بستن

عدالت‌خانه‌ی جدید/ دادگاه گراش، دادگستری شد

هفت‌برکه- گریشنا: همزمان با تکمیل ساختمان، دادگاه عمومی بخش گراش به دادگستری شهرستان ارتقا پیدا کرد. 

به گزارش گریشنا آیین ارتقا دادگاه عمومی گراش به دادگستری و افتتاح ساختمان جدید دادگستری صبح پنجشنبه ۲۰ تیرماه برگزار شد. سیدکاظم موسوی رییس کل دادگستری فارس به همراه جمعی از مسئولین قضایی استان فارس و روسای دادگستری‌های جنوب فارس در این مراسم حضور داشتند.

ساختمان جدید دادگستری گراش در بلوار سرداران و جنب فرماندار گراش قرار دارد. این ساختمان در ابتدا به عنوان مرکز انفورماتیک ثبت احوال ساخته شد و سال ۱۳۹۳ مالکیت این ساختمان از ثبت احوال به دادگستری منتقل شد. بعد از تغییرات، این ساختمان با کمک خیرین تکمیل و امروز ۲۰ تیرماه افتتاح شد.

رییس دادگستری فارس: ما این همه شهید نداده‌ایم که عده‌ای سگ بگردانند

رییس کل دادگستری فارس در آیین گشایش دادگستری گراش با تشکر از خیرین گفت: «نیک‌اندیشان گراش ما را در استان سرافراز کرده‌اند. این‌ها باقی صالحات است ما در جنگ اقتصادی هستیم و خیرین کمک کنند که کارهای شهرستان روی زمین نماند. خیرین بدنه اصلی کار را انجام دادند و حدود ۲۰۰ میلیون هم قوه قضاییه هزینه کرده است.»

حجت‌الاسلام سید کاظم موسوی  گفت: «کسی کوچک‌ترین قدمی و قلمی برخلاف آرمان‌های شهدا و مقام معظم رهبری بردارد خائن‌ترین است. هدفی که شهدا داشتند را صددرصد دنبال می‌کنیم. در این چندماهی که آیت‌الله رییسی آمده‌اند به اندازه چند سال کار شده است. ریاست قوه قضاییه به یک روحیه جهادی وارد شده‌اند و ما هم در استان فارس باید عقب نمانیم. ما در فارس بزرگترین حوزه قضایی کشور هستیم و در راستای برنامه‌های رییس جدید حوزه قضاییه برنامه اصلی ما حفظ کرامت مردم است.  کسی حق ندارد با مردم بد برخورد کند. ما کسانی را به عنوان رییس دادگستری و دادستان در شهرستان گراش گذاشته‌ایم که حرمت مردم را حفظ می‌کنند.»

رییس دادگستری فارس با اشاره به درخواست‌ها برای برخورد با فساد گفت: «من چندین سال بر قضات نظارت داشتیم. بدنه قضایی استان از سالم‌ترین‌های کشور هستند. ممکن است خطاکاری هم باشد و ما برخورد شدید هم کرده‌ایم. اگر قاضی و کارمند در مجموعه خطا کند برخورد شدید می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم فساد شکل بگیرد. در این بخش هیچ تعارفی هم به کسی نداریم. من می‌خواهم در این دوره دادگاه ملجا مردم باشد.»

رییس‌کل دادگستری با اشاره وضعیت خوب امنیت شهرستان گفت: «جرم اول گراش مواد مخدر است. بالای سر اینها باشید کاری کنید که زندان لار پر شود از کسانی که می‌خواهند مردم را بدبخت کنند و آن‌ها مجبور شوند از گراش بروند.»

رییس پیشین دادگستری لارستان گفت: «شهر گراش معمولا از شهرهای امن ما است ولی به این راضی نیستیم. قضات با جرائم خشن، به شدت برخورد کنند. الحمدالله در شهرهای جنوب اراذل و اوباش نداریم ولی با افراد معدود هم به شدت برخورد شود. امان ندهید به کسانی که می‌خواهند به مردم آزار برسانند.»

