هفت برکه (گریشنا): با مرگ زین‌العابدین ورزش و فرهنگ گراش یکی از مهمترین حامیان خود را از دست داد. میرزا اکبری رییس پیشین اداره تربیت‌بدنی و پژوهشگر تاریخ ورزش گراش طی یک یادداشت خدمات او در زمینه‌ی فرهنگ و ورزش را مرور کرده است: 

mohebi1

جز در دل خاک هیج منزل گهی نیست

میرزا اکبری: روح بزرگ را می‌توان در انسانی دید که اهداف زندگی خود را بر پایه کرامت قرار می‌دهد و برای رسیدن به آن اهداف و فضایل تلاش می‎‌کند. بزرگواری یعنی حس شرافت. احساس بزرگی در ضمیر و فطرت. خود را نه برتر از دیگران که برتر از هر خودپسندی و خود‌پرستی دیدن. بزرگوار می‌خواهد بزرگ باشد اما نه از دیگران بلکه از هر پستی و دنائت که امام علی( ع ) فرمود:«روح خود را از هر پستی برتر بدانید.» بدون تردید همت بلند و یا علو همت یکی از نشانه‌های عظمت روح و اندیشه بلند انسان است. از طرفی دستیابی به اهداف عالی و آرمان‌های بلند نیاز به همتی بلند است. به انگیزه درگذشت دکتر زین العابدین محبی، معروف به رهبر. نیکوکار و نیک‌اندیشی که خدمت به جوانان و دوری جستن آنان از ناهنجاری‌های اجتماعی را در اولویت برنامه‌های خود قرار داد سخن بسیار است چه در بحث فرهنگ و چه ورزش. وی در سال ۱۳۲۰ خورشیدی در گراش متولد شد و پس از پشت سر گذاشتن دوره تحصیلی ابتدایی در مدرسه اسدی گراش عازم امارات و مقیم بندر دبی شد و به امور تجارت و بازرگانی پرداخت.

دکتر محبی یکی از فرهیختگان عرصه علم و دانش بود که در سال ۱۳۴۶ بنای نخستین کتابخانه عمومی شهر را گذاشت. در مقوله فرهنگ همین بس که تالیف چند اثر نظیر آیات قرانیه، کتاب دو جلدی مشاهیر و شعرا ایران به زبان عربی و کتاب بعد هفتم در خصوص مسایل پزشکی به زبان فارسی در کارنامه دارد که به پاس خدمت به ترویج فرهنگ علم و دانش مفتخر به اخذ مدرک دکترای افتخاری از دانشگاه الزهرا(س) مصر گردید.

وی علاوه بر آن به منظور ارتقا سطح فرهنگی جوانان اقدام به چاپ و نشر صدها جلد کتاب نهج البلاغه، فرهنگ آفتاب، گلستان و بوستان سعدی، دیوان حافظ، مثنوی معنوی و …. نمود تا در دسترس علاقمندان به شعر و ادب قرار گیرد. در بحث ورزش نیز نیازی به برشمردن آن‌ها نیست چون هر شهروند گراشی کم و بیش در جریان امور و نیات خداپسندانه این چهره فرهیخته در ورزش شهر و حتی شهرهای همجوار قرار دارد. در واقع لقب پدر ورزش گراش برازنده این مرد بلند همت و با کرامت است که ورزش گراش همواره وامدار او خواهد ماند. دکتر محبی به ورزش گراش جانی دوباره بخشید و با حمایت مادی و معنوی خود و توجه به نسل جوان و ورزشکاران دختر و پسر شهر و با حضور در رقابت‌های قهرمانی استان، کشور و برون مرزی نام گراش را در پهن دشت ایران اسلامی پرآوازه نمودند.

کتابخانه خصوصی وی که در سفر به امارات از نزدیک دیده بودم یکی از بزرگترین و مجهزترین کتابخانه‌هایی بود که با ۵ هزار کتاب توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کرد. نام این بزرگ مرد برای همیشه در آرشیو خاطرات ورزشکاران و شهروندان گراشی به یادگار خواهد ماند. سرانجام این مرد خوش قلب پس از سپری کردن یک دوره بیماری نسبتا طولانی در روز پنجشنبه۲۰ تیرماه ۱۳۹۸ در بیمارستان ابوظبی امارات روی در نقاب خاک کشید و به دیدار معشوق شتافت تا دوست‌دارانش را به سوگ نشاند و یاد و خاطره‌اش برای همیشه به یادگار ماند. طی تماس تلفنی با فرزند ارشدش باقر محبی پیکر دکتر محبی در روز شنبه طی انجام مراسمی در دبی به خاک سپرده خواهد شد.
زندگی حکایت مرد یخ فروشی است. از او پرسیدند فروختی؟ گفت: نخریدند و تمام شد.
در سرنوشت گل دو حقیقت رقم زدند
روزی به باغ آمد و روزی به باد رفت
میرزا اکبری

mohebi2