بستن

یک زن جوان رییس کتابخانه‌های گراش شد

هفت‌برکه – گریشنا: سیما برزین رسما جانشین حسن رهبر در اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان گراش شد. سیما برزین و زینب کوزلی سرپرست کانون پرورش فکری، تنها زنان در میان روسا و مدیران ادارات شهرستان گراش هستند.

به گزارش گریشنا جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان گراش و بخش ارد صبح دوشنبه ۲۳ اردیبهشت در سالن جلسات فرمانداری گراش برگزار شد. در این جلسه با حضور مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس سیما برزین حکم ریاست اداره گراش را دریافت کرد.

  

در فداغ هم باید کتابخانه راه‌اندازی شود

اصغر فرودی فرمانداری گراش در این جلسه گفت: «اهمیت کتاب بر هیچ اندیشمندی پوشیده نیست و هر جا کتابخوانی رونق دارد شاخص‌های رفاه اجتماعی بهبود پیدا می‌کند. در جامعه‌ای که کتاب به معنای واقعی رواج دارد هزینه اداره جامعه برای مدیران کاهش پیدا می‌کند. ما باید تلاش کنیم در راه ترویج کتاب و کتابخوانی تلاش کنیم.»

فرودی با تشکر از خیرین گفت: «در گراش با هماهنگی دولت و خیرین، قدم‌های خوبی برداشته شد. جا دارد از موسسه آبشار اندیشه تشکر کنم که ساختمان مناسب را در اختیار اداره کتابخانه عمومی قرار دادند. در سال‌های گذشته کلنگ کتابخانه دیگر شهر گراش زده شد. عمده کارهای این ساختمان توسط خاندان عظیمی انجام شده است و از محل اعتبارات دولتی هم کمک شد. خیر و اداره کتابخانه عمومی دست به دست هم بدهند تا کار به سرانجام خوبی برسد.»

فرماندار گراش با تاکید بر گسترش کتابخانه‌ها در شهرستان گفت: «کتابخانه ارد سال گذشته راه‌اندازی شد و باید از همه کسانی که کمک کردند به ویژه هیات امنا حسینیه تشکر کنیم و از این کتابخانه استقبال خوبی شده است. ضرورت راه‌اندازی کتابخانه در فداغ هم کاملا مشهود است و شورای روستا باید به جد پیگیر موضوع باشد.»

کتابخانه داریم، اعضا کتابخانه باید زیاد شود

دکتر روح‌الله منوچهری رییس کتابخانه‌های عمومی استان فارس در گزارشی از وضعیت کتابخانه‌های گراش گفت: «فعالیت‌های خوبی در زمینه زیرساخت کتابخانه‌های عمومی در شهرستان گراش در حال انجام است. در گراش ۲۶۴۰ متر فضای کتابخانه‌ای داریم در حالی که میانگین استان بیش از یک متر است وضعیت گراش خوب است و سرانه کتابخانه چهار متر و نود سانتی‌متر است. با وجود زیرساخت‌های به نسبت مناسبت‌تراز شهرهای دیگر فقط ۳.۳۷ درصد مردم گراش عضو کتابخانه هستند در این مورد رییس جدید اداره گراش باید تلاش خود را زیاد کند. ما باید به ازای هر نفر،چهار جلد کتاب داشته باشیم ولی در حال حاضر زیر یک کتاب و ۷۷ صدم کتاب است.»

منوچهری از برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی خبر داد: «امسال نهمین دوره کتابخانه جشنواره رضوی برگزار می‌شود. در استان سال گذشته ۳۹ هزار نفر شرکت داشتند و جشنواره عظیمی است. همه رده‌های سنی و به شکل‌مختلف می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند.»

