بستن

آغاز آزمایشی تفکیک زباله از مبدا در گراش

هفت‌برکه – گریشنا: طرح تفکیک زباله از مبدا به صورت آزمایشی از مسکن مهر و مسکن طلاب آغاز می‌شود و در صورت موفقیت، به کل گراش گسترش پیدا خواهد کرد.

زارعی، مدیرعامل شرکت نوین منظر (پیمانکار خدمات شهرداری گراش)، در گفت‌وگو با هفت‌برکه در مورد طرح تفکیک زباله توضیح داد: «ما قصد داریم زباله‌ها را از مبدا تفکیک کنیم. این کار کمی برای ما سخت است، اما با حمایت شورا، شهرداری و مراکز فرهنگی می‌توان در این رابطه فرهنگ‌سازی کنیم و کار را انجام دهیم. ما در چند روز آینده کار را شروع خواهیم کرد و به همین منظور یک سری کارتن‌پلاست نیز تهیه کرده‌ایم که بعد از انجام اطلاع‌رسانی، بین ساکنین آن منطقه که قرار است تفکیک از مبدا صورت بگیرد توزیع می‌کنیم.»

او در ادامه با اشاره به این که طرح در ابتدا در پروژه‌های مسکن مهر و مسکن طلاب اجرایی می‌شود، گفت: «از این لحاظ  که این دو بخش، از بافت شهری منظم‌تری برخوردار است و ما بهتر می‌توانیم رسیدگی کنیم، کار را از این دو بخش شروع می‌کنیم. زباله‌های عادی پیش از این در این مناطق شب‌های شنبه، دوشنبه، چهارشنبه جمع‌آوری می‌شد. به همین خاطر ما کار جمع‌آوری زباله‌های تفکیکی را روزهای یک‌شنبه‌شب، سه‌شنبه شب و پنج‌شنبه شب انجام خواهیم داد. یعنی یک روز زباله‌های تر را جمع می‌کنیم و یک روز هم زباله‌هایی که تفکیک شده‌اند (زباله‌های خشک).»

هر شهروند گراشی روزی یک کیلو زباله تولید می‌کند

زارعی برای توضیح بیشتر طرح تفکیک زباله‌های تر و خشک می‌گوید: «زباله‌های تَر شامل پسماند غذا، میوه و سبزیجات و … می‌شود. زباله خشک شامل شیشه، کارتن،فلزات و پلاستیک و غیره است، یعنی کلا چیزهایی که قابل بازیافت هستند. ما کارتن‌پلاست را بین مردم توزیع می‌کنیم. خواهشی که از شهروندان داریم این است که زباله‌های تر را با زباله‌های خشک قاطی نکنند. اگر حجم تفکیکی‌های خشک زیاد بود و مردم نیاز به کارتن‌پلاست بیشتر داشتند، با ما تماس بگیرند. ما در هر زمان از شبانه‌روز ماشین زباله می‌فرستیم تا زباله‌ها را جمع‌آوری کنند و مواد بازیافتی را تحویل دهند. ما قرار است در یک هفته سه روز کار جمع‌آوری زباله‌های تفکیکی را انجام دهیم اما اگر نیاز بود می‌توانیم هفته‌ای پنج بار هم جمع آوری کنیم که زباله‌ای در خانه‌ها نماند.»

او با بیان این موضوع که همه ما بهتر است به جای تاکید روی تفکیک زباله، دنبال این باشیم که کمتر زباله تولید کنیم، گفت: «در استاندارد جهانی، هر شخص روزانه باید ۳۰۰ گرم زباله تولید کند؛ ولی در ایران نزدیک به ۷۰۰ گرم تولید می‌شود و این رقم در گراش نزدیک به یک کیلوگرم هم می‌رسد. زباله‎‌های گراش خیلی زیاد است. راه‌ حل‌هایی وجود دارد که زباله‌ی کمتری تولید شود. مثلا برای خرید یک کیسه پارچه‌ای با خود به همراه ببریم. شرکت نوین منظر جهت رفاه حال همشهریان گراشی یک سری کیسه‌های پارچه‌ای سفارش داده است که در اولین فرصت بین مردم توزیع می‌کنیم.»

