بستن

سد تنگ آب رسوب بگیرد یا نشتی بدهد، مشکلی نیست

هفت‌برکه – گریشنا: اداره منابع طبیعی گراش معتقد است پر شدن سد تازه ساخته شده تنگ آب از رسوب و یا مقدار نشتی در این سد طبیعی است. 

صبح پنجشنبه ۲۱ شهریورماه رییس و کارکنان اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گراش مهمان شورای شهر بودند. سد تنگ آب گراش و ادامه روند پارک جنگلی مهمترین موضوع بحث بود. سد جدید تنگ‌آب با مشارکت شورای شهر و اداره منابع طبیعی ساخته شده است. کلنگ این سد بهمن ۱۳۹۶ به زمین زده شد. (خبر در گریشنا) اما در یک سال گذشته این سد باعث انتقادات شد که رییس و کارشناس منابع طبیعی تلاش کردند به برخی از این انتقادات پاسخ دهند. 

ابراهیم شهسواری رییس اداره منابع طبیعی در پاسخ به انتقاد اداره امور آب گفت: «اهداف ما با اهداف سازمان آب متفاوت است. هدف ما نفوذ آب در لایه‌های زیرین و کنترل سیلاب است. در این مورد اگر اختلافی است باید در مراجع بالاتر تصمیم‌گیری شود. این پروژه طرح مطالعاتی دارد و بر اساس آن عمل شده است.»

امیررضا امیرعضدی کارشناس منابع طبیعی گراش نیز گفت: «چارچوب سازمان آب در مورد رودخانه دائمی است ولی اینجا در حیطه کاری سازمان آب نیست. سدهای زیر ۱۸ متر تحت نظر آبخیزداری است و هدف این آب‌بند نیز آبخیزداری است. آبیاری پارک جنگلی شاید در اولویت صدم این طرح هم نباشد.»

مصطفی خورشیدی نیز در مورد استفاده از آب این طرح برای آبیاری پارک جنگلی که در اهداف اولیه اعلام شده بود گفت: «سدی که در گُره مجید ساخته خواهد شد برای آبیاری است ولی این سد فعلی به عنوان آبخیزداری و با هدف نفوذ آب در زمین است.»

شهسواری در مورد احتمال افزایش رسوبات و پر شدن سد گفت: «مشکلی با رسوب‌گیری نداریم. ارزش هر متر مربع خاک چند برابر آب است. اگر این سد پر شود هم هیچی مشکلی نیست و ما به هدف خودمان رسیده‌ایم. اگر سد قدیمی تنگ‌آب را نیز ببنید خاک پشت سد قرار گرفته است که نشان از آگاهی پیشنیان ما دارد.»

وجود نشستی در دیواره و زیر سد نیز از دیگر انتقادات بود. امیرعضدی گفت: «هر پروژه ممکن است یک سری ایرادات داشته باشد. این آب‌بند به صورت بنایی ساخته شده است و ممکن است مشکلاتی داشته باشد. در آن زمان سد آب‌بندی نشده بود و بعد از مدتی با قرار گرفتن رسوب این بخش‌ها بسته می‌شود. اگر کمی آب را هم رد کند مشکلی ایجاد نمی‌کند. همچنین در بخش از کات‌آف و پی ما به سنگ خوردیم و بعد از ساخت ما با توجه به انتقادات پیمانکار را موظف کردیم یک کات‌آف دوم ساخته شود. این سدها، سدهای وزنی است و درز و شکاف در آن‌ها هیچ مشکلی مانند شکستن سد ایجاد نمی‌کند.»

علی‌اصغر حسنی نایب رییس شورای شهر گراش با تشکر از رییس و کارکنان اداره منابع طبیعی گفت: «همین پارک جنگلی مهمترین کار برای جلوگیری از زمین‌خواری است. وقتی درخت سبز شود دیگر هیچ‌کس قدرت واگذاری این زمین را ندارد.»

حسنی در مورد پیگیری بودجه این طرح گفت: «بودجه مورد نظر و برآورد دو میلیارد و ششصد میلیون تومان بود که خوشبختانه آقای حسین‌پور با این بودجه موافقت کردند. ولی در استان این بودجه بین شهرستان‌ها توزیع شد که فقط ۷۵۰ میلیون تومان آن به گراش اختصاص پیدا کرد برای سال ۱۳۹۸ هم دوباره قرار است بودجه اختصاص پیدا کند.»

