بستن

آیا وزیر هدیه‌ی خیرین گراش را می‌پذیرد؟

هفت‌برکه – گریشنا: یکی از بخش‌های خارج از برنامه‌ی سفر بهاری وزیر بهداشت به گراش، بازدید از ساختمانی بود که هر چند به نام دانشکده علوم قرآنی ساخته می‌شود، ولی وضعیت آن همچنان بلاتکلیف است.

در این سفر، امام جمعه گراش اعلام کرد بانی خیر این مجموعه آماده است که صفر تا صد این پروژه را تکمیل کند و در اختیار وزارت بهداشت قرار دهد؛ اما در کمال تعجب، دکتر نمکی از این پیش‌نهاد استقبال گرمی نداشت و تصمیم‌گیری در مورد آن را به آینده و مشخص شدن نقشه‌ی راهِ توسعه‌ی بهداشت و درمان در جنوب استان فارس موکول کرد. (گفته‌های وزیر در گریشنا)

اگر مجوز از وزارت‌خانه صادر شود، ساختمان فعلی به دانشکده‌ی غیرانتفاعی دندانپزشکی تبدیل می‌شود و نخستین دانشکده‌ی خصوصی غیرانتفاعی در مقطع دکترا در گراش پا می‌گیرد. دانشجویانی که در خارج از کشور هستند و مایل به بازگشت به ایران هستند نیز می‌توانند در این دانشکده، تحصیلات خود را به پایان برسانند.

اما تصمیم وزیر به این سادگی نیست زیرا خصوصی‌سازی آموزش علوم پزشکی مخالفانی بسیار جدی دارد و از سوی دیگر، رقابت دانشکده‌های گراش و لارستان نیز حساسیت‌های خاصی دارد. جعفرپور، نماینده مجلس، در دو نشست به صورت غیر مستقیم بحث ادغام دانشکده‌های گراش و لار را مطرح کرده است؛ موضوعی که در گراش همه با آن مخالف هستند و راه مقاومت در برابر این طرح، داشتنِ دانشکده‌ی سوم است.

از علوم قرآنی تا علوم پزشکی

زمزمه‌های ایجاد دانشکده علوم قرآنی گراش از سال ۱۳۹۰ آغاز شد (خبر در گریشنا). سال ۱۳۹۱ با پذیرش اولین دوره دانشجویان، کار این دانشکده در گراش آغاز شد و همزمان با آن، ساختمان مستقل دانشکده با هزینه‌ی یکی از خیرین خارج از کشور شروع شد. ساختمان دانشکده در انتهای بلوار شهدا در زمینی به مساحت ده هکتار قرار دارد.

در حالی که ساخت دانشکده آغاز شده بود، دانشکده علوم قرآنی در دبیرستان اسعدی و سپس دبیرستان ابدی کار خود را آغاز کرد. برای راه‌اندازی دانشکده، نقش دکتر عبدالرضا زاهدی به عنوان نخستین رییس این دانشکده پررنگ بود. اما با تغییرات مدیریتی در دانشگاه مرکزی که در قم قرار داشت، چند دانشکده در خطر حذف قرار گرفت. حمید نجاتی استعفا داد و رییس دانشکده قرآنی شیراز به سرپرستی دانشکده گراش منصوب شد.

به گزارش حاج کریم جعفری، نماینده خیر، در چهار سال فعالیت دانشکده علوم قرآنی حدود ۶۰۰ میلیون برای هزینه‌های جاری دانشکده هزینه شد. سال ۱۳۹۵ با وجود تلاش‌های زیاد برای باقی ماندن این دانشکده در گراش، در نهایت دانشجویان به شیراز منتقل شدند و دانشکده تعطیل شد (خبر در گریشنا). دانشکده علوم قرآنی تعطیل شد اما هنوز مدرسه ابدی در اختیار این مجموعه و ساختمان جدید در دست ساخت بود.

با رایزنی هیات امنای دانشکده علوم قرآنی از طریق دکتر میرزا خلیل بهمنی، پروژه‌ی بعدی راه‌اندازی نمایندگی دانشگاه شیراز در گراش بود. اردیبهشت ۱۳۹۶ نوبت به ورود دانشگاه شیراز رسید. (خبر در گریشنا) دانشگاه شیراز قرار بود که سه بخش دانشکده آموزش‌های الکترونیکی، مرکز آموزش‌های آزاد و تخصصی، و مرکز نوآوری را در گراش راه‌اندازی کند، اما فعالیت چندماهه‌ی این نمایندگی با سرپرستی حامد عبداللهی به برگزاری چند دوره آموزش آزاد محدود شد. این بار هم تغییرات مدیریتی در دانشگاه شیراز ادامه کار را در ابهام فرو برد. (حرکت سینوسی دانشگاه شیراز در مرکز گراش) عبداللهی استعفا داد و مدرسه ابدی این بار در اختیار جهاد دانشگاهی قرار گرفت.