موسوی بر برخورد با مظاهر بی‌بندباری فرهنگی تاکید کرد: «ما این همه شهید نداده‌ایم که سگ بگرداند یا برهنگی را جا بیندازند. با این موارد به شدت برخورد می‌شود و در شیراز کار را شروع کرده‌ایم. فرهنگ ما این نیست که زن بی‌پوشش بیرون بیاید. اصل اینجا حیا و عفت است. گراشی‌ها با حیا و عفیف‌ترین مردان و زنان استان هستند.»

رییس کل دادگستری فارس در اشاره به سیاست‌های قوه قضاییه گفت: «زندان جای کسانی است که ناامنی ایجاد می‌کنند. ۳۰ نفر زندانی برای شهرستان زیاد نیست ولی باز هم تلاش کنید به کسانی که می‌توانند آزاد شوند کمک کنید. پیشگیری از تشکیل پرونده از برنامه‌های اساسی ما است. آمار صلح و سازش در گراش بالا است از ریش سفیدها دعوت کنید که بیایند و همکاری کنند. باید تلاش کنیم این که دست رو دست بگذاریم و بگوییم خوبیم، کار خراب می‌شود.»

امام جمعه گراش: داد مردم از فساد در آمده است

حجت‌الاسلام بخشایش‌پور امام جمعه گراش گفت: «با حضور رییس جدید دستگاه قضا و سند تحول که حضرت آقا تبیین کرده‌اند دستگاه قضایی در مسیر بهبود قرار گرفته است. بر حسب فرمایشات مقام معظم رهبری رسالت دستگاه قضایی نظارت بر حسن اجرای قوانین و احیا و استیفای حقوق عامه مردم است.»

امام جمعه در راستای ایفای حقوق عامه گفت: «الان داد مردم درآمده است. اینجا را نمی‌گویم کل کشور را می‌گویم. راحت برخی مسئولین رشوه می‌گیرند، راحت تبعیض قائل می‌شوند. برخی مسئولین نان به نرخ روز شدند و جیب مردم را چاپیدند. توقع مردم این است که تا مسئول در مسند مسئولیت است برخورد انجام شود. نظارت باید بیشتر باشد. این دادسرا باید تفحص کند. نمی‌خواهم بگویم فساد سیستمی است و حضرت آقا هم این را رد کردند ولی این انگشت‌شمارها هم است که باید برخورد شود.»

امام جمعه به عنوان رییس شورای امر به معروف شهرستان گراش گفت: «انتظار این است که شعبه ویژه امر به معروف و نهی از منکر در سطح استان راه‌اندازی شود.»

فرسوده: بعد از دادگستری، خیرین برای نیروی انتظامی و اطلاعات هم کمک کنند

قاسم فرسوده معاون سیاسی امنیتی فرمانداری گراش گفت: «با توجه به مشکلات و معضلات اجتماعی پیشگیری از جرم وظیقه آحاد جامعه است و این وظیفه تنها بر عهده قوه قضاییه نیست. قوه قضاییه پناهگاه و مدافع مردم در جمهوری اسلامی است.»

فرسوده در پاسخ به یک انتقاد گفت: «در بعضی مواقع بعضی از شهروندان گلایه می‌کنند که چرا مسولین شهرستان فقط به سراغ خیرین می‌روند و تلاشی در جهت جذب اعتبارات دولتی ندارند. می‌خواهم به این نکته اشاره کنم که در چند سال اخیر بحث کوچک سازی تشکیلات اداری مطرح است و گسترش دستگاه‌های دولتی متوقف شده است. ولی با توجه به اینکه شهرستان گراش یک شهرستان نوپا بوده و لازم بود ادارات جدید در سطح شهرستان مستقر شود لازمه کار این است که خیرین مساعدت کنند. از ابتدای ارتقاء بخش گراش به شهرستان و استقرار فرمانداری و در جهت تسریع در خدمات رسانی به مردم این روند ادامه داشته است.»

فرسوده در گزارشی از کمک‌های خیرین در ساخت ساختمان دادگستری گفت: «گروه پیگیری ساخت به سراغ حاج زینل زینلی پدر شهید زینلی رفتند و ایشان با روی گشاده قبول کردند و طبقه همکف و زیرزمین را تقبل کردند. طبقه اول توسط حاج محمد پژمان به واسطه محمد حسن مهرابی انجام شد. همچنین حاج اکبر فروزش با واسطه حاج کریم جعفری و آقای حاج قنبر سلطانی که در مرحله ساخت اولیه و بعد برای تکمیل همکاری داشتند و خیرین دیگری که راضی نبودند نام آن‌ها ذکر شوند همکاری داشتند که باید از همه آن‌ها تشکر کنیم.»

