هفتبرکه ــ مبینا پزشک: فرشته اسکندری، دانشآموز اردی مدرسه سمای لار، به عنوان منشی کمیسیون فضای مجازی و فناوریهای نوین مجلس دانشآموزی کشور انتخاب شد.
به گزارش خبرگزاری پانا، با اعلام نتایج انتخابات اعضای کمیسیونهای تخصصی مجلس دانشآموزی کشور، نام سه تن از دانشآموزان استان فارس در میان نفرات برگزیده کمیسیون فضای مجازی و فناوریهای نوین قرار گرفت. در این انتصاب، دانشآموز محمدرضا شهریور بهعنوان رییس، سهراب کوهپیما بهعنوان نایبرییس و فرشته اسکندری بهعنوان منشی کمیسیون فضای مجازی و فناوریهای نوین انتخاب شدند.
فرشته اسکندری متولد آذرماه ۱۳۸۷ فرزاند احمد و خدیجه زاهدی اهل شهر ارد است. او در حال حاضر در پایه یازدهم رشته علوم تجربی در مدرسه غیرانتفاعی سما شهر لار تحصیل میکند. فرشته در گفتگو با هفتبرکه از حضورش در مجلس دانشآموزی گفت.
فرشته اسکندی در ابتدا به سابقه مجریگری خود اشاره کرد: «پیش از ورودم به شورای دانشآموزی، مجری بودهام. هر هنرمندی میل به دیده شدن دارد و با جلب توجه، حالش خوب میشود و ارزش کارش را درک میکند. من هم از این قاعده مستثنی نیستم و تلاش کردهام حداقل گوشه کمی از اجراهایم را در صفحه اینستاگرامم fereshteh_eskandari6@ به نمایش بگذارم. حضورم در فضای مجازی برای خودم بسیار خوشایند است.»
او درباره فرایند انتخاب خود در مجلس دانشآموزی توضیح داد: «ابتدا انتخابات شورای دانشآموزی در مدرسه برگزار میشود و فرد باید عنوان رییس شورای دانشآموزی مدرسه را کسب کند. پس از آن وارد شورای دانشآموزی شهرستان میشود و بعد میتواند برای مجلس دانشآموزی استان نامزد شود. مجلس دانشآموزی استان نیز یک هیات رییسه و نائبرییس دارد که متشکل از دو گروه آقایان و خانمها است. این اولین بار است که دو کرسی به نمایندگی لارستان در مجلس استان فارس وجود دارد و همچنین سه کرسی در کمیسیون به استان فارس تعلق گرفته است. به نظر من استان فارس بهترین مجلس دانشآموزی را دارد؛ هم از نظر دانشآموزان پیگیر و دغدغهمند و هم از نظر مسئولینی که به قشر دانشآموز اهمیت میدهند.»
اسکندری ادامه داد: «در مجلس دانشآموزی کشوری، از سراسر کشور انتخابات برگزار میشود و هر استان میتواند دو نماینده برای مجلس دانشآموزی کشوری، یکی بهعنوان رییس و دیگری بهعنوان هیات رییسه انتخاب کند. پس از این انتخابات، کمیسیونهایی با قرعهکشی از هر قطب کشور تشکیل میشود. موضوع قطب جنوبی شامل استان فارس، بوشهر، خوزستان، کرمان و دیگر استانهای جنوبی کشور، فضای مجازی و فناوریهای نوین بوده است.»
فرشته اسکندری افزود: «استان فارس با بیشترین تعداد آرا، از نظر دانشآموز و هیاترییسه در این انتخابات حضور پیدا کرد. در این انتخابات، محمدرضا شهریور از شهر رستم بهعنوان هیاترییسه، سهراب کوهپیما از شیراز بهعنوان نائبرییس و من به عنوان منشی کمیسیون در مجلس دانشآموزی کشور انتخاب شدیم.»
او درباره چگونگی انتخابش گفت: «انتخابات در تهران بهصورت آنلاین در ۲۶ شهریورماه ۱۴۰۴ در سایتی که قبلاً معرفی شده بود، برگزار شد. ابتدا به انتخابات خانمها و سپس آقایان پرداخته شد.»
فرشته اسکندری به مشاوره آنلاین آموزش و پرورش استان فارس نیز اشاره کرد و گفت: «استان فارس یکی از پیشگامان کار مشاوره آنلاین و آموزش مجازی دانشآموزی بوده است. در این طرح، دانشآموز از طریق سایت در یک فضای امن، با مشاورین ارتباط برقرار میکرد و مشکلات او از لحاظ روحی، روانی یا درسی مورد راهنمایی قرار میگرفت.»
وی همچنین ادامه داد: «این اتفاق از زمانی رخ داد که علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش استان فارس، در یکی از جلسات سال گذشته ۱۴۰۳ به آموزش و مشاوره آنلاین پرداخت. همچنین، آموزش و پرورش استان فارس همیار سمپاد بود که در آن آموزشهای آنلاین و رایگان در اختیار دانشآموزان قرار میگرفت. تمامی این اتفاقات از مجلس دانشآموزی سرچشمه گرفته است و رویدادهای سال آینده را نیز کمیسیون فضای مجازی و فناوریهای نوین پیگیری خواهد کرد. کمیسیون مجلس دانشآموزی بهطور رسمی از سال ۱۳۸۴ فعالیت میکند و دورههای آن دو ساله است، اما به دلیل تأخیر در انتخابات سال گذشته، احتمالاً این دوره یک ساله خواهد بود.»
