بستن

تجمع اهالی محمدآباد: وعده و وعید تا کی؟

هفت‌برکه – گریشنا: اهالی روستای محمد‌آباد در یک تجمع روبه‌روی فرمانداری، به نبود برق، آب و گاز در این منطقه اعتراض کردند. جوابی که آن‌ها از فرماندار گرفتند این بود: تا زمان نهایی شدن کد آبادی، خدمات‌رسانی به این منطقه ممکن نیست.

به گزارش هفت‌برکه، صبح امروز بیست و یک اسفندماه ۱۳۹۷، جمعی از اهالی محمدآباد با در دست داشتن پلاکاردهایی با شعارهایی چون «مسئولان به فکر آبادانی محمدآباد باشید»، «چشم‌انتظار برق»، «وضعیت محمد‌آباد به کجا رسید؟»، « انتظار تا کی؟ وعده وعید تا کی؟»، «به فریاد اهالی محمد‌آباد برسید» اعتراض خود را به گوش فرماندار رساندند.

برای رای گرفتن به ما وعده دادند

حامد غفوری، یکی از ساکنین این منطقه، به نمایندگی از این جمع اعتراضی گفت: «سال ۸۳ ساخت‌وسازها شروع شد و از سال ۸۵ اهالی در این منطقه ساکن هستند. سه سرشماری تمام شد. فرماندار در نماز جمعه به ما قول داد با آمدن کد آبادی تا ۲۲ بهمن یا ماه رمضان سال ۹۶ برق به منطقه می‌رسد. اما خبری نشد. در زمان انتخابات، خانم ناصری و آقای خورشیدی گفتند به ما رای دهید، ما دوماهه این مشکل را حل می‌کنیم. خانم ناصری که کنار کشید. اما آقای خورشیدی همچنان پیگیر است. یک سال پیش اهالی حدود ۶۱ میلیون تومان بابت آمدن برق به منطقه پرداخت کرده‌اند. حالا پیمانکار اداره برق به ما خبر می‌دهد که ۱۲۷ میلیون تومان دیگر را نیز باید پرداخت کنیم.»

او در ادامه می‌گوید: «در حال حاضر ۵۵ خانوار در این محل ساکن هستند و ترانس نیز تنها جوابگوی این ۵۵ نفر خواهد بود، اما در واقع ۸۵ خانوار هستیم که قرار شد بعد از ساکن شدن بقیه ترانس قوی‌تری را نصب کنند.»

یکی از خانم‌های حاضر در این تجمع اعتراضی گفت: «خانه‌ی ما در منطقه‌ی محمدآباد است اما در حال حاضر چون بچه‌ی کوچک دارم خانه‌ای اجاره کرده‌ایم. من ماهی پانصد تومان قسط وام پرداخت می‌کنم و ماهی ۳۰۰ تومان هم پول کرایه خانه است. منتظریم برق به منطقه برسد تا سریع در خانه‌ی خودمان ساکن شویم.»

یکی دیگر از خانم‌ها با اشاره به این موضوع که ما قادر به پرداخت اجاره ‌خانه نیستیم و با دو بچه‌ی کوچک در این منطقه ساکن هستیم، می‌گوید: «زمستان‌ها با فانوس سر می‌کنیم، تابستان‌ها با بادبزن بچه‌ها را از گرما حفظ می‌کنیم و بچه‌ها مدام بی‌قراری می‌کنند. دولت باید به داد ما برسد. مار و عقرب و رتیل و سگ‌های ولگرد این‌جا زیاد است من خودم دو بار دچار عقرب‌گزیدگی شده‌ام.»

زن دیگری در این جمع گفت: «شوهرم نابینا است و خودم سرپرست خانوار هستم. ما آب را هم به صورت تانکری می‌خریم. نداشتن برق دردسرهای زیادی برای ما ایجاد کرده است. ما مجبوریم که با این وضعیت در این منطقه زندگی کنیم. چطور است که روستا‌هایی مانند زینل‌آباد، شمس‌آباد و امیدیه برق و آباد دارند، اما ما که به شهر نزدیک‌تریم، هنوز این دردسرها را داریم؟ آقای خورشیدی به ما قول دادند که تا عید برق به ما می‌رساندند و مشکلات را حل می‌کنند، چیز زیادی تا عید باقی نمانده است اما هنوز خبری نیست.»