معاون امنیتی فرمانداری گراش دو درخواست دیگر را نیز مطرح کرد: «در راستای افزایش ضریب امنیتی شهرستان ساختمان‌های اداره اطلاعات و فرمانده انتظامی شهرستان با کمک بودجه‌های دولتی در حال ساخت است که از خیرین برای ساخت این ساختمان‌ها هم کمک می‌خواهیم. ساختمان فعلی شایسته نیروی انتظامی نیست و اگر از نظر مدیریت بحران نگاه کنیم نیروی انتظامی یک لحظه هم نباید در این ساختمان حضور داشته باشد. برای نمایندگی اداره اطلاعات نیز با همکاری شورا و شهرداری یک محل اجاره‌ای در نظر گرفته‌ایم و زمین برای این اداره مشخص شده است.»

کاهش ۶۰ درصدی زندانیان گراش

روان‌بین رییس حوزه قضایی گراش با خوش‌آمدگویی به حاضرین گفت: «در یک سال اخیر خدمت در گراش نسبت به دو مساله تکریم ارباب رجوع و تسریع کارها تاکید داشتیم، مردم برای این که رییس دادگستری را ببیند لازم نبود که دست به دامان مسئولین ادارات و یا کارکنان دادگستری بشوند و در اتاق ما همواره باز بوده است. مساله دوم تسریع در کار مردم بود که همکاران من خیلی وقت‌ها تا نیمه‌های شب مشغول کار بودند.»

روان‌بین در مورد ضروت ارتقا دادگاه گراش گفت: «با توجه به این یک دهه از شهرستان شدن گراش می‌گذشت لازم بود در بخش قضایی شهرستان از نظر فضای فیزیکی و تشکیلات، تحول و انقلابی داشته باشیم. در زمان حضور من ساختمان دادگستری ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت که جا دارد از مسئولین قبلی دادگستری شهرستان تشکر کنم. با پیگیری خیرین و از جمله حاج قنبر سلطانی، فروزش و مهیایی و برخی مسئولین مانند آقای فرسوده معاون فرماندار این کار انجام شد.  همان طور که قول داده شده بود با تکمیل ساختمان، دادسرا در این حوزه تشکیل شد و سیستم قضایی از دادگاه بخش به دادگستری شهرستان ارتقا پیدا کرد.»

رییس دادگستری گراش در مورد وضعیت قضایی شهرستان گفت: «از نظر آماری وضعیت مطلوبی در شهرستان داریم. در بازدید از زندان، یک نفر محکوم مالی و ۳۰ نفر محکومین کیفری از حوزه گراش در زندان حضور داشتند که در این یک سال ۶۰ درصد کاهش داشته است و از حدود ۸۰ نفر به حدود ۳۰ نفر رسیده است. در این یک سال در شهرستان جز خوبی و زیبایی چیزی ندیدم و امیدوارم مردم با گسترش فرهنگ مصالحه در کاهش پرونده‌های ورودی ما را یاری کنند.»

حسنی: عده‌ای مخالف تاسیس دادگستری در گراش بودند

علی‌اصغر حسنی رییس شورای شهر گراش در گزارشی از ساخت این ساختمان گفت: «بعد از ارتقای شهرستان گراش، اینجانب به عنوان نماینده مردم مکاتبات مکرری با رییس قوه قضاییه داشتم. علی‌رغم مخالفت‌ها از سوی استان و شهرستان مجاور به بهانه کم بودن فاصله و کم بودن پرونده‌ها با همت و پیگیری‌های مکرر بالاخره با ارتقای دادگاه عمومی موافقت به عمل آمد. ارتقای دادگستری منوط به ساخت ساختمان شد که جا دارد از جناب دکتر خداییان تشکر نمایم. بعد از چند سال پیگیری مکرر ساختمانی ثبت احوال که توسط مرحوم شیخ احمد انصاری برای مرکز کامپیوتر ثبت احوال ساخته شده برای دادگستری در نظر گرفته شد. بعد از واگذاری پیگیری برای ساخت طبقه سوم نیز انجام شد. از خیرین و مهندس هادی‌پور که کار نظارت را بر عهده داشتند تشکر می‌کنیم.»

