: «بر خود لازم می‌دانیم از خیر گرانقدر، آقای حاج علی علی‌پور، فرزند ایشان آقای محمد علی‌پور، حاج قاسم مقدسی نماینده‌ی خیر، حاج مهدی امیدوار نماینده‌ی هیات امنا، عبدالعلی صلاحی و مهندس پوسانه به خاطر همکاری و همراهی در این پروژه‌ی تاریخی تشکر و‌ قدردانی کنم.»

رییس اداره میراث فرهنگی ضمن تاکید بر این که ادامه پروژه نیازمند همکاری خیرین است، اظهار امیدواری کرد: «امیدواریم با همراهی خیر بزرگوار و نیز ورود دیگر مسئولین و دلسوزان شهر به این راه بزرگ، تمامی فازهای اجرایی این پروژه به انجام برسد و در نهایت شاهد تنفس و ادامه‌ی حیات این بنای۴۰۰ ساله در قلب بافت تاریخی گراش باشیم.»

4 نظر

  1. باعث افتخاره که یکی از جوانان پرانرژی یعنی مهندس آرمان مهر در مسیر حفظ بناهای قدیمی و تاریخی شهرگذاشته اند و خلا موجود را پر می کنند.

  2. باید به همه دغدغه مندان و فعالین میراث فرهنگی تبریک گفت.
    اگر امروز در گراش چند اثر شاخص مرمت اصولی شده که نمونه این مرمت در منطقه وجود ندارد، محصول تلاش چند نسل فعالیت است.

  3. سلام ،
    همین که به مشکلات شهر توجه دارید جای تقدیر هست. چهار سال قبل نیز این دغدغه به وجود امد. امیدواریم چهار سال بعد عکسهای متفاوتی دیده بشه. البته اگه نشد هم نشد. به عقیده بنده تعمیر یک مسجد کار بسیار خوبی است حتی اگر تنها چند نفر انگشت شمار اونجا نماز میخونند. ولی اگر به زعم اینکه قدمت مسجد احتمالا به زمان نادر شاه برمیگردد، ایجاد هزینه ای بیشتر از ساخت یک مسجدی جدید به صلاح نیست. در حالی که جوانانی در این شهر داریم که زیر بار هزینه های کنونی کمر شکن می شوند، و گاهن صدای این شکسته و خورد شدن را با یک متر طناب و یا تک گلوله ای به گوش ما میرسانند. البته أنهایی که خود را به کری نزنند لحظاتی چند نظاره گر تشییع پیکر و شاید هم از گرفتن عکسی سلفی برای صفحه اینستا، با کودکی که در کنار مزار پدر خود نشسته دریغ نکنند. “تو بخواب آرام که من بیدارم همکلاسی” هزارتا لایک.
    بخواب که اینجا کسی جوابگوی دلیل رفتن تو نیست. چرا که تو خسر الدنیا و الأخره هستی.

    “تار و پود عالم امکان به هم پیوسته است.
    عالمی را شاد کرد آن کس که یک دل شاد کرد ”

    شعر از صائب تبریزی

    http://www.gerishna.com/archives/41392

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 نظر
scroll to top