محمد‌رضا سجادی‌فرد در ادامه‌ی صحبت‌های هم‌محله‌هایش در این جمع می‌گوید: «نداشتن بهداشت و استفاده از آب‌های غیربهداشتی باعث شده که فرزندم بیماری پوستی بگیرد.»

سه نفر به نمایندگی از این جمع اجازه‌ی ورود به اتاق فرماندار را کسب کردند تا با او گفت‌وگو کنند. یکی از آن‌ها بعد از جلسه با فرماندار گفت: «آقای فرماندار به ما گفتند تا دو ماه دیگر یک جلسه‌ی استانی دارند که در آن جلسه وضعیت منطقه محمدآباد تعیین تکلیف می‌شود. در صورت تصویب کد آبادی، باید مراحل دیگری را نیز طی کرد که آن هم زمان‌بر است. ببینیم که چقدر زمان می‌برد. به نظر می‌رسد که رسیدن خدمات به منطقه تا آخر سال ۹۸ طول بکشد.»

فرماندار: بدون طرح هادی نمی‌توان خدمات داد

فرودی، فرماندار شهرستان، در گفتگو با گریشنا با اشاره به این موضوع که محمدآباد و سلطان‌آباد از ابتدا به صورت غیرقانونی ساخته شد، گفت: «از یک طرف نیاز یک عده‌ای از مردم ضعیف  و از طرف دیگر سودجویی و سواستفاده مالکین، باعث ساخت‌وساز در این منطقه شد. متاسفانه در ادوار قبل برخوردی نشده و خانه‌های نسبتا زیادی در آن منطقه ساخته شده است. با توجه به این مردم محروم بودند، ما تشخیص دادیم این منطقه  را ساماندهی کنیم به جای این که تخریب کنیم. اما برای ساماندهی، یک سازوکار قانونی لازم است. تا آن‌ها انجام نشود، ما نمی‌توانیم به جایی برسیم. ما کد آبادی را برای آنجا از سازمان برنامه و بودجه گرفتیم و نقشه‌برداری اولیه شده و باید در کمیسیون استانی طرح هادی و تعیین محدوده انجام و تصویب شود. تا قبل از تصویب، هرگونه خدمات‌رسانی و اقدام در آنجا غیرقانونی است.»

فرماندار با تاکید به این موضوع که ما تلاش خودمان را برای حل این موضوع انجام می‌دهیم، ادامه داد: «ما تلاش داریم این کار را انجام دهیم. هفته قبل هم در استان جلسه داشتیم. ما آن‌جا از این موضوع سخت دفاع کردیم. البته عده‌ای هستند که با توجه به این که انتخابات دارد نزدیک می‌شود، مقداری حرکات پوپولیستی انجام می‌دهند و می‌خواهند بهره‌برداری کنند. من به مردم توصیه می‌کنم به وعده و وعید آن‌ها گوش ندهید. کسانی که می‌خواهند بهره‌برداری انتخاباتی کنند برای رای دارند مردم را تحریک می‌کنند و به نوعی مردم را فریب می‌دهند. به حرف آن‌ها گوش ندهید. الان چند نفر از اهالی آمدند و به عنوان نماینده قانع شدند. قرار شد مشترکا پیگیری کنیم. ما به شدت پیگیر ابن قضیه هستیم که حل شود. زمانی که حل شد، هر گونه خدمات‌رسانی بلامانع است.»

فرودی با بیان این موضوع که ما مشکلات مردم را درک می‌کنیم، توضیح داد: «تا زمانی که طرح هادی تصویب نشود و قانونی نشود، خدمات‌رسانی خلاف قانون است. ما مشکلات مردم را درک می‌کنیم و بهترین راهکاری که برای آن قضیه در نظر گرفتیم این است که زیرساخت‌های قانونی انجام شود و این به نفع مردم است. مثلا آقایان می‌گویند ما می‌خواهیم ۱۵۰ میلیون هزینه کنیم که برق بکشیم. اگر ساز وکار قانونی حل شود ما خودمان برق می‌کشیم، دیگر نیاز نیست مردم حتی یک تومان پول هم بدهند. منتهی تا زمانی که مشکلات قانونی را حل نکردیم نمی‌توانیم خدمات‌رسانی کنیم.»

