بستن

سد دفاعی ورزشی‌ها مقابل تعریض خیابان محقق

هفت‌برکه – گریشنا: تعریض خیابان شهیدان محقق با تخریب دیوار مدرسه لطافت به مرحله‌ی اجرایی وارد شد. دیوار مدرسه شهید محقق (فرهنگ) نیز آماده‌ی تخریب است. اما مانع بلندی که در راه تعریض این خیابان وجود دارد، دیوار ورزشگاه شهداست. هیات امنای اداره ورزش هنوز به تخریب این دیوار و عقب‌نشینی تا پشت سکوهای ورزشگاه رضایت نداده‌اند.

مدیر آ.پ.: برای رفاه مردم عقب‌نشینی کردیم

به گزارش گریشنا، در روزهای ابتدایی اسفندماه ۱۳۹۷، دیوار خارجی مدرسه لطافت به منظور تعریض خیابان شهیدان محقق تخریب شد. ذبیح‌الله رضایی، مدیر آموزش و پرورش گراش، در گفتگو با خبرنگار گریشنا گفت: «ما تفاهم‌نامه‌ای با شهرداری امضا کردیم و در آن شهرداری قبول کرده که یک سری از خواسته‌های اداره آموزش و پرورش را برآورده کند و در قبال آن، ما این عقب‌نشینی را انجام دهیم.» رضایی در ادامه می‌گوید: «این خواسته‌ی مردم محل بود. ساکنین این محله مراجعات زیادی هم به اداره داشتند و ما در جهت رفاه مردم، به عقب‌نشینی رضایت دادیم.»

دیوار استادیوم بلندتر است

اما دیوار طویل ورزشگاه شهدا هنوز محکم ایستاده و محل کشمکش شهرداری و هیات امنای اداره ورزش و جوانان است. زمین ورزشگاه یک زمین اوقافی است که در اختیار اداره ورزش و جوانان قرار دارد. دیوار مورد مناقشه، فاصله‌ای چندمتری با سکوهای ورزشگاه شهدا دارد؛ فاصله‌ای که عملا بلااستفاده است و مشکلی در تخریب دیوار ایجاد نمی‌کند. حتی مسجدی که چند سال پیش در ضلع شمالی ورزشگاه، نزدیک به خیابان شهیدان محقق، ساخته شد، با دیوار خارجی ورزشگاه فاصله دارد. بدین ترتیب، همه چیز مهیاست، اما توافق حاصل نمی‌شود. اما ریشه مساله کجاست؟

محسن‌زاده: ۱۶ سال است کار را معطل کرده‌اند

در فروردین ۱۳۹۷ گزارشی درباره‌ی درخواست اهالی این محله از شورای شهر برای تعریض خیابان با تیتر « خیابان شهید محقق در انتظار خیابان شدن» در گریشنا منتشر شده بود (اینجا بخوانید).

مسعود محسن‌زاده، رییس شورایاری منطقه پنج (بند شیخ)، سابقه‌ی پیگیری برای ساماندهی و تعریض خیابان را به ۱۶ سال پیش می‌رساند: «پیگیری‌های ما از سال ۸۱ از زمان شهرداری مهندس مظفری‌فرد شروع شده است. آن زمان طرح اجرایی و فنی هم آن زمانی که اکرم شمسی معاون فنی شهرداری بود، مصوب شد. با کل ساکنین این محله هم در منزل حاج عبدالحسین موغلی جلسه گرفتیم و همه موافق بودند.» اما در این ۱۶ سال، موافقت اداره‌ی ورزش برای عقب‌نشینی جلب نشده است: «هر زمان که نامه شهرداری به اداره می‌رفت، به دلایل مختلف از اجرای طرح ممانعت می‌شد. ۱۶ سال است که این طرح را که عام‌المنفعه است و به درد همه مردم می‌خورد، متوقف کرده‌اند؛ آن هم برای یک بخشی از زمین که مورد استفاده نیست؛ نه سکو خراب می‌شود و نه زمین فوتبال و نه سالن ورزشی. حتی هزینه‌های تخریب و بازسازی دیوار هم با خود شهرداری است و حتی گفته‌اند در قبال این زمین، امتیازاتی هم می‌دهند.»

