بستن

متافیزیک خونه کدیم و میل به همگرایی داخلی و خارجی

دکتر ابراهیم مهرابی: خونه کدیم (قدیم) ۴ همانند سه برادر بزرگتر خود، در خانه محسن‌زاده پا به عرصه وجود گذاشت. عده‌ای جوانِ عاشق دور هم جمع شدند و با تمام قوا، شبانه‌روز در آماده‌سازی آن کوشیدند. عده زیادی آمده و بازدید کردند و با خاطره‌ای خوش آنجا را ترک کردند. ایده‌های جدیدی عرضه شده بود و با کمی هوشمندی، خلاقیت طراحان را متوجه می‌شدی. اصل و افزوده‌ها، حس نوستالژیک شدیدی را در بازدیدکنندگان ایجاد می‌کرد. شب‌نگاره‌های خونه کدیم ۴ در جای خود، شایان تحسین و تقدیر است. همه چیز آن مثل برادران پیشین، خوب و جذاب و پیام‌آورِ غیرت، شوق، خلاقیت، عزم، تلاش، دلسوزی، افاده، همگرایی، هم‌افزایی و..‌‌. بود.

اما یک وجه خونه کدیم ۴ برای من بیشتر جلوه کرد و بارقه امیدی برای آینده‌ای بهتر در گراش را رقم زد؛ آن هم میل به همگرایی داخلی و خارجی بود. وقتی مسئولین، با تقاضاهای مکرر افراد نافذ، در همگرایی طیف‌های مختلف، حتی یک جلسه برگزار نکرده و یک گام عملی برنداشته‌اند، آنگاه بیشتر متوجه کار سترگ این جوانان می‌شویم.

همگرایی داخلی: مجموعه دست‌اندرکاران خونه کدیم ۴، از طیف‌های مختلف فکری و سیاسی بودند که بدون توجه به اختلافات خود، دور هم جمع شده بودند و خالصانه تلاش می‌کردند.

همگرایی خارجی: اختصاص بعضی از شب‌ها به (شب‌های شهرهای همجوار) و دعوت از برخی مشهورین و محبوبین منطقه‌ای، نشانه خوبی بود برای تقویت دوستی و همخواهی آینده منطقه‌ای.

باید به این هوشمندی جوانان خود ببالیم، بر کارشان مهر تایید بزنیم و در همراهی آنان درنگ و تردید روا نداریم. بی‌اغراق جوانان شهر ما فوق‌العاده هستند. این توانایی، افق‌های روشنی را برای شهر ترسیم می‌کند. بیایید قدر بدانیم و سپاسگزار باشیم!

جدای از ظواهر و کلیشه‌ها، متافیزیک خونه کدیم، امری معنوی و مینوی است که در صدد است تا گذشته را نردبان آینده قرار دهد و گسست بین نسلی را به حداقل برساند. خانه‌های کدیم، تمام هویتِ گذشته است و جوانانِ دست‌اندرکار، تمام هویت نسل مفید کنونی است. اجتماع هویتِ این دو نسل، موجب ماناییِ هویت تاریخی شهر است و این سرمایه‌ی کوچکی نیست!

کاش می‌توانستیم همدوش جوانان شهر به مردم و هویت تاریخی گراش کمک کنیم! باشد که مدیون مردانِ هویت‌سازِ گذشته‌ی خود نباشیم.

۱۳ فروردین ۹۸

پی‌نوشت گریشنا: دیگر نوشته‌های دکتر مهرابی را می‌توانید از کانال تلگرامش به این آدرس t.me/EbrahimMehrabi (اینجا) بخوانید.

 

2 نظر

  1. با این کارها باعث می شود که گراش از یکنواختی بیرون بیاید و دوستی با شهرهای همجوار کمک شایانی به اقتصاد شهر می کند .باید کاری شود که به شکوفایی اقتصاد شهری با شناساندن گراش کمک کند.خوشحال هستم که چندین نفر که به گراش آمده اند از زیبایی و تمیز بودن گراش صحبت می کنند و شاید به دلیل اینکه کلات و حلقه ای خانه ها به دورش چیده اند اینجور باشد .

  2. همگرایی داخلی بوجود نمیاد مگر این پیر پاتالا از صندلی ریاست و کدخداگری دست بردارن. همین اقدام جوونا میتونه اینده بهتری بعد از اون پیرا رقم بزنه ولی حالا حالا منتظر نباشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 نظر
scroll to top