بستن

چاقی، لباس زیر تنگ و دخانیات از عوامل ناباروری هستند

هفت برکه (گریشنا): ناباروری مساله‌ای است که زندگی بعضی از زوجین را به مشکل و یا بن‌بست می‌کشاند. شبکه بهداشت و درمان گراش در مطلبی با اشاره به این که عوامل ناباروری در زنان و مردان مساوی است. عوامل تاثیرگذار بر سلامت باروری را لیست کرده است.

در این مطلب آمده است: ناباروری معمولا به عدم بارداری پس از یک سال تماس جنسی منظم و بدون پیشگیری از بارداری تعریف می‌شود. به طور معمول ناباروری تقریبا ۱۵ درصد از زوج‌ها را در طول زندگی تحت تاثیر قرار می‌دهد. در زوج باروری که سن زن کمتر از ۳۰ سال است در طول یک دوره قاعدگی حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد شانس بارداری وجود دارد. حدود ۴۰ درصد ناباوری‌ها ناشی از عوامل زنانه، ۴۰ درصد ناشی از عوامل مردانه و ۲۰ درصد موارد علت ناباروری نامشخص است.

عوامل تاثیرگذار بر سلامت باروری

دخانیات و الکل از طریق کاهش تعداد و کیفیت تخمک ،کاهش خون‌رسانی به رحم و تخمدان، افزایش خطر بیماری لوله‌های رحمی و بارداری خارج از رحم، سقط خودبه‌خودی، زایمان زودرس، تاخیر رشد داخل رحمی بر باروری خانم‌ها تاثیر دارد. از عوارض دخانیات و الکل بر باروری مردان کاهش تعداد، حرکت و کیفیت اسپرم را می‌توان نام برد.

افراد با نمایه توده بدنی اضافه وزن و چاق دو برابر بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به ناباروری هستند. در افراد با نمایه توده بدنی لاغر احتمال ابتلا به ناباروری ۲۵ درصد بیشتر است.

چهار جلسه ورزش ۲۰ تا ۳۰ دقیقه‌ای متوسط در هفته می‌تواند وزن را در محدوده‌ی خاص نگه داشته و باروری را به حداکثر برساند. با توجه به این که ورزش‌های خیلی شدید و بدن‌سازی در فرایند تخمک گذاری در خانم‌ها و تولید اسپرم در مردان مداخله می کند باید از آن پرهیز نمود. روزانه ۳۰ دقیقه پیاده روی تند برای بهره مندی از تمام فواید ورزش کافی است.

برخی از مکمل‌هایی که برای بد‌‌ن‌سازی استفاده می‌گردند ممکن است حاوی مقادیر زیادی از هورمون‌های‌ مردانه (تستوسترون و مشتقات آن) باشند. این ترکیبات روی تولید اسپرم سالم به طور قابل ملاحظه‌ای‌ اثر گذاشته و همچنین ممکن است روی تولید هورمون زنانه نیز تاثیرداشته باشند.

سیگار و گازوئیل، بخار ناشی از رنگ‌ها و اگزوز اتومبیل جزو مواد آلوده‌کننده هستند. سموم موجود در آلاینده‌ها درکسانی که در معرض مستقیم و یا غیرمستقیم آن قرار دارند سبب بروز میزان بالاتری از ناباروری خواهد شد.

آلودگی طولانی مدت با مواد کلردار می‌تواند سبب مشکلات هورمونی، ناباروری، کاهش تعداد اسپرم، تضعیف سیستم ایمنی، اختلالات یادگیری، تغییرات رفتاری، صدمه به پوست،کبد و کلیه‌ها می‌گردد. با توجه به تاثیر سفیدکننده‌های حاوی کلر بر سلامت، نباید برای تمیز نمودن لباس زیر از آن‌ها استفاده کرد. خانم‌هایی که از مواد سفید کننده استفاده می‌کنند بیشتر در معرض مشکل ناباروری هستند.

هشدارهایی برای مردان

رانندگی طولانی مدت با وسایل نقلیه سنگین کیفیت اسپرم را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. اگر شغل مرد به گونه‌ای‌ است که باید به مدت طولانی در جایی بنشیند، در محل کار و محل نشستن او باید جریان هوا برقرار باشد. کار و نشستن طولانی مدت به شکلی که سبب گرم شدن بیضه‌ها شود سبب آسیب به بافت بیضه خواهد شد.

با توجه به این که برخی از داروها می‌تواند تاثیر منفی در تولید اسپرم داشته باشد لازم است آقایان در سنین باروری پیش از مصرف خودسرانه دارو با پزشک مشورت کنند.

حمام داغ طولانی مدت/سونا/ وان داغ/ استفاده از لپ‌تاپ / لباس زیر تنگ تولید اسپرم سالم را با مشکل مواجه می‌کنند.

1 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 نظر
scroll to top