در بخش پایانی از روان‌بین رییس دادگاه گراش و رنجبر رییس پیشین دادگاه گراش تقدیر شد. بعد از نماز مراسم افتتاح برگزار شد و رییس کل دادگستری فارس در دیدار مردمی مشکلات قضایی شهروندان را بررسی کرد.

 

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

6 نظر

  1. باید حداقل با شهر ۲۰هزار نفری خنج که اداره هواشناسی دارد و سازمان تامین اجتماعی و تازگی هم تعویض پلاک انجام می شود باید حداقل در یک تراز باشیم .شهر گر اش نباید با اختلافی که بین مسئولین هست باعث عقب ماندگی شود .الان اینکه از سوی شهرستان همجوار بگویند تعداد پرونده کم هست و اینکه نزدیک هستید این بهانه ها پذیرفته نیست چون اصل هر شهری جمعیت هست و بس.

  2. […] فکر کنم جناب ریس پای حرف مردم ننشستن تا ببینند چه اندازه فساد وجود داره.
    گراش فساد نیست ؟ پس این همه زمین خواری چیه
    زیر میزی گرفتن توسط اداره ها چیه دزدی از منازل پس چیه ؟
    یکی نیست به اقای ریس بگه جناب ریس شهدا ما رفتن شهید شدن برای اسایش مردم راحتی مردم […]

  3. امنیت؟!
    گراش؟!!!
    پس این همه دزدی که دزداش قصر در رفتن چی؟!!!
    کم از ترس تنمون لرزید،که شب و نصف شب یه دزد بالا سرمون ظاهر شه…
    کم قتل نداشتیم!!!
    کدوم قاتل دستگیر شد؟!!!
    مننون میشم یه لسثیست از دزدان و قاتلانی که دستگیر شدن ارائه بدین!!!…
    خودتونو با این سخنوریای بی دایه و اساس گول نزنین!!!
    ماکه گول نمیخوریم!!!

  4. لطفا تابلوی قدیمی رو بر دارید تا مردم سردرگم نشن .خیلی از مراجعه کننده ها اهل گراش نیستند.مثل تابلوی دانشگاه آزاد اسلامی نشه دو جا تابلو داره.

  5. با سلام . دست مریزاد اقایان دست اندر کار و همچنین خیرین محترم …. شهر همجوار کیلوی چند .اگر از انان بود ما الان بخشداری هم نداشتیم .بگذارید در توهم خود بزرگ بینی خودشان غرق باشند که ما برایشان پشیزی هم ارزش قا ئل نیستیم و نبوده ایم . راه ما از انان جداست و همانطوریکه تا به حال به خواسته هایمان به همت والای مردان این شهر رسیده ایم همچنان باید پر انرژی به خواسته های به حقمان بر خلاف میل ندید بدیدها و کوته نظران برسیم .والسلام

  6. یه پیشنهاد دارم برای رییس دستگاه قضا شهرستان جناب آقای روان بین:
    باتوجه به صحبت های تقریبا همه مسئولین در جهت مبارزه با فساد، پیشنهاد من اینه که خود جناب روان بین به صورت مستقیم یا نماینده تام الاختیار و امین خود رو مامور کنه تا مردم به صورت محرمانه گزارش تخلفات،اخذ رشوه و…که به کارمندات و روسای ادارات گراش میدن رو گزارش بده با این شرط اصلی که” تضمنین بدن که بعدن مشکلی برای این شهروند پیش نیارن و حتی تشویقش هم بکنن.”میشه ابتدا از خود دستگاه قضا شروع کرد بعد ادارات مهم شهرستان که مردم بیان گزارش تخلفات رو بدن.بسیاری از مردم تخلفات رو میدونن اما به خاطر ترس از عواقب بعدش به جایی گزارش نمیدن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 نظر
scroll to top