بستن

اوز «پایتخت کتاب» نشد، ولی برنده شد

هفت‌برکه: اوز برای سومین بار از دست‌یابی به عنوان «پایتخت کتاب» بازماند و پس از اهواز، نیشابور، بوشهر و کاشان، امسال این عنوان به شهر «یزد» رسید. اما نرسیدن به عنوان پایتخت کتاب یک شکست برای شهر اوز نیست. محمد خواجه‌پور، مدیر رسانه‌های هفت‌برکه، در این یادداشت تلاش فرهنگی اوز برای کسب این عنوان را ستوده است و به مزایای حضور در این مسابقه فرهنگی اشاره کرده است.

هفت‌برکه – محمد خواجه‌پور*: میلیون‌ها نفر در تمام دنیا در مسابقات ورزشی شرکت می‌کنند تا در نهایت تعدادی انگشت‌شمار به قله‌ی ورزش و قهرمانی المپیک برسند. اما آیا آنانی که به قهرمانی نرسیده‌اند همه چیز را باخته‌اند؟

رقابت فقط برای قهرمانی نیست بلکه ذات رقابت باعث حرکت و پیشرفت می‌شود. شرکت اوز در رقابت‌ پایتختی کتاب، فارغ از هر نتیجه، توانسته است حرکت این شهر فرهنگی را شتاب دهد. البته اوز همواره در منطقه جنوب فارس شهری شاخص از نظر فرهنگی و اجتماعی بوده است و در واقع حضور در رقابت‌های کتابخوانی امتداد همین پیشینه است.

هر شهری برای توسعه باید بتواند بر پیشینه و توانمندی‌های خود تاکید کند. به خاطر همین، تلاش اوز برای کسب عنوان پایتخت فرهنگی در مسیر صحیح و درست انجام شده است. هر چند این تلاش‌های تاکنون به نتیجه قهرمانی نرسیده است اما به معنی بی‌حاصل بودن آن نیست.

بی‌تردید این حرکات در نهایت نسل تازه‌ای را پرورش خواهد داد که نه تنها برای شهر اوز بلکه برای ایران عزیز خدمت خواهند کرد. در کنار آن، چهره‌ی ترسیم شده از شهر اوز در ذهن ایرانیان نیز در طی این مدت زیباتر شده است و چندین گزارش خواندنی در نشریات سراسری بازخورد مشخص آن است.

یکی از معیارها در بررسی نتیجه به دست آمده، میزان هزینه پرداخت شده است. فرهنگ و فرهنگیان با وجود تاثیر شگرف اجتماعی، از نظر اقتصادی، قانع و کم‌توقع هستند. کل بودجه فرهنگی هر کدام از شهرهای ما اگر دست خیلی خیلی بالا ۱۰۰ میلیون تومان باشد، به اندازه آسفالت یک کوچه نیست. اما همین بودجه‌های ناچیز نیز به سختی در اختیار گذاشته می‌شود و برای برخی از دوستان قابل تحمل نیست.

باید بپذیریم که فرهنگ باری بر دوش شهر نیست، بلکه ارزان‌تر از بلوار و خیابان، راهی است که ساخته می‌شود و ما را به فردا می‌برد. رو در رو قرار دادن مسائل فرهنگی و عمرانی مقایسه درستی نیست، زیرا هر دو ضرورت‌های توسعه هستند و باید به جای تقابل آن‌ها، بتوانیم سهم مناسب هر یک را پرداخت کنیم.

هر کدام از شهرهای ما به سنت سیئه «مرغ همسایه غاز است» و برای رقابت‌های سیاسی داخلی شهر خود، تقاط قوت شهرهای همجوار را بزرگنمایی می‌کنند. این مقایسه‌ها به شکل مداوم انجام می‌شود و نباید کوشندگان فرهنگی اوز را دل‌آزرده کند. همان‌گونه که شهر اوز و برنامه‌های فرهنگی پرتعداد آن همیشه برای شهرهای گراش و لار غبطه‌برانگیز بوده است.

امیدوارم شهر اوز در نهایت به عنوان پایتخت کتاب ایران که شایسته آن است برسد، ولی حتی اگر این نتیجه نیز حاصل نشود، اوز در رقابتی شرکت کرده است که حاصل آن حرکت و چند گام پیش افتادن از شهرهای هم‌سطح و همجوار از نظر فرهنگی است.

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top