پنج دستگاه ماشین حمل زباله و ۴۵ کارگر خدمات زباله‌های گراش را جمع می‌کنند

او در جواب به این سوال که در حال حاضر برنامه جمع‌آوری زباله به چه شکلی تنظیم شده است و چقدر نیرو و امکانات در این بخش فعال هستند، گفت: «ما در این بخش در سه شیفت صبح، عصر و شب فعالیت داریم. فقط از ساعت ۲ تا ۴ صبح نیرو نداریم و روزهای جمعه که تعطیل است. ما کلا در بخش خدمات جمع‌آوری زباله، ۴۵ نفر نیرو داریم. که نزدیک ۲۰ نفر از آن‌ها شب کار هستند و کارشان جمع‌آوری زباله و انتقال به ایستگاه زباله بالاتر از میدان ولایت است و از آن جا به گود دفن زباله اناغ انتقال می‌دهند. در آنجا زباله‌ها تفکیک و زباله‌هایی که قابل تفکیک نیستند، دفن می‌شوند.»

زارعی در ادامه با بیان این که پنج خودرو جمع‌آوری زباله، زباله‌ها را از سطح شهر جمع‌آوری می‌کند، گفت: «در قسمت جمع‌آوری زباله‌ها پنج خودرو داریم. دو ایسوزو برای شب، یک رنو ده تن (رنو پرس) و دو نیسان. به خاطر این که در محله پاقلعه عبور و مرور سخت است، مجبور بودیم از نیسان استفاده کنیم. هر چند هزینه‌ آن دو برابر می‌شود ولی مجبور بودیم برای جمع‌آوری زباله از این خودروها استفاده کنیم. بعضی کوچه‌ها هست که ما با نیسان هم نمی‎‌توانیم زباله‌ها را جمع کنیم که معمولا کارگرها زباله‌ها را جمع آوری نموده و بار ماشین می‌کنند. ما ساعت جمع آوری زباله را بارها در فضای مجازی اطلاع‌رسانی کردیم. و معمولا هیچ تغییری در ساعت و روز جمع‌آوری زباله پیش نمی‌آید مگر این که برای خوردو مشکل فنی پیش بیاید و خراب شود که در این صورت زباله‌ها با تاخیر جمع‌آوری می‌شود. ۷۰ درصد خودروها سال ۹۴ نو شدند، فقط چند نیسان داریم که نزدیک۲۰ تا ۲۵ سال است که کار می‌کنند اما بقیه خودروها نو بوده و معمولا مشکلی پیش نمی‌آید.»

کاغذ و کتاب باطله را از مردم خریداری می کنیم
شرکت نوین منظر برنامه‌هایی نیز برای جمع‌آوری کاغذ و کتاب دارد. زارعی در این‌باره می‌گوید: «ما یک کانکس در مسکن مهر داریم، قرار است آن را به مرکز شهر منتقل کنیم. به دنبال مکانی هستیم که همه به آن دسترسی داشته باشند. این کانکس در وسط شهر صرفا برای جمع‌آوری کاغذ و کتاب باطله است. ما کاغذ و کتاب‌های بلااستفاده از سطح شهر را نیز تحویل می‌گیریم. کتاب‌هایی که ارزش دارند به صورت رایگان تحویل کتابخانه و جاهایی که بتوانند از آن استفاده کنند می‌دهیم هر چند ما کتاب‌ها و کاغذ را از مردم می‌خریم. و بقیه کاغذ و کتاب‌هایی که ارزشی ندارند، مانند کارتن‌ها به مراکز بازیافت تحویل می‌دهیم.»

اسقاطی‌ها را جمع‌آوری می‌کنیم
زارعی در پاسخ به این سوال که آیا وسایل اسقاطی نیز توسط نیروهای خدماتی جمع‌آوری می‌شود، گفت: «بله. تنها کار اطلاع‌رسانی آن باقی مانده است و برنامه نهایی شده است. خودرو و نیرو آماده است. ما کارهای جمع‌آوری زباله‌های حجیم را فقط روزهای جمعه انجام می‌دهیم. این طرح به این شکل است که کسانی که ضایعات حجیم دارند مثل یخچال یا اجاق گاز خرابه و … را رایگان جمع می‌کنیم و هزینه نیرو و خودرویی که به صورت رایگان می‌فرستیم از فروش همین اسقاطی‌‌ها کسب می‌کنیم. هر چیز بلا استفاده‌ای که مردم دارند می‌توانند با شماره‌های ۵۲۴۵۲۲۴۲ دفتر شرکت، ۰۹۱۷۸۲۸۳۳۵۷ نماینده شرکت،۰۹۱۷۶۱۷۹۲۴۹ سرکارگر، تماس بگیرند و آدرس محل را به ما بدهند تا در اسرع وقت جمع‌آوری شوند.»

