بستن

افزایش حساسیت جامعه به مواد مخدر

هفت‌برکه – گریشنا: به گزارش گریشنا جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر به ریاست فرماندار گراش صبح یکشنبه ۱۲ اسفندماه ۱۳۹۷ در فرمانداری برگزار شد.  محمدرضا ابراهیمی دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مهمان این جلسه بود.

ریشه بسیاری از آسیب‌های اجتماعی مواد مخدر است

دبیر مبارزه با مواد مخدر استان حساس‌سازی را مهمترین هدف شورای مواد مخدر دانست.

ابراهیمی دبیر کارگروه مبارزه با مواد مخدر استان با تشکر از اقدامات انجام شده گفت: «در مقایسه با چهار سال پیش که من به گراش آمدم هماهنگی بهتری در حوزه پیشگیری به وجود آمده است. انتظار این است که آمار اعتیاد در گراش کمتر باشد چون بحث معنویت قطعا موثر است.»

ابراهیمی هدف را افزایش حساسیت مردم به این موضوع دانست: «از ابتدای انقلاب هدف ما ایجاد حساسیت در مورد مواد مخدر بین مردم بوده است که در این امر هم موفق نبوده‌ایم. ۵۳ هزار نفر در این مملکت در اثر سومصرف مواد مخدر مرده‌اند ولی این حساسیت ایجاد نمی‌شود. چه سیستمی است که این را مدیریت می‌کند؟»

دبیر هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در مورد تاثیر مواد مخدر بر دیگر آسیب‌های اجتماعی گفت: «۵۵ درصد از طلاق‌ها بر اثر اعتیاد است. هشت درصد از قتل‌های عمد بر اثر اعتیاد است. سرمنشا بسیاری از کودک‌آزاری‌ها، همسرآزاری‌ها، سرقت‌ها و نزاع‌ها در اعتیاد است.»

دبیر هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در مورد راه حل این موضوع گفت: «بهترین نسخه برای مواد مخدر، احیای نگاه اعتقادی و جهادی به مواد مخدر است. خدا می‌فرماید هر کسی جان یک نفر نجات دهد جان جامعه‌ای را نجات داده است. شنیع‌ترین جنایات در اثر مواد مخدر رخ می‌دهد و همه ما مسئول هستیم.»

ابراهیمی خواهان حساسیت عمومی به این موضوع شد: «یک زمانی ما ایدز را انکار می‌کردیم یا آمار مواد مخدر را می‌گفتیم محرمانه است. این‌ها محرمانه نیست. این وضعیت ماست که یک درصد دانش‌آموز معتاد داریم.»

ابراهیمی با تاکید بر ظرفیت خیرین گفت: «در برخی شهرها مانند تبریز در این مورد موفق بوده‌اند ولی ما در فارس موفق نبوده‌ایم. امیدواریم در شهرستان‌های گراش و لارستان بتوانیم در این مورد الگوسازی کنیم. برای خودم مردم است و کم از ساختن مسجد نیست.»

آرایشگاه‌های زنانه و باشگاه‌های ورزشی از بخش‌هایی است که باید مورد توجه قرار بگیرد و این محیط‌ها پایش شود.

فرماندار گراش: اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر

فرماندار گراش با تشکر از اعضای شورای مبارزه با مواد مخدر گفت: «آن چیزی که باید شعار ما باشد اجتماعی محور کردن مبارزه است. نهادهای دولتی به تنهایی نمی‌توانند مبارزه کنند و اگر حکومت با مردم دست در دست هم بدهند قطعا موفق خواهند بود.»

فرماندار گراش برای حضور انجام تحقیقات برای شناخت این موضوع تاکید کرد: «تحقیقات اجتماعی در حوزه مبارزه با مواد مخدر یا نداریم یا کم داریم. این تحقیقات بیشتر در حوزه علوم انسانی این کار را انجام می‌دهند و انتظار است افرادی که تحصیلات مرتبط دارند وارد گود شوند.»

فعالیت‌های مبارزه با مواد مخدر در سه کارگروه فرهنگی، درمان و مبارزه پیگیری می‌شود.