باقرزاده: هر امتیازی بخواهند می‌دهیم

مهندس اکبر باقرزاده، سخنگوی شورای شهر، در مورد پیگیری‌های شورا و امتیازاتی که شورا و شهرداری به هیات امنای اداره ورزش ارائه داده می‌گوید: «من چندین جلسه با آقایان فرسوده، مهیایی، چترآذر و اکبری صحبت کرده‌ام. ما گفتیم هر امتیازی بخواهید می‌دهیم. اگر مجوز تجاری می‌خواهید، می‌دهیم. اگر پول یا معوض می‌خواهید، ما می‌دهیم. حتی وقتی مدیر کل به گراش آمد، این موضوع را با او هم مطرح کردم و ایشان موافقت کرد و گفت بیایید شیراز تا صحبت کنیم. اما هیات امنای ورزش در گراش نظرشان منفی است.» او دلایل هیات امنا برای مخالفت را اینگونه برمی‌شمرد: «می‌گویند دیوار جدید دقیقا پشت سکو واقع می‌شود و این باعث می‌شود توپ از ورزشگاه بیرون می‌رود و مشکلات دیگر ایجاد می‌شود.»

باقرزاده دلیل اصرار شهرداری به تعریض خیابان شهید محقق را هم اینطور توضیح می‌دهد: «این خواسته‌ی اهالی این محله است. این خیابان معضلی شده است. ورودی اصلی محله از طرف بلوار معلم همین خیابان است و اولین دسترسی مردم در ایام عزاداری‌ها هم از این سمت است. اگر خیابان تعریض شود، پایه‌های برق را جمع‌آوری می‌کنیم و طرح خوبی به خیابان می‌دهیم.» او ادامه‌ی این پروژه را هم به نفع کل شهر می‌داند: «ما از سمت خیابان آبیاری، ۲۵۰ متر پی خیابان ساحلی را ریخته‌ایم و تا یک ماه دیگر، کل سیل‌بند آبیاری به بسیج تمام می‌شود. اگر بشود خیابان شهید محقق را به خیابان بسیج متصل کرد، رفت‌وآمد در این مسیر خیلی راحت می‌شود.»

سخنگوی شورا در نهایت به اقدام قضایی به عنوان راه حل نهایی این معضل نیز اشاره‌ای می‌کند: «اگر افرادی که متولی این کارها هستند نیایند و از امتیازات ما استفاده نکنند، ما مجبوریم از مراجع قانونی اقدام کنیم. ما نمی‌توانیم منافع ۳ تا ۴ هزار نفر ساکنان محله را معطل کنیم.»

مهیایی: اول توافق قبلی را اجرا کنند

هیات امنای اداره ورزش متشکل از افراد شناخته‌شده‌ای چون قاسم فرسوده، رحمت مهیایی، محمد چترآذر و جواد اکبری است. رحمت مهیایی در گفتگو با گریشنا به نمایندگی از این هیات می‌گوید: «ما هنوز در مورد این دیوار به تفاهم نرسیده‌ایم، چون هنوز در این مورد صحبتی نکرده‌ایم. شهرداری و شورا هنوز خسارت عقب‌نشینی اداره ورزش از سمت بلوار معلم را که بین ۵۰۰ الی ۶۰۰ متر مربع بود به ما نداده‌اند. تکلیف آن مساله گنگ است و اداره ورزش به حق خودش نرسیده‌ است. تا بحث اول به نتیجه نرسیده باشد، ما این بحث دوم را باز نمی‌کنیم. ما قصد تقابل با کسی نداریم. این برای شهر است و آن یکی هم برای شهر است. ما باید حق ورزشکاران را هم در نظر بگیریم.»

مهندس وقارفرد: تعلل از اداره ورزش بود

با مهندس مرتضی وقارفرد، نایب رییس و سخنگوی شورایاران منطقه ۵ (بندشیخ)، تماس می‌گیریم. او در ابتدا می‌گوید: «شورایاران چند ماهی است که غیرفعال شده است. من تازگی‌ها اطلاع موثقی از این مساله ندارم.» اما او از سابقه‌ی موضوع و توافق قبلی اداره ورزش با شهرداری کاملا باخبر است. مهندس وقارفرد که در آن زمان معاونت نظام مهندسی گراش را به عهده داشت، می‌گوید: «متاسفانه در این مورد، اداره ورزش هم خیلی تعلل کرد. بعد از توافق با شهرداری، باید سریع‌تر پیگیری می‌کردند و تغییر کاربری را نهایی می‌کردند. اما زمان زیادی از دست دادند، و نتوانستند ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان هزینه‌های کارشناسی و طراحی را هم تامین کنند. تا جایی که شهردار عوض شد و قوانین هم سختگیرانه‌تر. الآن هم باید خیلی پیگیری کنند تا بتوانند آن امتیازات را بگیرند.»