زارعی این طرح را بیشتر توضیح می‌دهد و می‌گوید: «مردم باید خودشان درخواست بدهند، زیرا ما نمی‌دانیم چه کسی زباله حجیم دارد و نمی‌توانیم کل شهر را جهت جمع‌آوری زباله‌های حجیم بررسی کنیم. شماره اعلام شده و هر کسی هر چقدر زباله داشته باشد تماس می‌گیرد که من فلان چیز را دارم و نیاز به آن ندارم و هیچ هزینه‌ی از شخص نمی‌گیریم و البته هزینه‌ای هم بابت آن پرداخت نمی‌کنیم. هدف ما این نیست که راه درآمد برای خودمان بسازیم. هدف این است که زباله حجیم در سطح شهر نباشد. اگر احیانا چیزی باشد که به دردبخور نیست در اختیار کسانی که به این وسایل نیاز دارند می‌گذاریم. هدف اصلی ما این است که ضایعات حجیم سطح شهر کم شود.»

برخی از افراد و کودکان اقدام به جمع‌آوری زباله‌های سطح شهر می‌کنند. آیا این گروه‌ها با شهرداری و شما مرتبط هستند و آیا اقدامی برای جمع‌آوری آن‌ها شده است؟ زارعی به این سوال نیز پاسخ داد و گفت: «این کودکان از طرف شهرداری نیستند و ما به جد پیگیر هستیم هم از طریق مرکز بهداشت و هم از طریق حراست فرمانداری آقای زارع هم صحبت کردیم و قرار شده یک نامه‌نگاری‌هایی شود با کلانتری و تمام این بچه‌ها جمع شوند، چون این بچه‌ها زیر نظر شخص یا اشخاصی این کار را انجام داده و بابت آن دستمزد دریافت می‌کنند‌. خیلی از این بچه‌ها ایرانی هستند. ان شاالله در همین ماه پیگیری می‌کنیم که نامه‌ای از دادستانی بگیریم و با مامور کل شهر را بازرسی کرده و با این اشخاص برخورد قانونی کنیم تا به شخص اصلی دسترسی پیدا کنیم. شبکه بهداشت پیگیر موضوع است چون این کار باعث انتقال بیماری شده و باعث می‌شود اشخاصی که در راس این قصیه هستند از این بچه‌ها در جهت پیشبرد هدف خود سو‌استفاده کنند. ما پیگیر هستیم و ان‌شاالله در همین ماه نتیجه می‌گیریم.»

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

3 نظر

  1. من بطری ها‌و قوطی کنسرو و … رو جدا تو کیسه میزارم .آشغالهای تر رو که بدرد جک و جونورا میخوره رو جدا میبرم.و آشغالهای خشک رو میندازم سطل بزرگ آشغال

  2. باید شهرداری یک مکانی تهیه کنه برای آشغالهای بازیافتی تا مردم تشویق بشن آشغالهای بازیافتی راتحویل بدهند ودرازای تحویل اشغال شهرداری کیسه زباله بدهد مثل طرحی که شهرداری اصفهان داره انجام میده

  3. اسایش رو از مردم گرفتید با اهنگ ماشیناتون فقط به فکر جیب خودتونید پس آسایش مردم چی میشه . این اختلال ایجاد کردن شما در اسایش مردم مصداق بارز نقض حقوق شهروندیه واقعا واسه دوستان متولی این کار متاسفم کهواسه منافع خودشون اسایش رو از مردم میگیرن چهارتا ادم که روزی شون رو از توی سطل های زباله به دست میاوردن بی روزی کردید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 نظر
scroll to top