علی‌اکبر غلامی رییس اداره بهزیستی گراش گفت: «امسال ده جلسه کمیته فرهنگی و پیشگیری برگزار کرده‌ایم که در برخی از جلسات اعضای NA نیز حضور داشتند. هدف این جلسات همگرایی بین سازمانی بود و با هدف اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر جلساتی با شورایاران، بسیج و روحانیون برگزار شد.»

دو محله پاقعله و بیدله به عنوان محلات پرخطر مورد توجه قرار گرفت.

غلامی در مورد همکاری با گروه‌های مردم‌نهاد گفت: «در حال حاضر گروه NA دو سری جلسات بسته و باز بسته دارند و قرار شده پنجشنبه‌های آخر ماه در جلسات باز گروه NA شرکت کنیم.»

بحث الکل جدی است

جانشین فرماندهی انتظامی شهرستان گراش در گزارشی از مبارزه با مواد مخدر گفت: «کشفیات امسال نیست به سال گذشته ۶۷ درصد افزایش داشته است. چند طرح پاکسازی در مناطق آلوده شهری و روستایی اجرا شده است و در این طرح‌ها ۳۰ نفر از افراد توزیع‌کننده دستگیر و تحویل دستگاه قضایی شده است. ۷ دستگاه خودرو نیز توقیف شده است.برآورد ما این است وضعیت مواد مخدر از نظر توزیع‌کننده و معتاد روند کاهشی دارد.»

دکتر گلستان معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی گراش گفت: «بحث الکل در حال گسترش است و باید روی درمان این گروه هم فکر کنیم.»

معاون بهداشت دانشکده خواستار همکاری بیشتر آموزش و پرورش شد: «دانش‌آموزان از دوره دبیرستان اول وارد این سیکل می‌شوند و آموزش و پرورش باید از طریق مشاوران دانش‌آموزان در معرض خطر را شناسایی کند تا مشاوران دقیق‌تری انجام شود. مقابله با مواد مخدر باید در سن پیش از ۱۸ سالگی آغاز شود.»

ذبیح‌الله رضایی مدیر آموزش و پرورش گفت: «ما یکی از شهرستان‌هایی هستیم که همکاری خوبی با بهداشت داریم و برخی مشکلات در اجرا است. مثلا در مورد تداخل با ساعت‌های درسی یا هماهنگی با حراست ناهماهنگی‌هایی وجود دارد.»

شبکه بهداشت غربالگری مواد مخدر را آغاز کرد

مریم اکبری‌زاده کارشناس معاونت بهداشت در مورد مراحل پیشگیری گفت: «معاونت اجتماعی و بهداشت در سطح پیشگیری و معاونت درمان در سطح درمان فعالیت دارند. در سطح اول پیشگیری آموزش‌های مهارت‌های زندگی داده می‌شود. در سطح دوم مراجعه‌کنندگان به مراکز بهداشت و پزشکان خانواده بر اساس خوداظهاری غربالگری می‌شود و افراد مشخص شده به کارشناس رواشناسی ارجاع داده می‌شود. در سطح سوم پیشگیری هم درمان قرار دارد.»

اکبری‌زاده در گزارشی از آمار اعتیاد در شهرستان گفت: «جمعیت ۱۶ تا ۶۰ سال شهرستان ۳۰ هزار نفر است و از این تعداد ۷۳۰۷ نفر از نظر مواد مخدر غربالگری و بررسی شده است. این طرح به تازگی شروع شده است و تلاش داریم این میزان را افزایش دهیم. از این تعداد افراد غربالگری شده ۳۴۹ نفر طبق خوداظهاری اعتیاد به الکل و مواد مخدر داشته‌اند که این افراد به کارشناس رواشناسی ارجاع شده‌اند و ۸۹ نفر از خدمات مشاوره‌ای استفاده کرده‌اند. در حال حاضر ۷۵ نفر تحت درمان هستند که دو نفر ترک داشته‌اند.»

نرگس پابرجای از انجمن تازه تاسیس روانشناسی گفت: «آموزش و پرورش در بحث آگاهی‌بخشی به دانش‌آموزان می‌تواند موثر باشد. انجمن روانشناسی به دنبال تربیت نیروی متخصص است و با همه ادارات اعلام آمادگی می‌کند.»

دکتر فتحی عضو شورای شهر گفت: «بحث مواد مخدر در دنیا توسط انگلیسی‌ها اداره می‌شود که در افغانستان این مورد را می‌بینیم.»

 

 

 

 

 

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top