در آن سمت شهر، دانشکده با نرده‌هایی که هنوز آرم دانشکده علوم قرآنی را داشت، همچنان ساخته می‌شد. محل قرارگیری زمین دانشکده نیز در همان زمان چالش‌برانگیز بود زیرا در مسیر کمربندی شمالی-غربی گراش قرار داشت و در آینده ممکن است ساخت کمربندی با مشکل روبه‌رو شود. با این وجود، در تمام این هفت سال، ساخت ساختمان اصلی ادامه داشت؛ چه به عنوان دانشکده علوم قرآنی، چه به عنوان نمایندگی دانشگاه شیراز و چه به عنوان جدیدِ دانشکده غیرانتقاعی دندانپزشکی.

دانشکده غیر انتفاعی دندانپزشکی

در وزارت بهداشت بر خلاف وزارت علوم، دانشکده غیر انتفاعی چندان مرسوم نیست. علوم پزشکی وارستگان مشهد اولین موسسه فعالی است که از سال ۱۳۸۹ فعالیت خود را آغاز کرده است. (مهر) اما در این موسسه خبری از رشته‌های دکترا نیست.

سال گذشته نوسان‌های قیمت ارز، وزارت بهداشت را مجبور به در پیش گرفتن یک سیاست جدید کرد. دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی با شرایطی می‌توانستند به کشور برگردن.د تصمیمی که با انتقادهای بسیاری هم همراه شد. مخالفان، این روش را شیوه‌ای برای دور زدن کنکور دانستند و نتیجه‌ی آن را افت کیفیت آموزش پزشکی می‌دانند.

عملی شدن این فرآیند و وجود چند پردیس دانشگاه علوم پزشکی نشان می‌دهد که تمایل به خصوصی‌سازی آموزش پزشکی وجود دارد، اما مهمترین مخالفان این فرآیند، پزشکان و بخشی از بدنه‌ی خود وزارت بهداشت است.

فشار پزشکان برای محدود کردن ورودی رشته‌های پزشکی تراکم عجیبی را در کنکور علوم تجربی به وجود آورده است. اما تا اینجای کار شاخه‌های علوم پزشکی تنها رشته‌هایی است که دانش‌آموزان با اطمینان نسبی از تضمین شغلی وارد آن‌ می‌شوند. صنف قوی پزشکان توانسته است این جایگاه را حفظ کند ولی این سد تا کی دوام خواهد آورد؟

هدیه‌ی وانکرده

کاربری این مجموعه در دست ساخت، آموزشی است و مطلوب‌ترین گزینه این است که کاربری آن تغییر نکند؛ اما آیا وزارت بهداشت مجوز لازم برای تاسیس اولین دانشکده دندانپزشکی غیرانتفاعی را صادر می‌کند؟

از سوی دیگر، سهم مشورت‌دهندگان به خیرین در دو بار به بن‌بست رسیدن پروژه‌ی دانشگاه‌سازی در گراش چقدر است؟ بهتر نبود که قبل از اقدام به ساختمان‌سازی، همراستاییِ این کار با سیاست‌های کلی آموزشی و فرآیندهای قانونیِ صدور مجوز طی می‌شد؟

در سال‌های اخیر، بیشترین هزینه و سرمایه‌گذاری خیرین گراش به راهبری شیخ احمد انصاری در بخش بهداشت و درمان بوده است. کمک‌های زیاد خیرین، گراش را به یکی از قطب‌های درمان در منطقه تبدیل کرده است، ولی انتقادهایی را به همراه داشته که چرا جهت‌دهی خیرین به بخش‌های دیگر مانند زیرساخت‌های شهری، ورزش و فرهنگ انجام نمی‌شود؟

گراشی‌ها یک ضرب المثل دارند که می‌گوید: «ساختمان بی‌کار نمی‌ماند.» وزیر بهداشت هدیه‌ی هفت هزار متری گراشی‌ها را می‌پذیرد؟ یا این که به دلیل بی‌تدبیری، میلیاردها تومان هزینه‌ی انجام شده برای چیز بی‌ربطی به کار گرفته خواهد شد.

