بستن

استاد واشقانی در آخر خط

گریشنا: «فتحعلی واشقانی فراهانی» استاد برجسته خوشنویسی کشور، سحرگاه امروز (یکشنبه) به علت کهولت سن و بیماری دار فانی را درتهران وداع گفت.

استاد واشقانی شش سال پیش ۱۱ آبان ۱۳۸۵ به مناسبت افتتاح انجمن خوشنویسان گراش به این شهر سفر کرد و در طی این مدت ارتباط نزدیکی با برخی از خوشنویسان گراش داشت.

به گزارش ایرنا، این خوشنویس صاحب نام ، اولین مدرس انجمن خوشنویسان ایران بود و در خط نستعلیق مهارتی ویژه داشت.

استاد واشقانی فراهانی در سال ۱۳۰۹ هجری خورشیدی در روستای واشقان از توابع فراهان شهرستان اراک متولد شد و دوران کودکی خود را به فراگیری قرآن و تحصیلات مکتبی و تمرین خوشنویسی سپری کرد.

ˈمیرزا ذبیح‌الله واشقانیˈ اولین استاد وی در خط بود که نخستین سرمشق را بر لوح چوبی با عبارت ˈاول کارها به نام خداˈ به او تعلیم داد.

مرحوم واشقانی فراهانی در سال ۱۳۳۵ به تهران مهاجرت کرد و در کلاس اساتید بزرگی همچون سیدحسین و سیدحسن میرخانی شرکت کرد.

انجمن خوشنویسان ایران در سال ۱۳۴۳ او را به عنوان اولین مدرس خود انتخاب کرد و در سال ۱۳۵۹ به تشخیص اساتید سیدحسن و سیدحسین میرخانی٬ علی اکبر کاوه و ابراهیم بوذری به درجه استادی رسید.

استاد واشقانی در سال ۱۳۶۷ به استناد آثار قلمی، نمایشگاه و فعالیت فرهنگی هنری ، گواهینامه درجه یک هنری که معادل مدرک دکتری است را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد.

استاد ضمن برگزاری کلاس های آموزشی، انجمن خوشنویسان را در شهرهای اراک، فراهان، تفرش، آشتیان، ساوه، مامونیه، دلیجان، محلات، خمین، شازند، کمیجان، خنج، اوز، گراش، لار، لامر و بستک تاسیس کرد.

این استاد خوشنویسی کشور در سال ۱۳۷۱ به ‌عنوان نماینده ایران برای اشاعه هنر خوشنویسی به کشور یمن رفت و در سال ۱۳۷۵ نیز به همراه سایر استادان به کشور جمهوری آذربایجان سفر کرد.

کتابت ˈکلک مشکینˈ، ˈچشمه خورشیدˈ، ˈآیت مهرˈ، ˈترجمه کامل قرآن کریمˈ، ˈنام حق جلی قلمˈ و ˈدیوان حافظˈ از جمله آثار استاد واشقانی است.

مراسم تشعیع پیکر استاد ˈفتحعلی واشقانی فراهانیˈ فردا (۱۵ آبان ماه) در تهران و پس فردا (۱۶ آبان ماه) در زادگاهش واقع در روستای واشقان برگزار می شود.

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top