او همچنین از گذراندن دوره مجریگریاش که با روز انتخابات مجلس دانش آموزی همزمان شده بود، توضیح داد: «مدرس دوره مجریگری من در تهران خانم المیرا شریفی مقدم بود که این دوره به صورت ۶ ساعته برگزار شد. بعد از گذراندن دوره، به ما گواهی حضور داده شد و از ما خواسته شد که یک کلیپ برای آکادمی رَسا ارسال کنیم تا میزان بهرهمندی ما از دوره آموزشی بررسی شود. این دوره دقیقاً روز انتخابات مجلس دانشآموزی بود. به نظرم یکی از سختترین روزهایی که در عمرم سپری کردم همان روز بود؛ چون هر دو اتفاق در ساعت یک و نیم بعدازظهر رخ داد. من از یک طرف به گوشی نگاه میکردم که از انتخابات مجلس دانشآموزی جا نمانم و از یک سمت نکات خانم المیرا شریفی مقدم را در دفترم یادداشت میکردم.»
مجلس دانشآموزی و عدالت آموزشی
اسکندری از حمایت خانوادهاش سخن گفت: «از موهبتی الهی برخوردار بودم که خانوادهام هیچگاه از حمایت کردنم دست نکشیدهاند. مدیون پدر و مادرم هستم و امیدوارم که بتوانم زحماتشان را جبران کنم و با حمایتشان برایشان بهترینها را رقم بزنم.»
منشی کمیسیون دانشآموزی کشور درباره صحبتهایی که در مجلس مطرح میشود، توضیح داد: «اولین چیزی که ما در مجلس دانشآموزی بیان میکنیم این است که عدالت آموزشی را حتی با درصد کم تغییر دهیم. این کمیسیون برای این موضوع شکل گرفته است که ما قدمی در عدالت آموزشی برداریم. این عدالت، بهویژه در شهرها و روستاهای کوچکتر که از امکانات فضای مجازی کمتری برخوردار هستند، نسبت به فناوریهایی که در شهرها و استانهای بزرگ وجود دارد، اولویت اول را دارد که به مشکلاتشان رسیدگی شود.»
فرشته از هدفی که او را ترغیب به حضور در این حوزه کرد، گفت: «میخواستم حداقل دانشآموزانی که در شهرهای کوچکتر هستند، بتوانند از موقعیتهای خوب آموزش و مشاورههای آنلاین استفاده کنند تا چندین سال بعد هیچ دانشآموزی حسرت این را نداشته باشد که بگوید شاید اگر از آموزشها و مشاورههایی که بهصورت رایگان وجود داشت استفاده میکردم، الان در جای بهتری بودم.»
او درباره برنامههایش برای مجلس دانشآموزی کشور توضیح داد: «قطعاً همه ما برنامههایی داریم. اما با توجه به محدودیت زمانی برای کمیسیون و اینکه هنوز هیچ نشستی برگزار نشده است که دستمان برای برنامهریزی و اولویتبندی کارها تا چه حدی باز است، نمیتوانم زیاد در این باره صحبت کنم. اما ما یک سری اولویتبندی اساسی مثل ایجاد آرامش دانشآموزان در فضای مجازی داریم. زیرا آموزش دانشآموزی که در روستا یا شهر کوچکی قرار دارد، متفاوت با دانشآموزی است که در کلانشهر آموزش میبیند. من ناراحت میشوم که دانشآموزی از روستا یا شهری کوچک بگوید کاش در شهرهای بزرگ و زیر نظر دبیران باتجربه درس میخواندم. به همین دلیل من و همکارانم میخواهیم یک آموزش باکیفیت را در فضای مجازی رقم بزنیم تا همه دانشآموزان بتوانند در آزمونها و کنکورهایشان نتیجه خوبی دریافت کنند، بهویژه که حالا آزمونها هم نهایی شدهاند و بار سنگینی بر دوش دبیر و دانشآموز است.»
وی ادامه داد: «در کمیسیون، ما به موضوعاتی میپردازیم که در آموزش و پرورش اساسی است. تلاش ما این است که کمیسیون امسال نسبت به دوازده دوره گذشته روند بهتر و متفاوتتری داشته باشد. این کمیسیون زیر نظر دبیرخانه مجلس دانشآموزی کشور است که این دبیرخانه یکی از نهادهای زیر نظر وزارت آموزش و پرورش استان فارس میباشد.»
فرشته اسکندری از مهمترین دستاورد مجلس دانشآموزی گفت: «به نظر من مهمترین دستاورد این مجلس، افرادی هستند که در این کمیسیون تربیت میشوند. افراد حاضر در مجلس بسیار دغدغهمند هستند که یکی از اهداف مجلس این است که به حل مشکلاتی از دانشآموزان بپردازد که شاید کمتر کسی به آن توجه کند.»
اسکندری درباره اختلاف نظرهایی که در مجلس دانشآموزی وجود دارد، سخن به میان آورد: «زمانی که فرد وارد مجلس میشود، قطعاً اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد. اما زمانی که ما یک لیست به نسبت طولانی از مشکلات دانشآموزان را تحویل میگیریم و قرار است آن را اولویتبندی کنیم، باید افراد حاضر در مجلس به یک تصمیم یکسان برسند. ما با مشورت کردن با اعضای حاضر در کمیسیون سعی میکنیم اختلاف نظرها را تا حدی کمرنگتر کنیم.»
وی در پایان صحبتهایش توضیح داد: «ما امیدواریم طرحهایی که برای حل مشکلات دانشآموزان سراسر کشور برنامهریزی میکنیم را بتوانیم به کمیسیون کشوری ارائه دهیم. فعلاً درباره این طرح صحبت نمیکنم تا شگفتانهای برای قشر دانشآموز باشد.»