بستن

گاز بکشید؛ سال بعد ارد نفت ندارد

هفت‌برکه – گریشنا: نصب علمک‌های گاز در شهر ارد از ابتدای بهمن‌ماه ۱۳۹۷ شروع شده و تاکنون نیمی از شهر آماده‌ی دریافت اشتراک گاز شده است. با توجه به این که از سال آینده کوپن سوخت در این شهر توزیع نخواهد شد، رییس اداره گاز به مردم ارد پیشنهاد می‌کند از زمانی که علمک نصب شد، برای دریافت اشتراک گاز اقدام کنند.

نصب علمک در نیمی از شهر ارد

محمدعلی عطاریان، رییس اداره گاز شهرستان گراش، در گفتگو با گریشنا از مراحل گازرسانی به شهر ارد می‌گوید: «شبکه گاز ارد در شهریور ۱۳۹۷ در هفته‌ی دولت افتتاح شد. هزینه اجرای شبکه بیش از ۱۱ میلیارد تومان بود. برای نصب پکیج، ما قرارداد را چندین ماه پیش بسته بودیم، اما به خاطر نوسانات ارز، چندین بار پیمان ما تجدید مناقصه شد. یعنی پیمانی که با ۷۰۰ میلیون بسته بودیم، همه یک میلیارد برآورد می‌کردند و مجبور شدیم دو بار پیمان را تجدید مناقصه کنیم. تا این که بالاخره در دی‌ماه ۱۳۹۷ پکیج را بستیم و ارد و سه روستای زینل‌آباد و آغصه و گزدان به گاز وصل شدند.»

رییس اداره گاز در مورد تعداد علمک‌های نصب‌شده نیز می‌گوید: «حدود ۱۴۵۰ علمک برای شهر ارد و روستاهای زینل‌آباد، آغصه و حتی گزدان پیش‌بینی شده است. پیمانکار ما از دوم بهمن‌ شروع به کار کرده و تا امروز حدود ۴۰۰ علمک در ارد نصب کرده است. بعد از ارد، نصب علمک در روستاها هم شروع می‌شود.»

بر اساس گفته‌ی رییس اداره گاز، در شهرها و روستاهایی که گازرسانی به آنها انجام شده است، کوپن نفت توزیع نخواهد شد تا مردم به استفاده از سوخت پاک تشویق شوند. او می‌گوید: «از سال آینده هیچ‌گونه توزیع نفت به صورت کوپنی در ارد انجام نخواهد شد. ابتدای فصل سرما، نامه می‌زنند که در شهرهایی که گازرسانی شده‌اند، به هیچ عنوان کوپنی توزیع نکنید. در نتیجه به مردم پیشنهاد می‌دهیم از همین الآن بروند و اشتراک گاز بگیرند.»

در نتیجه، او از مردم ارد هم می‌خواهد دریافت اشتراک گاز را به آینده موکول نکنند. عطاریان می‌گوید: «مردم از زمانی که علمک درب ساختمانشان نصب می‌شود، می‌توانند مراحل دریافت اشتراک گاز را شروع کنند.»

عوارض پایان کار شهرداری؟

اما مساله‌ای که بین مردم مورد بحث قرار گرفته بود، شرط پرداخت عوارض پروانه ساختمان و پایان کار به شهرداری بود. اما آیا همه‌ی مردم باید این عوارض را پرداخت کنند؟ عطاریان در این مورد توضیح می‌دهد: «آنها که پایان کار و پروانه ساختمانی دارند، نیازی به پرداخت عوارض دیگری ندارند. بعضی از مردم قبلا از دهداری ارد پروانه ساختمانی و پایان کار روستایی را دریافت کرده‌اند و این پروانه‌ها از طرف بنیاد مسکن مورد تایید است. همین برای ما ملاک است و نیازی نیست دوباره از شهرداری پروانه بگیرند. الآن خیلی از مردم فکر می‌کنند همه باید بروند شهرداری و از آنجا پروانه جدید بگیرند، اما فقط کسانی که پایان کار و پروانه ساختمان روستایی ندارند، باید به شهرداری مراجعه کنند.»

رییس اداره گاز می‌گوید برای آنهایی که پروانه ندارند نیز شرایط آسانی فراهم شده است: «مردم به شهرداری مراجعه کرده بودند و شهرداری برای ارائه پایان کار از آنها یک میلیون و هشتصد هزار تومان درخواست کرده بود. ما با مهندس جمالی، شهردار ارد، صحبت کردیم و ایشان تخفیف‌هایی برای این مورد در نظر گرفتند و به ۷۵۰ هزار تومان رساندند. همین مبلغ را هم مردم می‌توانند در دو قسط پرداخت کنند.»