فرماندار: راهکار سه‌مرحله‌ای

اصغر فرودی، فرماندار شهرستان گراش، نیز از این موضوع اطلاع کامل دارد و به نظر می‌رسد راهکار او، خلاصه‌کننده‌ی وضعیت باشد. فرماندار در گفتگو با خبرنگار گریشنا راهکاری در سه‌ مرحله برای حل این مساله مطرح می‌کند: «ابتدا باید توافق قبلی بین اداره ورزش و شهرداری در مورد ضلع شمالی (سمت بلوار معلم) اجرایی شود. دوم، چون زمین اکنون در تصرف اداره ورزش است، باید موافقت این اداره برای عقب‌نشینی در طرف خیابان شهید محقق هم جلب شود. در مرحله سوم، اگر شهرداری و اداره ورزش به توافق نرسیدند، از آنجا که بر اساس طرح جامع شهر باید عقب‌نشینی انجام شود، قیمت زمین به حساب دادگستری واریز می‌شود و حکم تخریب از طرف مرجع قضایی صادر می‌شود.»

فرماندار هم امیدوار است که کار به مرحله سوم نکشد و شهرداری و هیات امنای اداره ورزش با کمک معتمدین محله بتوانند توافق قبلی را سامان بدهند و به توافق جدیدی در مورد دیوار ورزشگاه برسند.

سردبیر پایگاه خبری هفت‌برکه عضو هیات مدیره موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه گراش دکترای ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران

7 نظر

  1. عقب نشینی دیوار استادیوم و سروسامان گرفتن خیابان شهید محقق نه تنها به نفع اهالی خیابان شهید محقق و بندوشیخ و خیابان بسیج هست بلکه به نفع همه مردم گراش هست. ولی تربیت بدنی هم خواستار امتیازات بحقی هست که در ازای دادن زمین استادیوم حتما باید مورد توجه قرار گیرد

    1. هیات امنا یک تشکل من درآوردی و بدون جایگاه قانونی است که در طول سالها جز سدی در مقابل پیشرفت ورزش گراش خاصیتی دیگر نداشته است

  2. باید انهایی که خانه هایشان ان طرف خیابان ولب خیابان است تاوان بدهند چون خیابان که تعریض شود اولین سود انها میبرند این در حالی است که انها هم باید توافق کنند یا به همین مقدار که استادیوم عقب نشینی میکند عقب نشینی کنند یا تاوان بدهند
    این عدالت است

  3. او دلایل هیات امنا برای مخالفت را اینگونه برمی‌شمرد: «می‌گویند دیوار جدید دقیقا پشت سکو واقع می‌شود و این باعث می‌شود توپ از ورزشگاه بیرون می‌رود و مشکلات دیگر ایجاد می‌شود.»
    ——-
    نه که هر چی توپ میره سمت سکو ها قشنگ می افته پشت سکو واسه همین نباید دیوار جا به جا شه!!!!!

    چه استدلالیه اخه!

  4. برای تعریض این خیابان که از بار ترافیکی می کاهد باید اقدام شود.این خیابان یک خیابان اصلی برق روز به شمار می اید

  5. اولا مالکیت زمین مجموعه ورزشی با اداره اوقاف می باشد و نه اداره ورزش و جوانان. دوما توافق می بایست بین شهرداری، اداره اوقاف و اداره ورزش و جوانان صورت پذیرد. سوما هیات امنا اداره تربیت بدنی یک تشکیلات من درآوردی قبل از انقلاب بوده که تا پیش از شهرستان شدن گراش فعالیت داشت. پس از شهرستان شدن گراش و تغییر ساختار ادارات تربیت بدنی به ورزش و جوانان از بین رفت و رئیس اداره شهرستان مسئول و متولی فعالیت های ورزشی می باشد. بهتر است جهت تعریض این خیابان هر چه سریعتر توافق شود. بار ترافیک این خیابان در ایام خاص سال مثل ماه محرم باعث می شود در جهت آبروی شهر و تسهیل بار ترافیکی اقدام گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 نظر
scroll to top