بستن

تغییر الگوی اعتیاد به سمت «الکل» و «روانگردان‌ها»

هفت‌برکه – گریشنا: جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر به ریاست فرماندار گراش صبح پنجشنبه سوم مردادماه برگزار شد. حضور دو نفر از معتادان سابق و نظرات آنان، این جلسه را به جلسه‌ای متفاوت تبدیل کرد. از سوی دیگر، دو خودکشی با اسحله در روز چهارشنبه دوم مرداد، فضای این جلسه را تحت‌ تاثیر قرار داده بود.

افسردگی، جاده‌ای که به اعتیاد و خودکشی می‌رود

شورای مبارزه با مواد مخدر در سه کارگروه پیشگیری، مبارزه و درمان فعالیت می‌کند. در جلسه شورای هماهنگی، این سه کمیسیون از عملکرد خود گزارش می‌دهند.

فرماندار گراش افسردگی را یکی از ریشه‌های معضلات اجتماعی دانست: «ما در جامعه افسردگی داریم و همه به آن رسیده‌ایم. دیروز دو مورد خودکشی داشتیم که برای همه ما هشدار است. افسردگی از یک طرف باعث خودکشی می‌شود و از یک طرف باعث اعتیاد و مسائل خانوادگی می‌شود. باید نشاط اجتماعی، سیاسی و فرهنگی در جامعه ایجاد شود. جامعه ما نیاز به نشاط دارد و این کار در چارچوب قانون جمهوری اسلامی انجام می‌شود.»

فرماندار گراش ورزش را یکی از راه‌های کاهش اعتیاد دانست: «در بحث ورزش می‌توان روی پیاده‌روی هفتگی کار کرد. پیاده‌روی نباید سالی یک بار باشد بلکه می‌توان به طور هفتگی برگزار کرد، حتی اگر پنج نفر باشند هم اشکالی ندارد. بهتر است پیاده‌روی در روز تعطیل نباشد تا افراد بیشتری حضور داشته باشند. حتی حاضریم به کارمندان یک ساعت در هفته برای حضور در پیاده‌روی زمان بدهیم.»

فرماندار گراش با اشاره با افزایش مصرف مشروبات الکی گفت: «آمار ما نشان می‌دهد که تمایل به مصرف مشروبات الکلی در حال افزایش است. به ویژه از نظر مذهبی این موضوع برای ما مهم است و باید کار شود. حدود دو سال قبل آمار ما از مصرف مواد مخدر یک و نیم درصد معتاد بود، که آمار ما از آمار ملی کمتر بود. این فقط به خاطر فعالیت‌های ما نیست، بلکه مردم وارد شده‌اند و اجتماع‌محور بودن مبارزه موثر بوده است.»

فرماندار گراش برای حمایت از پژوهش اعلام آمادگی کرد: «اگر کسانی بخواهند در حوزه مواد مخدر تحقیقات انجام دهند، ما حاضر به همکاری و حتی پرداخت هزینه هستیم.»

فرسوده: معتادان بعد از ترک، کار می‌خواهند

قاسم فرسوده، معاون امنیتی فرماندار گراش، گفت: «با وجود تلاش‌های انجام گرفته در حوزه مواد مخدر، همچنان مشکل داریم. در هفته مبارزه با مواد مخدر نمایشگاه و همایش‌هایی برگزار شد که نیاز است یک جلسه ارزیابی برنامه‌های هفته برگزار شود تا مشکلات برای سال بعد به حداقل برسد.»

فرسوده با اشاره به دعوت از فعالان کمپ ترک اعتیاد گفت: «برای جلسه امروز روال را تغییر داده‌ایم و از کسانی که مستقیما با مواد مخدر مرتبط هستند دعوت کرده‌ایم. هفته قبل من بازدیدی از کمپ داشتم که ۳۷ معتاد آنجا بودند که بخشی از خود شهرستان و بخشی حتی از شهرستان‌های دور بودند. ناراحتی بیشتر معتادها مساله بعد از ترک است و برای بعد از ترک کاری برای ما جور شود، بهترین شیوه ترک اعتیاد است. معتادان که ترک می‌کنند، ما با کمک خیرین مبلغی در اختیار خانواده‌شان قرار می‌دهیم تا مشکلات کمتر شود.»

فرسوده آسیب‌های اجتماعی را مرتبط با یکدیگر دانست: «آمار خودکشی ما زیاد است و بخشی از آن به خاطر مواد مخدر به ویژه مواد مخدر صنعتی است. در بخش‌های مختلف فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی که انجام می‌شود موثر است. باز هم باید در این بخش کار کنیم تا این مسائل را به حداقل برسانیم.»