او در پایان صحبت‌های خود به جلسه‌ی تعیین تکلیف منطقه‌ی محمدآباد در اوایل سال آینده، اشاره کرد و گفت: «حدود یک هفته قبل، پیرامون این موضوع جلسه‌ای داشتیم. پرونده یک سری نواقص داشت و کمیسیون ایراداتی گرفت. آن‌ها را برطرف می‌کنیم و در جلسه‌ی بعدی که برج یک یا دو تشکیل می‌شود، تکلیف این منطقه تا حدود زیادی مشخص خواهد شد. البته باید عرض کنم موضوع تعیین تکلیف می‌شود، حل نمی‌شود. ممکن است کمیسیون تصویب نکند، ما داریم تلاش می‌کنیم این قضیه رخ ندهد.»

منطقه محمدآباد در جنوب غربی گراش و خارج از محدوده خدماتی شهر گراش قرار دارد. دسترسی اهالی محمدآباد از طریق جاده‌ی انتهای خیابان درمانگاه است. گریشنا در سال ۱۳۹۵ در گزارشی وضعیت این منطقه را بررسی کرد. (سر سه راهی شهر، شهرک یا روستا) شهریور ۱۳۹۶ از سوی فرماندار خبر تبدیل این منطقه به آبادی منتشر شد. (سه آبادی چسبیده به گراش کد گرفت: محمدآباد، امیدیه، شمس‌آباد) منتشر شد. با این وجود همچنان خدمات‌رسانی به این منطقه دارای موانع قانونی است.

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

11 نظر

  1. اینباید‌فکر‌اینجاش‌هم‌میکرد.
    از‌اقشار‌کم‌درآمد‌به‌نفع‌خودش‌استفاده‌کرده،
    زمیناشوتوی‌اون‌منطقه‌فروخته‌و‌پولی‌به‌جیب‌زده‌
    وبه‌فکر‌زندگی‌وآینده‌و‌آسایش‌این‌مردم‌نبوده.
    متأسفم‌واسه‌این‌جور‌.

  2. جناب آقای خورشیدی که با وعده و وعید های نجومی و بی سر و ته خود روی هر کاندیدی را سفید کردی؛ لطفا به جای حرف و مراسم و مغلطه و برنامه ریزی برای آینده نامعلوم، برای این مردم قدمی بردار تا لااقل در برابر وجدان خودت آسوده باشی!!!
    و اگر نمیتوانی کاری از پیش ببری منصفانه عذرخواهی کن و بگو وعده هایت همه پشم بوده…

  3. قانون مدت هاست به فکر این قشر از جامعه نیست.
    از مشکل قانونی که بگذریم، سوال اینجاست در چنین شهری که افراد معتقد زیادی وجود دارند که کار های خیر یا انسان‌دوستانه انجام میدهند، چرا جلو نمی‌ایند و به این اهالی که هم مسلمان و هم همشهری خود هستند کمکی نمیکنند؟!
    باور کنید ثواب این کار ها کمتر از خیرات دیگر نیست

    مطمئنم مشکل اهالی با راهکارهایی مثل انرژی خورشیدی به صورت موقت و حتی دائم حل خواهد شد.

  4. اصلا درست نیست که یک نامزد انتخاباتی بیاد و با دادن وعده های پوچ از احساس نیاز یک سری نیازمند سوءاستفاده کنه.

    از این موقعیت برای انتخاب شدن خودش استفاده کنه و در آخر کارایی لازم رو نداشته باشه
    قطعا اهالی محمدآباد توان پرداخت هزینه‌های پروژه را ندارند وگرنه تا حالا خود دست‌به کار شده بودند.

    اگر وضعیت مالی خوبی داشتند مجبور نبودند این سختی ها را تحمل کنند.
    این عزیزان همراه خانواده خود الان چند سال هست که از نعمت برق، تلفن و… محروم هستند.
    و هر موقع هم پیگیری میکنند با جملاتی مثل “غیر‌قانونی‌ست” یا “قانونا باید تخریب شود” روبرو میشوند.
    اهالی رو عملا میترسونند
    خودم زندگی چند خانواده تو محمد اباد رو دیدم
    باور کنید با داشتن بچه کوچیک توی این سرما و گرما و بی‌برقی زندگی خیلی سخت میگذره.
    حتی تصورش سخته آدم یه هفته اینجوری زندگی کنه.

