بستن

خونه کدیم ۴ روح زندگی را در خانه محسن‌زاده می‌دمد

هفت‌برکه – گریشنا: «خونه‌ کدیم ۴» درهای خانه‌ی محسن‌زاده را به روی نوروز ۱۳۹۸ خواهد گشود.

به گزارش هفت‌برکه، بعد از یک سال تعطیلی، انجمن ایکوموس طرح خونه کدیم را در نوروز امسال در خانه‌ی محسن‌زاده در ابتدای خیابان آبیاری برگزار می‌کند. مهندس غلامرضا آرمان‌مهر، مدیر عامل انجمن ایکوموس گراش، با اعلام این خبر گفت: «برای ده روز و شب در خونه کدیم ۴ برنامه‌هایی متفاوت از دوره‌های قبل در نظر داریم. امسال به یکی از اهداف چندساله‌مان هم رسیدیم و رضایت خانواده‌ی محسن‌زاده را برای برگزاری این طرح در خانه پدری‌شان جلب کردیم.»

یک شهر، حامی خونه کدیم

به گفته‌ی مدیر عامل انجمن ایکوموس، در نوروز سال گذشته، برگزاری خونه کدیم به خاطر عدم حمایت مالی امکان‌پذیر نشد. او می‌گوید: «عدم برگزاری خونه کدیم باعث ناراحتی بسیاری از اعضای انجمن و عموم مردم شد. ما به این برنامه خو گرفته‌ایم، و حیف بود به خاطر مسائل مالی آن را متوقف کنیم.»

اما امسال قضایا امیدوارکننده‌تر و حمایت‌ها دلگرم‌کننده‌تر بودند: «قضیه از اینجا شروع شد که در یکی از گروه‌های واتساپی، یکی از دوستان درباره‌ی امکان اجرای خونه کدیم در نوروز امسال پرسید. من جواب دادم که به دلیل یک سری مشکلات، که عمده‌ی آن مشکل مالی است، امسال هم امکان برگزاری خونه کدیم را نداریم. عکس‌ها و توضیحات نوستالژیکی هم از دوره‌های قبلی خونه کدیم فرستادم. آقای فرماندار پیام‌ها را دیده بود و شخصا از آقای آیینه‌افروز، رییس اداره فرهنگ و ارشاد، پیگیری کرده بود.»

بعد از صحبت‌های اولیه و پیگیری فرمانداری، جلسه‌ای در فرمانداری تشکیل شد و از کسانی که در دوره‌های قبلی حامی خونه کدیم بودند دعوت شد تا در مورد این دوره همفکری شود. در این جلسه اصغر فرودی، فرماندار شهرستان گراش؛ قاسم فرسوده، معاون فرمانداری؛ عبدالله فضلی، بخشدار مرکزی؛ مهدی آینه‌افروز، رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ سید عفیف‌الدین زندوی، رییس اداره میراث فرهنگی و گردشگری؛ خیرالله محمودی، رییس اداره اوقاف گراش؛ حبیب‌الله مهرابی، رییس شورای چهارم؛ مهندس قاسمعلی وقارفرد به نمایندگی از موسسه توسعه و همیاری و موسسه آبشار اندیشه، مهندس ابراهیم وقارفرد، رییس نظام مهندسی؛ عبدالرضا افشار به نمایندگی از موسسه شباب‌البرکه، مهندس مرتضی وقارفرد، عبدالعلی صلاحی و چند تن از اعضای انجمن حضور داشتند. یک کارگروه مالی هم در این جلسه با حضور افرادی که در دوره‌های گذشته حامی برنامه بودند، تشکیل شد و کمیل باقرپور از طرف هیات مدیره انجمن ایکوموس مسئولیت پیگیری امور مالی را بر عهده گرفت.

بدین ترتیب، دغدغه‌ی اعضای انجمن درباره‌ی مسائل مالی تا حدی برطرف شد. مهندس آرمان‌مهر می‌گوید: «برنامه‌های ما همیشه همینطور برگزار می‌شود. همین که حدود یک‌چهارم از مبلغ برآوردشده تامین شد، کار را شروع کردیم؛ به این امید که در ادامه بتوانیم حمایت‌های مالی جدید را هم جذب کنیم و برنامه‌هایی آبرومندانه برای نوروز تدارک ببینیم.»

همکاری خانواده‌ی محسن‌زاده

مهندس آرمان‌مهر می‌گوید یکی از مسائلی که اعضای انجمن را به برگزاری طرح مشتاق‌تر می‌کند، اجرای آن در خانه زیبای محسن‌زاده است. همکاری خانواده‌ی محسن‌زاده در این زمینه نقش اصلی را دارد: «ما از سال‌ها قبل در نظر داشتیم که خونه کدیم را در خانه‌ی محسن‌زاده برگزار کنیم. امسال با عنایت و همکاری این خانواده‌ی فرهنگی، توانستیم این آرزو را عملی کنیم. جا دارد از همه‌ی افراد خانواده‌ی محسن‌زاده که به ما اجازه دادند از این بنای زیبا استفاده کنیم، تشکر کنیم.» مدیر عامل انجمن ایکوموس از تدارک ویژه‌برنامه‌ای برای این خانواده نیز صحبت می‌کند: «ما در ویژه‌برنامه‌های خونه کدیم، حتما به سابقه‌ی فرهنگی این خانواده خواهیم پرداخت.»