یک معتاد سابق: جوانان و نوجوانان به سمت مخدرهای سفید رفته‌اند

در میان معتادان، مواد مخدر سنتی مانند تریاک و شیره تریاک به مواد سیاه، و مواد مخدر جدید مانند هروئین و قرص‌ها به مواد سفید معروف است.

علی محکمی، معتاد سابق، به رسم جلسه‌های NA با گفتن «من یک معتاد هستم» سخنان خود را شروع کرد: «مهم‌ترین مشکل ما این است زمانی که بچه‌های بومی ترک می‌کنند راه به جایی نمی‌برند. ما تمام تلاش را در کمپ انجام می‌دهیم ولی دلمان می‌سوزد که ساقیان مواد مخدر همچنان فعال هستند.»

محکمی در مورد نحوه مصرف مواد مخدر گفت: «الان بیشتر اعتیاد در سن زیر سال است. دیگر مواد مخدر سیاه کمتر است و بیشتر مواد مخدر به صورت شیشه و هرویین و قرص است. نوع مواد تغییر کرده است و حتی بچه‌های مدرسه‌ای هم مواد مخدر جدید را مصرف می‌کنند. در این مورد آموزش خانواده‌ها خیلی موثر است چون خیلی از خانواده‌ها آشنایی ندارند.»

شبانی دیگر نماینده معتادان در این جلسه بود: «ساقی‌های گراش زیاد شده است. پیرزنی است که یکی از توزیع‌کنندگان اصلی مواد سفید در گراش است و زیر دست او خرده‌فروشان هم زیاد شده است. گراش خراب شده است و باید جلو آن را گرفت. بیشتر مواد مخدر صنعتی گراش از منطقه‌ای نزدیک اوز تامین می‌شود. الان تقریبا همه مراجعه‌کنندگان ما مصرف‌کنندگان مواد مخدر سفید هستند.»

پلیس: ۶۰ کیلو کشف، ۲۱نفر دستگیری

سرهنگ مزارعی، جانشین فرمانده انتظامی شهرستان گراش، گفت: «ما به دلیل محدودیت‌هایی که داریم نمی‌توانیم ریز فعالیت‌ها را اعلام کنیم. چندین طرح پاکسازی در سطح شهرستان خصوصا ارد داشتیم و مواد قابل ملاحظه‌ای هم کشف کردیم. با همکاری دستگاه قضایی، برخورد با توزیع‌کنندگان مواد مخدر را با جدیت دنبال می‌کنیم و عرصه را بر آن‌ها تنگ خواهیم کرد. از اول سال تاکنون بیش از ۶۰ کیلوگرم انواع مواد مخدر کشف و ۲۱ توزیع‌کننده مواد دستگیر شده است.»

جانشین فرماندهی انتظامی شهرستان گراش گفت: «مواد مخدر در گراش خیلی گران‌تر از بقیه جاهاست و این امر گواه بر برخورد شدید مامورین با پدیده شوم مواد مخدر است. خانمی که اشاره شد هم هفته گذشته دستگیر شده و تحویل دادگاه شده است. توزیع‌کننده زیاد شده، ولی مقابله و مبارزه هم شدیدتر شده است.»

سرهنگ مزارعی با اشاره به مشکلات در مبارزه با مواد مخدر گفت: «در جهان ۸۰۰ نوع مواد مخدر داریم و تجارت مواد مخدر از نظر اقتصادی به صنعت نفت و توریسم تنه می‌زند. حمایت خانواده‌ها در موضوع مواد مخدر خیلی پایین است. خانواده‌ها اولین رکن در امر مبارزه با مواد مخدر و اعتیاد است.»

آمار: الکل در حال گسترش است

خانم خوشابی‌زاده گزارشی از فعالیت‌های بهزیستی ارائه کرد. خانم اکبری‌زاده نماینده معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی گراش گفت: «ما در بحث پیشگیری همکاری خوبی با اداره بهزیستی داریم ولی در کارگاهی که برای کارکنان ادارات برگزار کردیم، فقط ۷۰ نفر شرکت کردند.»

اکبری‌زاده نیز افسردگی را مهمترین ریشه موضوع دانست: «به نظر ما زمینه اصلی مصرف مواد مخدر مسائل روانی به ویژه افسردگی است. برای افسردگی عوامل مختلفی از فقر، مسائل خانوادگی و … دخیل است و مساله را پیچیده می‌کند. اگر قرار است اساسی کار کنیم باید پیشگیری را از خود مردم شروع کنیم.»