شهسواری نیز با تشکر از پیگیری شورا شهر به ویژه علی‌اصغر در طرح سد و پارک جنگلی تنگ آب گفت: «برای تسریع این پروژه با همکاری شورا و آقای حسنی ترک تشریفات در کمترین زمان ممکن انجام شد. زیرا سهم شورا پرداخت شده بود و نیاز بود سریع‌تر بودجه دولتی نیز اختصاص پیدا کند.»

 

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

6 نظر

  1. سد سوراخ 🤣🤣🤣
    مشکلی نیست؟
    خاک جمع شده ارزش داره؟ اگر خاک ارزش داره ده برابر رسوباتی که پشت سد جمع میشه از جلو سد برداشت شده که این خودش خسارت به خاک زده .
    هیچ ارگانی اجازه نداره گره مجید رو نابود کنه ربع هزینه سدهای ساخته شده و قرار ساخته بشه رو اگر در بالا دست پارک جنگلی هزینه میکردین یک اب انبار مناسب درست میکردین خودش اب پارک جنگلی رو برای زمانی بی بارانی تامین میکرد دیگه نیاز نبود این همه هزینه و چهره طبیعت رو به هم بریزن

  2. یعنی خواسته مردم در اولویت صدم قرار داره؟ با این همه خرج ایا نمیتونست چند منظوره پروژه ساخته بشه؟به نظرم هم سد میتونست هم جنبه تفرج هم تامین اب پارک جنگلی و هم تغذیه اب زیر زمینی و هم کنترل سیلاب داشته باشه.قضیه واضحه چون همه جا داره انجام میشه

  3. کلا هر اتفاقی بیفته شما به هدفتون رسیدین !توجیه نکین سد باستانی تنگ آب پر شده از ماسه نشان درایت اونهاست چرا به هر قیمتی میخوایین کار غلطتون رو توجیه کنین !چرت و پرت نگین! احداث پارک جنگی برای مرتعی هست که درخت های اون نابود شده باشه و دوباره احیا بشه نه این که شما خاک رو نابود کردید تا درخت غیر بومی رو در بکر ترین جای گراش بکارید !بید سیاه وگز … !کاشت درخت غیر بومی ینی نابودی و زشت کردن چهره طبیعت و ایجاد افت های جدید!وبرهم زدن نظم طبیعت!خواهشمندم از اداره منابع طبیعی که دست از نابود کردن و تخریب تنگ آب با هدف های نامعلوم وبدون کارشناسی برداره!تمام این کارها منسوخ شده !احداث پارک جنگلی !ایجاد سد برای جلو گیری از سیلاب!مسخره ست !سد تنگ آب داخل یک پلژه بسیار بزرگ قرار گرفته وبخاطر واریزه ها بیشتر آبها جذب میشن و به خاطر اختلاف ارتفاع و نحوه شهر سازی هیچ وقت خطر سیلاب نداریم و شما درگراش بیش از بیست تنگه می‌بینید پس بستن یک سد توجیه سیل بند یا هرچیزی کار بیهوده است درضمن مهم اینجاست این کار باعث میشه تا روند غنی شدن خاک توسط سیلاب برای زمین کشاورزی از بین بره!و…!این طرح انجام شد ورفت چه کنیم با طرح چهارصد هکتاری پرورش شتر مرغ گراش!

  4. خداوکیلی شما را به حضرت عباس و پیر و پیغمبر و کوروش و کبیر و خلاصه هرکسی که بهش اعتقاد دارید قسم میدم دست از سر گره مجید و کوه سیاه و …بردارید.
    از قول محیط زیست بی پناه ایران عرض میکنم:
    ما را به خیر تو امید نیست، شر مرسان

  5. ۱- “علی‌اصغر حسنی نایب رییس شورای شهر گراش با تشکر از رییس و کارکنان اداره منابع طبیعی”
    ۲- ” شهسواری نیز با تشکر از پیگیری شورا شهر به ویژه علی‌اصغر در طرح سد و پارک جنگلی تنگ آب”

    اصطلاح نامانوس( نان به هم قرض دادن) را در متن بالا پیدا کنید. (۲ نمره).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 نظر
scroll to top