جشن ۵۰ سالگی با کت و شلوار نو

مدیرکل کتابخانه‌های فارس گفت: «کتابخانه عظیمی در حال ساخت است. این کتابخانه از کتابخانه‌های قدیمی ماست و از سال ۱۳۴۷ فعال است و ما امیداریم امسال جشن پنجاه سالگی این کتابخانه را با یک کت و شلوار نو بگیریم. ما بودجه عمرانی نداریم ولی با همت فرماندار و خیرین این کتابخانه تکمیل می‌شود. از پنجاه سال پیش کتابخانه در گراش تاسیس شده است و در آن زمان فقط ۱۰ شهر در استان فارس کتابخانه داشتند و در حال حاضر هم ۲۰ شهر استان کتابخانه ندارند. این نشان می‌دهد که خیرین گراش چقدر جلوتر از زمان خود بوده‌اند و چه دغدغه‌هایی داشته‌اند.»

یک زن جوان، رییس کتابخانه‌های گراش شد

منوچهری با تشکر از رهبر رییس پیشین کتابخانه‌های گراش گفت: «دکتر رهبر از جوانان خلاق بود که با ارتباطات سالم کارها را به پیش می‌برد و جا دارد از زحمات ایشان تشکر کنیم. دوست داشتیم در این جلسه هم در خدمت ایشان باشیم ولی در خارج از استان هستند.»

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های استان فارس در معرفی رییس جدید گفت: «این که یک نفر خانم سکان‌دار این اداره می‌شود مایه خوشحالی است. ایشان هم تخصص این رشته و هم سابقه کار کتابداری دارند. جوان بودن و با انرژی بودن ایشان شور و نشاط تازه‌ای به کتابخانه‌های گراش تزریق می‌کند.»

سیما برزین از ابتدا سال ۱۳۹۸ جانشین حسن رهبر شده بود و امروز حکم ریاست خود را دریافت کرد. برزین در گزارشی از فعالیت‌های حسن رهبر رییس پیشین این اداره گفت: «در سال گذشته ۴۳۰۰ کتاب به کتابخانه‌های گراش اضافه شده و ۱۸۱۴ نفر به عضویت کتابخانه‌های عمومی گراش در آمدند.  در مجموع ۱۷۵۰۰ نسخه کتاب به امانت برده شده است و کتاب‌های هزار داستان و شعرهای شیرین کتاب‌های پرطرفدار در سال گذشته بود.»

سیما برزین سومین رییس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان است. صغری جعفرزاده نخستین رییس اداره در شهرستان گراش بود که تا تیرماه ۱۳۹۲ در این سمت حضور داشت. برزین کارشناس ارشد رشته کتابداری و علم اطلاعات است و چند سالی است که مسئولیت کتابخانه عمومی آبشار اندیشه را به عهده دارد. او اصالتا اهل دهکویه است و از سال ۹۴ در کتابخانه‌های عمومی گراش مشغول به کار بوده است.

فرماندار گراش نیز با تقدیر از رییس پیشین گفت: «دکتر رهبر از مدیران موفق، فعال و اندیشمند و ارزشی ما بود. ما و دوستان موافق رفتن ایشان نبودیم ولی ایشان به عنوان عضو هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان ارتقا پیدا کرده‌اند ولی تلاش ایشان در گراش شایسته تشکر است. خانم برزین هم تخصص دارند و هم جوان هستند که امیدواریم کارهای ناتمام آقای رهبر را با هماهنگی مدیریت شهرستان و استان ادامه دهند.»

مصوبات این جلسه

رضایی رییس اداره آموزش و پرورش گراش گفت: «فصل تابستان در پیش است و کتابخانه‌های عمومی نقش موثری در پر کردن اوقات فراغت دانش‌آموزان دارند.»

بر اساس مصوبات این جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان تا هفته دولت کتابخانه عظیمی باید به مرحله افتتاح برسد. نیم درصد کتابخانه عمومی از محل بودجه شهرداری‌های گراش و ارد سریع‌تر پرداخت شود. راه‌اندازی کتابخانه در فداغ نیز باید در برنامه امسال قرار گیرد. از محل بودجه‌های دولتی مبلغی برای ساخت کتابخانه عمومی عظیمی اختصاص پیدا می‌کند.

 

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

1 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 نظر
scroll to top