او در مورد ویژگی‌های این خانه نیز توضیح می‌دهد: «خانه محسن‌زاده یکی از معدود خانه‌ها در گراش است که همه‌ی خصوصیات خانه‌های سنتی را در خود دارد: از حیاط مرکزی گرفته تا هشتی و بادگیر کامل. از طرفی، بنا تقریبا دست‌نخورده مانده است و هنوز می‌توان روح زندگی را در آن احساس کرد. کاری که ما باید انجام بدهیم، فقط برجسته کردن زیبایی‌های این خانه و آشنا کردن مردم با اجزا و فضاهای متنوع آن است.»

تجربه‌ی جدید در خونه کدیم ۴

به گفته‌ی مهندس آرمان‌مهر، خونه کدیم ۴ قرار نیست تکرار دوره‌های قبل باشد. او توضیح می‌دهد: «در دوره‌های قبل، تمرکز ما بر چیدمان وسایل بود تا فضایی شبیه به موزه‌ ایجاد شود و مردم با وسایل و نحوه‌ی زندگی قدیم آشنا شوند. اما در این دوره، دوست داریم کاری کنیم که مردم روح زندگی قدیم را در این خانه تجربه کنند.»

قسمتی از طرح ایکوموسی‌ها برای رسیدن به این هدف، اختصاص بخشی از فضاهای خانه به مشاغل خانگی سنتی است. «خانه‌های قدیمی مراکز تولید وسایل هنری و فرهنگی، اغذیه، البسه و غیره هم بوده‌اند. قصد داریم از کسانی که هنوز به مشاغل سنتی اشتغال دارند، دعوت کنیم کارهایشان را در این خانه تولید و عرضه کنند تا بازدیدکنندگان از نزدیک با این مشاغل آشنا شوند.»

قسمت دیگر طرح، اجرای ویژه‌برنامه‌هایی در شب‌های خونه کدیم است. آرمان‌مهر توضیح می‌دهد: « استقبال از ویژه‌برنامه‌های سنتی در دوره‌های گذشته، بخصوص برنامه‌هایی که برای آشنایی با شهرها و فرهنگ‌های همسایه تدارک دیده شده بود، نشان می‌دهد ظرفیت این برنامه‌ها هنوز هم وجود دارد. امسال قصد داریم این ویژه‌برنامه‌ها را در قالبی جدید و جذاب‌تر برگزار کنیم.» او می‌گوید به زودی برنامه‌ی هر شب را بعد از تکمیل و نهایی شدن منتشر خواهند کرد.

به این منظور، هیات مدیره‌ی انجمن ایکوموس کار را بین سه تن از اعضا تقسیم کرده است. کمیل باقرپور مدیر اجرایی و مالی طرح است؛ نازنین قزلی مدیر داخلی خونه کدیم؛ و حسین ناصری مدیر ارتباطات و ویژه‌برنامه‌ها.

سردبیر پایگاه خبری هفت‌برکه عضو هیات مدیره موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه گراش دکترای ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران

9 نظر

  1. خیلی جالب و درخور توجه هست که این مساله فرهنگی اون هم فقط با یه بحث کوچک در گروهی واتساپی برای فرماندار ارزش داشته و پی گیر شدن این یعنی مسوولیت پذیرش و توجه به علائق مردم

  2. نکته جالب اینکه اعضای شورا و شهرداری هیچ نقشی در برگزاری این رویداد مهم عید نوروز بر عهده نگرفتند
    البته دور از ذهن نیست
    احتمالا به دلیل انتقاد های رئیس انجمن ایکوموس از شورا و شهرداری است!

  3. با سلام البته دور از انصاف هست که بگیم شورای شهر و شهرداری با این عزیزان همکاری نداشته اند شاید اختلاف نظرهایی باشه ولی به نظرم آقای خورشیدی و خانم ناصری با این دوستان همکاری و هماهنگی بیشتری در این موارد نسبت به بقیه اعضای شورا داشته باشند و این هم به دلیل نگرش فرهنگی و عمومی این دو بزرگوار است و این دو نفر هم از اعضای شورای شهر هستند و نماینده ما مردم و نیازی نیست به خاطر همه امور هر ۵ نفر اعضای شورا مستقیما ورود کنند

    1. دوست عزیز
      از شما خواهشمندیم سری به خانه محسن زاده بزنید و بپرسید
      این عزیزانی که میفرمایید حتی در جلسه هماهنگی حضور نداشتند و الان که کار شروع شده خبری از عزیزانی که میفرمایید نیست
      بی زحمت بدون اطلاع قضاوت نکنید.
      به دور از انصاف است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 نظر
scroll to top