هفت‌برکه: اعتبار تخصیص‌یافته به برنامه جشن‌های «روز گراش» صرف مرمت و آماده‌سازی خانه تاریخی علیپور برای برنامه‌های نوروزی می‌شود.

به گزارش هفت‌برکه، مراسم روز گراش امسال با توجه به آغاز پیک ششم، از یازدهم بهمن‌ماه به هفته اول اسفند موکول شد. اما با توجه به ادامه روند محدودیت‌های  کرونایی شهرستان گراش، شورای شهر در نظر دارد که اعتبار این برنامه را به خانه تاریخی علیپور اختصاص دهد. قرار است نوروز امسال خانه علیپور میزبان برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی باشد.

علیرضا دانشور، رئیس شورای ششم، در گفتگو با هفت‌برکه گفت: «بعد از جابجایی تاریخ برگزاری مراسم روز گراش به هفته اول اسفندماه با توجه به شرایط کرونایی شهر و نظر دانشکده علوم پزشکی و ستاد کرونا، وضعیت شهرستان ثبات ندارد و امکان برگزاری این مراسم وجود ندارد. با توجه به اینکه قرار بود گروه‌های نمایشی و موسیقی از بیرون گراش برای اجرای برنامه دعوت شوند و نیاز به بستن قرارداد بود، از طرفی شرایط شهرستان هم قرمز بود و پیش‌بینی برای اینکه شرایط ثابت می‌ماند یا خیر وجود نداشت، با استعلامی که از مهندس مساح داشتیم پیش‌بینی این بود که پیک به صورت تصاعدی رشد می‌کند و تا ۲۰ اسفند شهرستان درگیر است.»

رئیس شورای شهر گراش با بیان اینکه برگزاری مراسم روز گراش در روز خودش ارزش دارد افزود: «روز گراش ۱۱/۱۱ بود و برگزاری مراسم برای گرامی‌داشت این روز در روز خودش ارزش داشت که با توجه شرایط قرمز و مشکلاتی که روبرو شدیم به هفته اول اسفند موکول شد که باز هم امکان برگزاری وجود ندارد، اما با شرایط فعلی پیش آمده قرار است با هماهنگی مهدی آیینه‌افروز، رئیس اداره ارشاد، بودجه تخصیص یافته برای مراسم روز گراش صرف بازسازی خانه علیپور شود و برای عید نوروز و اجرای برنامه‌ آماده شود.»

علیرضا دانشور در پایان گفت: «با بازدیدی که صورت گرفت قرار است متولیان این برنامه یک پیش‌بینی و برآورد اولیه از میزان اعتبار لازم و برنامه‌های در نظر گرفته شده به شورا ارائه دهند،  اگر این کار انجام شود و خانه علی‌پور تا عید نوروز آماده شود قرار است در ایام عید چند برنامه در آنجا توسط اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گراش اجرا شود. اگر پاکسازی و بازسازی خانه علی‌پور تا عید تمام نشود و به اجرای برنامه هم نرسد این بودجه تزریق می‌شود تا برای برنامه‌های آینده آماده و این خانه تاریخی از حالت مخروبه بودن خارج شود و رونق پیدا کند. در حال حاضر تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان برای خانه علی‌پور در نظر گرفته شده است، که ۵۰ میلیون آن مربوط به مصوبه روز گراش بود که باید هزینه می‌شد و شهردار هم با توجه به اینکه خانه علی‌پور ملک شهرداری است مابقی اعتبار را برای این خانه قول داده است.»

خانه استاد علیپور متعلق به دوره پهلوی اول با ۴۵۰ مترمربع مساحت، حیاط مرکزی، دارای تزئینات بسیار زیبا، طاق‌های نیم دایره و نورگیرهای مشبکی است. استاد علیپور از معماران شاخص گراش در زمان خود بوده که خانه‌های زیبایی نظیر خانه شهیدان عظیمی، خانه محسن‌زاده و خانه اکبری از یادگارهای او است.

خانه علی‌پور که در آستانه تخریب بود در اوایل سال ۱۳۹۳ از سوی شورای اسلامی و شهرداری گراش از خانواده امیدعلی علی‌پور خریداری شد. نوروز ۱۳۹۴ با همکاری انجمن ایکوموس، خونه کدیم ۱ در خانه علیپور برگزار شد و بعد از آن این خانه تاریخی بدون استفاده مانده است و بخشی از آن تخریب شد.

alipoor