گازرسانی به دیگر روستاهای شهرستان

رییس اداره گاز گراش امیدوار است تا دو سال دیگر، گازرسانی به تمام روستاهای گراش به اتمام رسیده باشد. او در این مورد توضیح می‌دهد: «در هشت روستای بخش مرکزی، شبکه‌ی داخلی به طور کامل شده است و شبکه فلزی بیرونی مانده است. برای این شبکه، برآورد هزینه‌ای به مبلغ ۱۸ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان انجام داده‌ایم و به استان فرستاده‌ایم. که به امید خدا در سال آینده پیمانکارش مشخص می‌شود و سعی می‌کنیم تا آخر سال آینده به اتمام برسانیم. آقای فضلی، بخشدار مرکزی، هم بسیار تلاش داشتند که کنار زیارت و شمس‌آباد و روستاهای اطراف را گازرسانی کنیم. ما این پروژه را هم شروع کرده‌ایم. واحد نقشه‌برداری از کل مجموعه روستاها نقشه‌برداری کرده است. همکاران برای طراحی شبکه هم آمده‌اند و از محل بازدید کرده‌اند. آقای جمشیدی، رییس بنیاد مسکن، هم برای طرح هادی همکاری کاملی با ما داشتند. با اداره راه هم صحبت کرده‌ایم تا بتوانیم طراحی را روی نقشه پیاده کنیم تا در مرحله بعد، برآورد هزینه و اجرای شبکه را شروع کنیم. بدین ترتیب، اجرای این شبکه هم در سال آینده یا دو سال بعد شروع می‌شود.»

عطاریان در انتها می‌گوید: «به این ترتیب، اگر در مراحل اجرایی مشکلی از لحاظ نوسانات قیمت ارز پیش نیاید، تا سال ۱۳۹۹ حدود ۹۵ درصد از جمعیت روستایی گراش هم از نعمت گاز بهره‌مند می‌شوند و ما می‌توانیم شهرستان گراش به عنوان شهرستان سبز در عرصه استفاده از سوخت پاک معرفی کنیم.»

شرایط و مدارک لازم برای دریافت اشتراک گاز در ارد

شهروندان اردی برای ثبت نام اشتراک گاز بعد از نصب علمک به همراه مدارک زیر به دفتر پیشخوان دولت خرم‌دل، واقع در بلوار ارد مراجعه کنند.

نکته یک: کسانی که پایان کار و پروانه ساختمان دارند، نیازی به مراجعه شهرداری جهت اخذ تاییدیه‌ی ساختمان ندارند.

نکته دو: از سال آینده، هیچگونه تایید کوپن سوخت انجام نخواهد شد.

۱. مجوز ساخت‌وساز: پایان کار یا پروانه ساختمان، یا نامه تاییدیه‌ی شهرداری

۲.  سند ملک: سند تک‌برگ یا قولنامه

۳. تاییدیه کدپستی ملک

۴. کپی و اصل شناسنامه و کارت ملی

۵. شماره قرمزرنگ کنار علمک گاز

۶. خط سیر آبی‌رنگ روی درب ملک که با حرف گ…/… شروع می‌شود.

۷. برگ تاییدیه نظام مهندسی برای لوله‌کشی گاز داخل ملک (پیگیری از طریق مجری لوله‌کشی یا دفاتر نظام مهندسی)

٨ . تسویه حساب سوخت (تحویل کوپن نفت به دفتر پیشخوان و اخذ تسویه حساب سوخت)

٩ پروانه کسب و تعهد محضری جهت املاک تجاری

الف) هزینه اشتراک بر اساس زیربنای ساختمان و میزان مصرف ساعتی گاز مورد محاسبه قرار می‌گیرد.

ب) باتوجه به شرایط منازل مسکونی شهر ارد، هزینه‌ی اشتراک (نصب کنتور و رگولاتور) بین ۲۱۰.۰۰۰ الی ۳۵۰.۰۰۰ تومان خواهد بود.

 

سردبیر پایگاه خبری هفت‌برکه عضو هیات مدیره موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه گراش دکترای ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران

4 نظر

  1. سلام‌
    ضمن تقدیر و تشکر بابت گاز رسانی به شهر ارد
    ایا خانه های قدیمی که سقف ان چوب هست گاز تعلق میگیرد یا نه؟
    در این شرایط اقتصادی لوله کشی داخل ساختمان هزینه ای بالغ بر سه تا چهار میلیون در بر دارد شاید کسی نداشته باشد تکلیف چیست؟ اگر از سال اینده کوپن نفت توزیع نشود و مردمی که به هر دلیلی گاز نکشیده اند باید چه کنند ایا این کار موجب فشار به اقشار کم درامد نخواد شد؟

  2. اره کشور ایران بخاطر نداشتن نفت و کمبود نفت احتمال هرچیزی دارد .آخه نفت ایران صادر که نمی شود تحریم هستیم پس چرا نباید نفت بدهند .فکر می کنم یا دارن می‌خورند یا مفتی به جایی و کشوری می دهند که می گویند دیگر نفت نیست.شهر ارد افراد سطع ضعیف زیاد دارد شاید همه در توانشان نیست شما که اینجور می گویید یه وام بدهید و بعد تهدید کنید .الان گراش همه نقاط گاز کشی نیست .

  3. کوچه کریمیان گود برداری کردن ولی علمک گاز نکشیدن

    یعنی چی کپن نفت نمیدین؟؟؟
    لوله گاز باشه و شما مسیولین از همه جا بی خبر نباشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 نظر
scroll to top