بستن

خیابان امام چهار روز یک‌طرفه می‌شود

هفت‌برکه – گریشنا: شهرداری گراش با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد خیابان امام در روزهای یکشنبه تا چهارشنبه هفته اول تیرماه یک‌طرفه خواهد بود. دلیل این اقدام که با هماهنگی فرمانداری، شهرداری و نیروی انتظامی انجام می‌گیرد، «انجام مطالعات ترافیکی» ذکر شده، اما جزییات آن اعلام نشده است.

به گزارش هفت‌برکه، در اطلاعیه‌ای که دیروز از طرف ابراهیم خداشناس، شهردار گراش، صادر شد، آمده است: «بدینوسیله به اطلاع همشهریان بزرگوار شهر گراش، کسبه و اهالی محترم می‌رساند برای انجام پاره‌ای مطالعات و سرشماری کنترل ترافیکی در خیابان امام خمینی‌(ره)، این شهرداری با همکاری فرماندهی پلیس راهنمایی و رانندگی نسبت به یک‌طرفه کردن این خیابان از سمت میدان شهید بهشتی به سمت میدان شهید برزگران به مدت چهار روز، از تاریخ ۲ تیرماه ۱۳۹۸ تا ۵ تیرماه ۱۳۹۸ اقدام خواهد نمود. لذا ضمن اطلاع‌رسانی به عزیزان از همکاری صبورانه مردم شریف گراش قدردانی و از مزاحمت به وجود آمده عذرخواهی می‌نماید.»

روابط عمومی شهرداری گراش جواب به سوالاتی که درباره‌ی این طرح پیش می‌آید (از جمله در مورد دلیل، ارتباط احتمالی آن با طرح زیرگذر میدان شهرداری، فاصله‌ی کم بین انتشار اطلاعیه و اجرای طرح، و مدت‌زمان اجرای آن) را به مهندس شهریاری ارجاع می‌دهد. مهندس شهریاری، کارشناس واحد عمران شهرداری است که مطالعات و اجرای این طرح با پیشنهاد او و با همکاری یک مشاور انجام می‌شود. او می‌گوید: «بنده در گراش تحقیقات را انجام می‌دهم و مشاورم در شیراز این مطالعات را تجزیه و تحلیل می‌کند.»

شهریاری: مطالعات و سرشماری ترافیکی منطقی است

مهندس شهریاری در گفت‌وگو با خبرنگار گریشنا، در توجیه این طرح به این نکته اشاره می‌کند که خیابان امام تا سه یا چار سال آینده، ظرفیت باربری ترافیکی خود را از دست خواهد داد. او می‌گوید: «یکی از مشکلات اصلی که شهر‌های بزرگ و در حال گسترش دارند، مشکل ترافیک است. انباشت سرب در خاک باغچه، تبعات و تاثیرات اجتماعی پشت ترافیک ماندن برای شهروندان و غیره، از جمله مشکلاتی است که ترافیک به جامعه تحمیل می‌کند. خیابان امام با توجه به داشتن مجموعه‌های تاریخی-توریستی، مجموعه‌های تجاری-اقتصادی و مذهبی، هیچ پارکینگ طبقاتی و مکانیزه‌ای ندارد و از طرفی علاقه‌مندی مردم برای استفاده از پارکینگ حاشیه‌ای، انجام مطالعات و سرشماری کنترل ترافیکی را منطقی نشان می‌دهد.»

او در مورد پیشنهاد یک‌طرفه کردن دائمی خیابان امام که چند وقت یک بار مطرح می‌شود، می‌گوید: «یک‌طرفه کردن خیابان امام یکی از گزینه‌های مورد مطالعه برای تسهیل ترافیک این خیابان است، که البته مد نظر ما نیست. گزینه‌های زیاد دیگری برای بررسی وجود دارد.»

او برخی از این گزینه‌ها را توضیح می‌دهد: «گزینه‌های زیادی برای تسهیل و کنترل ترافیک در این خیابان وجود دارد. مطالعه روی ایده‌هایی از جمله تعریض خیابان‌های موازی با خیابان امام، مانند خیابان ساحلی و خیابان دروازه، سوق دادن ساخت مجموعه‌های تجاری و مساجد و… به خارج از خیابان، تعریض خود خیابان امام، و چند ایده و طرح دیگر. یکی از این طرح‌ها هم یک‌طرفه کردن خیابان است که البته مد نظر ما نیست، ولی قرار است روی آن نیز مطالعه و بررسی داشته باشیم تا در نهایت به سمت گزینه‌ی برتر حرکت کنیم.»

شهریاری در جواب به این سوال که چرا چهار روز برای انجام این مطالعات در نظر گرفته شده، و آیا این مدت‌زمان زیادی نیست، می‌گوید: «پیشنهاد ما پانزده روز بود، اما با آن مخالفت شد و قرار شد طی چهار روز تحقیقات را انجام دهیم. ما تمام ایده‌ها را از جنبه‌های سیاسی، اجتماعی و امنیتی و ترافیکی بررسی می‌کنیم و عکس‌العمل مردم را نیز تحت نظر می‌گیریم. در نتیجه برای این مطالعات، یک روز نتیجه‌ی قابل اعتمادی به ما نمی‌دهد.»

دبیر شورای ترافیک: اطلاعی از هدف و برنامه طرح ندارم

اما نکته‌ای که جلب توجه می‌کند، عدم طرح این مساله در شورای ترافیک شهرستان است. ناظران می‌گویند یک‌طرفه کردن خیابان اصلی به مدت چهار روز، می‌تواند عواقب زیاد و مختلفی داشته باشد، بخصوص این که اطلاع‌رسانی کامل و کافی در این زمینه انجام نشده است.

مهندس محمدکاظم جعفری، دبیر شورای ترافیک شهرستان، با بیان این که هدف و برنامه‌ی این پروژه برای او هم مشخص نیست، از نظر دادن در مورد آن خودداری می‌کند و می‌گوید: «وقتی هیچ نوع اطلاعاتی از هدف و برنامه‌ی یک طرح ندارم، نمی‌توانم هیچ نظری در مورد آن داشته باشم.»

دبیر شورای ترافیک درباره‌ی مطرح نشدن این مطالعات در شورای ترافیک نیز می‌گوید: «اجرایی شدن این طرح در شورای ترافیک مطرح نشده است؛ اما از لحاظ قانونی، انجام بعضی از پروژه‌ها به صورت موقت و با هماهنگی شهرداری و پلیس راهور بلامانع است. این طرح نیز با تایید و موافقت شهردار، فرماندار، پلیس راهور، امام جمعه و فرمانده نیروی انتظامی قرار است به صورت موقت انجام شود.»

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

1 نظر

  1. بافت قدیمی گراش(خیابان دروازه)رو به بهانه ترافیک از بین بردن.خدا کنه اینکارشون رو اصولی ومهندسی انجام بدن.ولی خداییش سخته چهار روز یکطرفه بری و برنگردی!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 نظر
scroll to top