بستن

چینش جدید در صحنه تئاتر گراش

هفت‌برکه – گریشنا: اعضای شورای سیاست‌گذاری انجمن نمایش شهرستان گراش معرفی شد.

به گزارش هفت‌برکه، مهرماه ۱۳۹۷ محمدعلی شامحمدی از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس به عنوان رئیس جدید انجمن تئاتر شهرستان گراش معرفی شد. شامحمدی ۴۰ ساله و دانش‌آموخته کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی است و از سال‌های نوجوانی در گروه‌های مختلف نمایشی در گراش فعالیت هنری داشته است. پیش از این علی فخری رییس انجمن نمایش گراش بود.

با انتخاب رییس جدید، اعضای شورای نظارت و شورای سیاست‌گذاری انجمن تئاتر شهرستان گراش نیز معرفی و به مدت یک سال ابلاغیه دریافت کردند. جلسه معارفه سه‌شنبه چهاردهم اسفندماه در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گراش برگزار شد.

محمد بابااحمدی، محمدجواد حسن‌نژاد، عبدالرضا افشار، علی‌اکبر شامحمدی، محمد رستم‌پور، فرزاد رجائیان، شیدا شرقی، فاطمه ابراهیمی و ندا حسنی به عنوان اعضای شورای سیاست‌گذاری تئاتر شهرستان گراش از سوی محمدعلی شامحمدی، رئیس انجمن تئاتر شهرستان گراش منصوب شدند.

دکتر مسعود غفوری، علی فخری، محمد هنرپیشه و مصطفی کارگر اعضای شورای نظارت خواهند بود و وظیفه بازخوانی و بازبینی اجراهای تئاتری شهرستان را بر عهده خواهند داشت.

محمدعلی شامحمدی در جلسه معارفه  اعضای شورای سیاست‌گذاری در مورد فعالیت شش‌ماهه انجمن گفت: «از مهرماه امسال سه گروه نمایشی در گراش اجرا داشتند. ابتدا نمایش «لولوی جنگل» به کارگردانی محمود علیپور که به مدت هشت شب در سالن سراجی به روی صحنه رفت و می‌توان گفت که کار قوی و پر استقبالی بود. بعد از آن نمایش «پهلون اکبر می‌میرد» که نمایشی از لار با بازی دو بازیگر گراشی بعد از اجرا در لار در سینما فرهنگ گراش گراش اجرا شد که امیدواریم این ارتباطات فرهنگی بیشتر شود. جنگ شادی کاری از گروه نمایشی نسیم به نام «سیسمونی» نیز چند روز پیش در سالن سراجی به روی صحنه رفت. با توجه به اینکه مهر و آبان هم به دلیل ایام محرم و صفر اجرایی در گراش نبوده است، می‌توان گفت انجمن نمایش در همین شش ماه شروع به کار فعالیت‌های خوبی داشته است.»

شامحمدی  با اشاره به اینکه انجمن باید کارگاه‌های آموزشی متعددی برای هنرمندان داشته باشد گفت: «تنها اجرای نمایش  و به روی صحنه بردن کار کافی نیست و باید از اساتید آموزشی در سطح در کشور برای برگزاری کارگاه‌های آموزشی استفاده کرد.»

محمد هنرپیشه، کارشناس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گراش، با اشاره به اینکه تئاتر در شهرستان گراش در مسیر پیشرفت و بهتر شدن است گفت: «باید تلاش کنیم که برای سال آینده نمایشی به مرحله گزینش جشنواره تئاتر فجر بفرستیم. نبود رقابت در فضای گروه‌های تئاتری با سایر شهرها، تهیه سی‌دی نمایش جهت ثبت در پرونده کاری گروه‌های نمایشی، نبود کلاس تئاتر و بازیگری برای افراد متقاضی از دیگر مواردی بوده است که باید به آن توجه ویژه‌ای شود.»

تقسیم نقد‎های نمایش به دو بخش نقد تخصصی و نقد جامعه، دیگر موضوعی بود که محمد هنرپیشه در این جلسه به آن اشاره کرد.

