بستن

گزارشی از زلزله

شیراز – فارس تلخی زهرخند زلزله های مخرب لارستان ، شیراز ، ممسنی ، فیروزآباد ، کوهمره سرخی ، کازرون ، فراشبند که چشمهایی را بر ویرانه هایش گریان کرد ، در خاطراتش ثبت کرده است.

فارس ویرانی را در عمق روستاهایش ، فاجعه آمیز تحمل کرده ، در قدمت تجربه نونهالی هفده ساله ، ۱۵ بار گرده اش لرزیده ، سیلابها ، کومه ها و خانه های اهالی صبور روستاهایش را در خشم خود شسته و ناکامی را نصیب ساکنانش کرده است.

کشور ایران جزو کشورهای نخست در جدول حادثه خیز ترین کشورهای ایران قرار دارد ، در این میان استان فارس رده سوم حادثه خیزترین استانهای کشور را کسب کرده است.

هفته گذشته ، زلزله ای به بزرگی ۸/۴ ریشتر حوالی دریاچه مهارلو در نزدیکی شیراز را لرزاند ، فریاد زمین به گونه ای وحشت آور بود که برخی از مردم شب را بیرون از خانه هایشان سپری کردند.

در بررسیهای انجام شده ، از فاصله این زمین لرزه تا زمین لرزه ۲/۴ ریشتری صبح امروز ۳۰ بار زمین لرزه های بالای دو ریشتر تا سه ریشتری فارس را لرزاند ، اگرچه برخی از این زمین لرزه ها برای مردم محسوس نبود اما بنظر می رسد زمین هشداری را در گلو دارد.

مدیرکل بنیاد مسکن استان فارس در زمینه مقاوم سازی مسکن روستایی به ایرنا اظهار داشت: مقاوم سازی مسکن، واحد های مسکونی روستایی را به پناهگاهی امن برای خانواده های روستانشین تبدیل می کند و در زلزله های مخرب از آسیبهای جانی و مالی می کاهد.

مهندس علی نقی لقمانی افزود: ساخت واحد های مسکونی مقاوم در برابر زلزله برگ زرینی درکارنامه بنیاد مسکن فارس است که با بهره گیری از استانداردهای روز و توان ودانش فنی مهندسان وناظرین این نهاد در پایداری ساختمان ها تلاش شده است.

بگفته لقمانی ، در بررسی های انجام شده در مناطقی که زلزله های بالای پنج ریشتر داشته اند ، خوشبختانه واحدهای تازه احداث شده در روستاها هیچ آسیبی ندیده است.

لقمانی خاطر نشان کرد : در بیش از یک هزار و ۹۰۰ روستای استان کار مقاوم سازی انجام نشده که این امر مشارکت جدی روستاییان را در تامین امنیت خانواده های خود می طلبد.

لقمانی بیان کرد: بنیاد مسکن کشور سالانه مقاوم سازی ۲۰۰هزار واحد مسکونی روستایی را در دستور کار خود قرار می دهد.

این مسوول گفت: از سال ۸۴ تا سال ۹۱ ، برای مقاوم سازی ۱۱۷ هزار و ۱۸۱ واحد مسکونی روستایی تقاضا اعلام شده که ۱۱۶ هزار و ۸۸۴ واحد به بانکها معرفی شده و ۷۰ درصد آنها موفق به مقاوم سازی شده اند.

در استان فارس در فاصله سالهای ۷۲ تا ۸۹ ، ۱۵ حادثه غیر مترقبه که منجر به تخریب ۶۰ هزار واحد مسکونی شده ، بوقوع پیوسته است.

مدیر کل بنیاد مسکن فارس گفت: واحدهای مسکونی روستایی که در اثر حوادث غیر مترقبه آسیبهای جدی دیده و تخریب شده بودند ، به مرور در این سالها مقاوم سازی شده اند.

لقمانی نوید داد: با جدیت و حمایت استاندار و سایر مسوولان فارس ، ۷۵ هزار واحد مسکونی روستایی تا پایان سال ۹۲ مقاوم سازی می شود و پرونده خانه های غیر مقاوم در روستاها بسته خواهد شد.

وی افزود: روستاییان می توانند ، برای تامین امنیت خانواده های خود به مراکز تعیین شده وشعب بنیاد مسکن شهرستان ها مراجعه کنند تا به بانک های عامل برای بهره مندی از تسهیلات مقاوم سازی معرفی شوند.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: ایران جزو کشورهای نخست در رده حادثه خیز ترین کشورهای جهان است به گونه ای که از ۴۲ نوع بلایای طبیعی ثبت شده در دنیا ، ۳۲ نوع در ایران اتفاق می افتد.

مهندس ضرغام صادقی افزود: استان فارس سومین استان حادثه خیز کشور است که خاطره زلزله های مخرب آن از دهه های قبل تاکنون ماندگار شده است.

وی ادامه داد: مقاوم سازی واحدهای مسکونی بویژه در مناطق محروم و روستاها نیاز به توجه بیشتری دارد تا از خسارات احتمالی در زلزله های مخرب آتی جلوگیری می کند.

وی اضافه کرد: مقاوم سازی تنها با اعتبارات دولتی امکان پذیر نیست بلکه باید نهادهای فرهنگی ، رسانه ها و دستگاههای مجری در جامعه فرهنگ سازی کنند و مردم را به مشارکت دعوت نمایند.

بگفته وی ، از میان دو هزار و ۳۲۶ روستای بالای ۲۰ خانوار در فارس ، یک هزار و ۹۰۰ روستا مقاوم سازی نشده است.

بر اساس اطلاعات موجود ، ۱۱ شهرستان در فارس در منطقه پرخطر و زلزله خیز واقع شده اند که در طول سالیان زلزله های مخرب را تجربه کرده و آسیبهای فراوانی دیده اند.

دکتر جعفر قادری دیگر نماینده مردم شیراز گفت: فارس یکی از نقاط زلزله خیز کشور است که نیاز به توجه ویژه در بحث مقاوم سازی دارد.

وی افزود: استان فارس بالاترین جمعیت روستایی کشور را دارد که بدلیل پایین بودن سطح درآمد ، مشارکت مردم در مقاوم سازی را سخت تر کرده است.

وی با اشاره به اینکه بافتهای فرسوده در شهرستانهای فارس بویژه شیراز خطرساز است افزود: بدلیل محدودیتهایی که میراث فرهنگی در ساخت و سازهای این مناطق اعمال می کند ، کار با موانع دیگری نیز همراه شده است.

قادری بیان کرد: بهسازی و مقاوم سازی بافتهای فرسوده شهری و روستایی نیاز به منابع مالی کافی دارد اما اعتبارات کافی در اختیار بنیاد مسکن نیست.

بگفته وی ، مقاوم سازی روستاها و بافتهای فرسوده در فارس نسبت به شاخص های کشور از وضعیت خوبی برخوردار نیست در حالیکه با توجه به حادثه خیز بودن منطقه ، تعداد بالای روستاهای استان باید شاخصی در حد متوسط داشته باشد.

این نماینده معتقد است: دولت با پیگیری مسکن مهر در مناطق محروم ، روستاها و نقاط دور از دسترس می تواند در مقاوم سازی مسکن روستایی موفق عمل کند و از شدت تلفات جانی در زلزله های مخرب بکاهد

مدیر گروه مطالعات فرهنگی رادیو فرهنگ سردبیر نشریه افسانه ویِژه گراش شاعر، پژوهشگر فرهنگ عامه، تاریخ و ادبیات در جنوب فارس مدیر انتشارات همسایه مدیرعامل موسسه فرهنگی هفت برکه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top