    دوستان،آقای فرماندار:
    اونا آمریکایی نیستند اونا ایرانی و همشهری ما هستند فقط حقشون رو از این زندگی میخوان.
    حقشون این نیست که اینقدر باسختی و مشقت زندگی کنند.
    مگه یه آدم چقدر عمر میکنه که اینقدر سختی بکشه؟
    همه‌ی این ضایع شدن حقوق اولیه‌ی انسان‌ها نمونه‌ای از حق‌الناس است

    آیا داشتن یک زندگی معمولی برای یک ایرانی آرزوی بزرگیه؟!

  5. فکر می کنید علت تعلل چیست اگر اونجا قانونی بشه مردم می روند اونجا خونه می سازند و از زمین گران داخل شهر راحت می شوند و چون الان اونجا به بن بست راه دارد شاید به این علت نمی گذارند.ولی به هر حال باید شهر گراش زمین هاش به سه طبقه تقسیم بشود و جاهای باشد ارزانتر تا کسانی که از نظر مادی ضعیف هستند اونجا بسازند.

  6. چکار اقا خورشیدی دارید که الان نفر چهارم شورا شهره چکاری ازش برمیاد اخه وقتی قدرت ازش گرفتن برو مطالبات رو از حسنی کن که ریس شد برو از دست راست حسنی بپرس که میره با معاون راه شهرداری دیدار میکنه بگو چکار کرد
    برید از این افراد گزارش کار بگیرید نه شخصی مثل اقا خورشیدی خراب کنید با این که قدرت ازش گرفتن باز داره تلاش میکنه والله کس دیگه جا ایشون بود استعفا میداد که حقش ضایع شده ولی با این حال پا مردم شهر اش ایستاده

    اقا خورشیدی ممنون که هسی حداقل یه نفر داره تلاش میکنه

    1. زمانی که وعده دوماهه و صد روزه میداد باید میفهمید که شورا پنج عضو داره، الان بحث ما وعده دادن و سوء استفاده از احساسات مردمه…

      اتفاقا بر خلاف نظر شما خورشیدی نه تنها نفر چهارم نیست که دوش آ دوش حسنی سعی در تخریب منافع شهر دارند…

  7. مرده شور خودشون و قانونشون ببرن …این بدبختا اگه پول داشتن نمیرفتن توو صحرا زندگی کنن، به خاطر گرونی، از سر ناچاری رفتن اونجا زمین خریدن…میخوام بگم این شهرداری به جای این که پونصد میلیون تومن خرج گل و گیاه و چرت و پرتای الکی کنه بره به داد این مردم برسه… فکرشو کنین توو تابستون یه لحظه برق بره چیکار میکنین …وجدان داشته باشین یه لحظه خودتون رو جای اینا بزارین

  8. اونهایی که پشت میز مبشینن و میگن غیر مجازه باید تخریب بشه. قبول . پس دلال بازی مجازه .؟ قیمت نجومی زمین تو گراش مجازه.? حقوق پایین کارگر مجازه.؟ متاسفم واسه مسئولهای بی عرضه که فقط بلدن دور میز جمع بشن و تز بدن . در ضمن خدمت اون آقای محترمی که از آقای خورشیدی دفاع کردن اگه ایشون رو کردن نفر چهارم شورا مقصر مردم نیستن و بی تدبیری خودشون هست .والا اگه استعفا بدن و افشاگری کنن چرا استعفا دادن هم مردمی که بهش رای دادن تکلیف خودشون میدونن و چشم انتظار نیستن .هم محبوبیت خودشون رو خراب نکردن..

  9. بزرگترین خدمت آقای خورشیدی به مردم گراش بویژه اهالی محمد آباد که وعده و عید بهشون داده بود مردانه عیدی به مردم خوب این شهر دهد و تا قبل از سال استعفا دهد بذارید آقایان حسنی و باقرزاده و دکتر فتحی در شورا بمانند چون با استعفاه آقای خورشیدی خانم ناصری هم کنار خواهند. الان زمان محک زدن آقای خورشیدی است مردم یا پست و مقام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 نظر
scroll to top