علی‌اکبر شاه‌محمدی یکی از اعضای شورای سیاست‌گذاری انجمن تئاتر شهرستان گراش گفت: «باید از زمان‌هایی که نمی‌توان نمایش به روی صحنه برد برای آموزش استفاده کرد. شاید یکی از دلایلی که تئاتر در شهرستان گراش رونق کمتر دارد و دانش آموزان و جوانان کمتر به این سمت کشیده می‌شوند، مقاومت خانواده‌ها برای حضور و شرکت فرزندانشان در صحنه تئاتر است. خانواده‌ها جدیدا بیشتر تمایل دارند از کودکی فرزندان خود را در کلاس‌های آموزشی مثل زبان ثبت نام کنند تا اگر در درسش موفق نبود، بتواند از این طریق آینده‌ای برای خود رقم بزند و همین موضوعات باعث می‌شود تا علایق و استعدادها نادیده گرفته شود. بهترین زمان برای برگزاری کلاس‌های آموزشی زمانی است که تئاتر نمی‌توان به روی صحنه برد، مثل ایام محرم و صفر. باید برای نمایش‌های اجرا شده جلسات نقد و بررسی برگزار کرد و نقدهای هر نمایش به صورت مکتوب در پرونده ضبط شود تا بعدها هم بتوان به آن رجوع کرد.»

فرزاد رجائیان، روابط عمومی انجمن تئاتر شهرستان گراش، در این جلسه گفت: «باید دانش‌آموزان توانمند شناسایی شوند و برای ورود آن‌ها به فضای تئاتر زمینه‌سازی شود، همچنین باید بازیگران و هنرمندان فعلی در رشته‌های مختلف را تقویت کرد و بتوان بر روی آن‌ها با برگزاری کارگاه‌های رایگان در گراش سرمایه‌گذاری کرد. مردم گراش با تئاتر غریبه هستند و باید بین مردم و تئاترهای غیر طنز ارتباط برقرار کرد تا همیشه تعریفشان از تئاتر تنها طنز و جنگ‌های شادی نباشد.»

خبرنگار حوزه شهری و اداری هفت‌برکه عضو هیات مدیره انجمن دوببله و گویندگی گراش

5 نظر

  1. میگم چه جوری این اعضای سیاست گذاری انتخاب شدن .این همه بازیگر هستیم تو گراش .این چه جلسه ایی بوده که هیچ هنرمندی غیر از باند خودشون خبر نداشتن .شما این چند سال چه پیشرفتی واسه تئاتر گراش آوردین که الان دوباره همون گروه دور هم جمع شدین.موندم از این دو تا خانوم با اون آقای رجائیان شایسته تر نبود ؟ البته تنها نکته مثبت این انتصابات کم شدن بار مسئولیت از دوش با لیاقتهاست..دور هم خوش باشین.

  2. چه‌کسی‌انتخاب‌کرده؟؟کجا‌و‌کی؟چرا‌همش‌خودتون؟
    شماهاچجوری‌خودتونو‌انتخاب‌کردین؟پس‌ما‌چی؟؟!
    راسی‌یه‌سوال‌!توی‌عکس‌خبری‌از‌رییس‌اداره‌نیست!!
    یعنی‌این‌جلسات‌ربطی‌به‌ایشون‌‌و‌اداره‌ارشادگراش‌نداره؟؟!!
    یعنی‌رییس‌اداره‌هیچ‌نقشی‌توی‌این‌جلسات‌و‌انتصابا‌نداره!!!؟
    اگه‌‌ارشاد‌گراش‌نقشی‌نداره‌،پس‌هنرپیشه‌اینجا‌چکاره‌ست؟؟!
    کی‌پیشنهاد‌داده‌که‌همش‌خودتون‌باشین؟کی‌بهتون‌رأی‌داده؟!!
    آیا‌جبرییل‌بهتون‌وحی‌نازل‌کرده!!!

    1. رییس انجمن نمایش همانند دیگر انجمن‌ها به پیش‌نهاد اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گراش از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب می‌شود.
      رییس انجمن هم برای انجام امور اعضای شورای سیاستگذاری و شورای نظارتی را تعیین می‌کند.

      آقای آیینه‌افروز در تهران حضور دارند و از طرف اداره فرهنگ و ارشاد گراش آقای هنرپیشه به عنوان کارشناس در این جلسه حضور داشتند.

      شما هم در صورت تمایل برای همکاری با انجمن می‌توانید از طریق روابط عمومی پیش‌نهادهای خود را ارائه کنید.

  3. چجوری تعیین شده که هنرمندان فعال گراش در جریان نبودن چرا همش بانده خودتون چرا از همه گرو ها انتخاب نشدن خیلیاشون حتی کوچک ترین کاری تو هنر نمیکنن زشته بخدا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 نظر
scroll to top