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

9 نظر

  1. گراش برای تبدیل شدن به شهری شاخص در بسیاری از عرصه‌ها تقریبا همه چیز دارد. منابع مالی، امنیت، هویت تاریخی و هرچه فکرش را بکنید. اما نداشتن یک چیز موجب شده همواره تحت تاثیر تصمیمات نسنجیده، راه پیشرفتش مصدود باشد. گراش نیروی انسانی ندارد. تعداد گراشی‌ها در وزارت‌خانه‌ها و نقاط کلیدی استان چقدر است؟ نداشتن نیروی انسانی موجب شده که توان چانه زنی گراشی ها در همه سطوح کم باشد.

  2. دانشگاه علوم پزشکی و محدوده گراش باید سریعتر حل شود و درخواست اصلی مردم هست .دانشکده گراش هم از لحاظ تعداد رشته ها و هم امکانات بسیار سر تر از لار هست و آیا این ظلم نیست با این همه دانشگاه در لار یه دانشگاه در خور تحسین در گراش نباشد.

  3. همه جا مافیا است
    مسلما با اهدای خیرین به شهر خودشان هم موافق نیستند و انتظار دارند خیرین بیایند کار های خیرشان را در شیراز و تهران انجام دهند
    مرگ بر این بروکراسی حاکم بر کشور

  4. هیچ چیز سر جای خودش نیست تعمیر کار دارد حسابداری میکند،حسابدار دارد خیاطی میکند،خیاط شده مسافرکش حالا هم دانشکده علوم قرآنی میخاد بشه علوم پزشکی داریم به کجا میریم من که دارم دیوانه میشم تو این کشور

  5. بعضیاچشم‌بسته‌غیب‌میگن.
    تاریخچه‌سیاسی‌اجتماعی‌فرهنگی‌‌گراشرا‌بررسی‌کنین‌هیچوقت‌
    کسی‌جایی‌اون‌بالابالاهانداشتهکه‌باعث‌پیشرفتش‌بشه،مگریکبار‌
    که‌حسنی‌نماینده‌شد‌وگراش‌روشهرستان‌کرد،همین.
    بقیه‌پیشرفتها‌هم‌بخاطر‌پول‌بعضی‌از‌خیّرین‌ودغدغه‌مندی
    بعضی‌از‌مسوولین‌پرکاروبی‌ادّعا‌بوده‌و‌هست‌که‌به‌دنبال‌
    نام‌و‌نشان‌نبودند‌و‌نیستندووجدان‌کاری‌داشتند‌و‌دارند
    حتّی‌در‌حدّیک‌رزمنده‌خط‌‌مقدّم‌که‌ازجان‌و‌دل‌مایه‌میذارن.
    نه‌مثل‌خیلیا‌که‌فقط‌حواسشون‌به‌فیش‌حقوقی‌و‌پایان‌برجه.

  6. باید تشکر کرد از کسانی که برای شهر زحمت میکشن . اگه دانشگاه غیر انتفاعی دندانپزشکی بشه ، خیلی هم خوبه و باعث پیشرفت شهر خواهد شد و البته کمک به بخش کم درامد جامعه هم میشه چون مردم میتونن با هزینه خیلی کم زیر نظر دانشجوهای اونجا ویزیت بشن.بعضیها انگار به بهانه اینکه پولدارها فقط میتونن وارد این دانشگاه بشن میخان جلو اون رو بگیرن و افت سطح اموزشی رو بهانه قرار میدن در حالی که اگه این اتفاق هم بیفته باید به بخش نظارت اون مرجعی که مجوز میده باید ایراد گرفت که چرا وظیفه نظارتی خودشون رو انجام نمیدن و البته خود اون دستگاه هم باید تنبیه بشه ، دوم اینکه وقتی دانشجوی غیر گراشی میاد توی این دانشگاه با خودش پول میاره و باعث رونق اقتصادی شهر میشه ،شاید حجم پول زیاد نباشه ولی یه خورده از اینجا و یه خورده از جاهای دیگه با هم زیاد میشه و توی این وضعیت سخت معیشتی به درد مردم میخوره .در پایان این رو هم بگم که اگه هیت امنا و مدیریت خوبی بر اونجا حاکم بشه مطمینا باعث رشد کیفی خدمات خواهیم بود.الان چند نفر از جوونهای شهر دارن خارج تحصیل میکنن و هزینه گزافی رو تحمل میکنن ، چرا اون هزینه یا حداقل بخشی از اون رو در شهر خودمون خرج نکنند؟! اگه به دانشگاه ازاد لار توجه کنیم متوجه میشیم که چقدر به درد مردم خورده و باعث رونق شهر شده.

  7. با توجه به مهاجرت پزشکان به خارج از کشور بهترین زمان برای آموزش نیروی انسانی جایگزین، البته اگه عقلی در بدن مسئولین باشد!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 نظر
scroll to top