اکبری در گزارشی از وضعیت مواد مخدر در شهرستان گفت: «ما از سال ۹۵ غربالگری مواد مخدر را از سن ۱۵ سال شروع کرده‌ایم. ۲۲۷۷۹ نفر را بررسی کردیم. در نوجوانان سنین ۱۵ تا ۱۸ سال، یک نفر اظهار مصرف کرده و ۱۳۹ نفر در معرض خطر مصرف بودند. در گروه جوان، ۱۵ نفر اظهار مصرف مواد مخدر داشته‌اند و ۳۵ نفر مصرف الکل داشته‌اند. الکل خیلی وقت‌ها پیش‌زمینه‌ی مصرف مواد مخدر است و در گروه جوانان مصرف الکل بیشتر از مواد مخدر است. در گروه میان‌سالان از ۱۴ هزار نفر بیش از هزار نفر احتمال مصرف مواد مخدر داشته‌اند. یکی از پیش‌زمینه‌های مصرف مواد، مصرف دخانیات است و حدود ۱۰ درصد افراد در گروه میان‌سالان مصرف دخانیات دارند.»

احمد حقیقی رییس اداره درمان سوء مصرف مواد مخدر است. این اداره زیرمجموعه‌ی معاونت درمان است. حقیقی گفت: «ما در مرکز روانپزشک نداشتیم ولی از اول مردادماه عصر روزهای سه‌شنبه، روانپزشک در مرکز حضور دارد. همچنین قرار شده است ما به معتادانی که در حال ترک هستند خدمات دندانپزشکی رایگان دهیم.»

راه‌ها به ورزش، فرهنگ و آموزش ختم می‌شود

محمد نام‌آور، مدرس دانشگاه، به عنوان کارشناس در جلسه حضور داشت: «ما آن زمان در آموزش و پرورش و در حال حاضر در دانشگاه با این معضل روبه‌رو هستیم. توسعه ورزش موثر است. برگزاری برنامه‌های فرهنگی مانند کنسرت‌ها هم موثر است، هر چند بعضی هر دو سمت مخالفت هستند، ولی باید حد وسط را پیدا کنیم. پر کردن اوقات فراغت و فعال کردن فعالیت‌های بسیج نیز موثر است.»

سروان سید یاسر موسوی، جانشین ناحیه مقاومت بسیج گراش، گفت: «ما آماده استفاده از ظرفیت‌های بسیج هستیم. از طریق اطلاعات سپاه در حال گردآوری و تحلیل آمار اعتیاد در جامعه هستیم که تا چند روز آینده آماده می‌شود که دید خوبی در مورد وضعیت اعتیاد در شهرستان به ما می‌دهد.»

ثابت سروستانی، رییس اداره ورزش و جوانان گراش، نیز گفت: «ما در بحث ورزش زیرساخت‌های مناسبی داریم. مساله ما این است که چطور افراد را تشویق به ورزش کنیم. دوباره به نقش آموزش و پرورش می‌رسیم که با توجه به فضای مجازی و وجود کم‌تحرکی از طریق مدارس نوجوانان به سمت ورزش و فضاهای شاد سوق داده شوند.»

 

 

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

3 نظر

  1. متاسفانه دیگه کسی به سمت ورزش نمیره گراش که قطب ورزش سوارکاری بود دیگه خبری ازش نیست ژیمناستیک که چند سال قبل راه افتاد دیگه از رمق افتاد اختلافات بد جوری ورزشمون را از هم پاشوند خبری دیگه از شنا نیست بدبخت شدیم و رفت حالا بشنین هی بگین افسردگی افسردگی

  2. باسلام
    جهت رواج ورزش و سرگرمی هایی که امروزه نوجوانان رو از روی اوردن به اعتیاد و
    ناهنجاریهای مزمن که فرد را به خیالات واهی سوق می دهد باید از مدارس شر‌ع شود و اوقات ورزشی را زیادتر کرد و دانش اموزان را به ورزش کردن ترغیب کنند و انها رو
    توسط ممربی های ورزش و حتی مدیران مدارس جهت ثبت نام در کلاس های ورزشی
    سطح شهر تشویق بنمایند و انها رو زیر سوال ببرن که در کدام تیم ورزشی ثبت نام کرده ای

  3. اگر منظورتان از مواد روان گردان psychedelic هست، این مواد اعتیادآور نیستند و به دلیل خواص این داروها برای رفع افسردگی در کشورهای غربی در حال آزاد شدن می‌باشند. اتفاقاً این داروها برای مردم افسرده منطقه مفید است که کمتر خودکشی کنند.
    امیدوارم سایت گریشنا بیشتر از حد مجاز چرند ننویسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 نظر
scroll to top