بستن

قوانین شهرسازی ناموس مهندسان است

هفت‌برکه – گریشنا: به مناسبت روز مهندس، جامعه‌ی مهندسان گراش به میزبانی نظام مهندسی ساختمان، در یک دورهمی دوستانه، این روز را جشن گرفتند.

به گزارش هفت‌برکه، این برنامه از عصر یکشنبه، پنجم اسفند، در سالن مدرسه محبی برگزار شد. فرودی فرماندار گراش و زمانی معاون عمرانی فرمانداری گراش از مهمانان این جشن بودند. در غیاب شهردار و اعضای شورای شهر، مهندس غلامی، کارشناس فنی شهرداری، تنها نماینده شهرداری در این برنامه بود. هر چند در مراسم شام، شهردار و فوزیه ناصری عضو شورای شهر حضور داشتند.

قوانین شهرسازی ناموس مهندسان است

اصغر فرودی فرماندار گراش با تبریک روز مهندس گفت: «در این مراسم مشخص شد نظام مهندسی هم مظلوم واقع شده است. امیدوارم در برنامه‌های آینده برنامه‌ریزی به گونه‌ای باشد که همه مسئولین مرتبط با ساختمان در این جلسه حضور داشته باشند.»

فرودی با اشاره به حضور خود در زلزله بم گفت: «در ساخت و سازها مهمترین چیزی که باید رعایت شود، مقاومت بنا است. کسی ارزش مقاوم‌سازی را می‌داند که شهر بم بوده باشد که در یک شب سی هزار نفر کشته شوند و این یک هشدار برای همه ماست.»

تذکر دیگر از سوی فرماندار توجه به معماری ایرانی- اسلامی بود: «در این خصوص کمتر توجه می‌شود. مثلا در اکثر مساجد قدیمی حوض است. این حوض فقط برای شست و شو نیست بلکه نمادی از عالم مُثُل است. باید مفاهیم معماری اسلامی و معماری ایرانی را احیا کنیم. بحث صرفه‌جویی در انرژی در گذشته کاملا رعایت می‌شد، اما با گسترش و ارزان شدن انرژی‌ها، این مساله کمتر رعایت می‌شود. باید از طبیعت و ظرفیت‌های طبیعی استفاده بشود.»

فرماندار گراش از مهندسان خواست در بحث شهرسازی حساسیت بیشتری داشته باشند: «اگر مشکلی در شهرسازی پیش بیاید، مردم نظام مهندسی را می‌بینند. در حال حاضر تخلفات ساختمانی ما زیاد است و در وهله اول شما باید حساسیت داشته باشید. مثلا در مساله سطح اشغال، خیلی رعایت نمی‌شود و بعد به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارجاع می‌شود. چرا ناظرین ما به مالکین ما توصیه می‌کنند که نقشه دوم داشته باشند؟ در کمیسیون ماده ۱۰۰ ما با این هزینه‌های بالا باید دستور تخریب بدهیم؟ قوانین ساخت و ساز ناموس شما است و باید از آن‌ دفاع کنید. در بحث باغ‌شهرها مشکل به وجود آمده و توقع این است خود شما بیشتر از ما حساسیت داشته باشید.»

رییس نظام مهندسی: تازیانه‌‌ها بر تن مهندسی را تحمل می‌کنیم

مهندس ابراهیم وقارفرد، رییس نظام مهندسی گراش، با تشکر از حضور مهندسان گفت: «از فلسفه تفسیر جهان گذشته‌ایم و الان باید جهان را تغییر دهیم و تغییر جهان کار مهندسان است. نظام مهندسی فارس ۳۳ هزار مهندس دارد. نتیجه تشکیل نظام مهندسی باید آسایش مردم باشد.»

او با معرفی نظام مهندسی به عنوان یک سازمان غیر دولتی گفت: «ما در گراش ۱۶۰ نفر عضو داریم. همه آن‌ها پای کار هستند و یک ریال هم بودجه دولتی نداریم. انجام کارهای شهرسازی در راستای احقاق حقوق شهروندان است. بحث حقوق شهروندی را مطرح کردیم، اول از نظام مهندسی و بعد دیگر نهادها.»

رییس نمایندگی نظام مهندسی ساختمان چند پیش‌نهاد نیز داشت: «ما راه نرفته زیاد داریم. مثلا تفکیک زمین‌ها توسط مهندسان شهرساز انجام شود و یا متراژ پایان کار باید توسط نقشه‌بردار انجام شود. اغتشاشات بصری زیادی در شهر داریم و وجود سازمان سیما و منظر شهری در شهر لازم است.»

مهندس ابراهیم وقارفرد در بخش پایانی سخنان خود گفت: «هر چند تازیانه‌ها بر تن مهندسان زخم زنند، باز به مسیر خود ادامه می‌دهند، زیرا مهندسی یک جریان فکری است که بر خلاقیت بنا نهاده شده است.»

در این برنامه در دو بخش از حدود ۴۰ نفر از همکاران نمایندگی نظام مهندسی ساختمان گراش تقدیر شد.

مجتمع آموزشی – فناوری هرمز، بیمه ما نمایندگی گراش،  آزمایشگاه بتن مهندس شمسی، در و پنجره آرشیستا و شرکت آسانسورسازی الکترو الوند مهر فارس حامیان برگزار این جشن بودند. اعضای نظام مهندسی شام را در رستوران آبشار مهمان شرکت الوند مهر فارس بودند.

عکس‌های مجید افشار را از این مراسم ببینید:

 

عکس‌های یوسف منوچهری را از این برنامه نیز ببینید

5 نظر

  1. راستش هیچکدام از مهندس ها را قبول ندارم هیچ کاری برای شهر انجام نداده اند و اصلا تو کارشان گذشت ندارند . مردم دارند تاوان قانون را می بردازند. چون قانون انها را به ما تحمیل کرده است
    الحمدلله همه هم وضح شان خوب است
    خدا به داد مردم برسد

  2. چرا چشم دیدم موفقیت کسی رو نداریم؟
    اینکه مهندسین یک روز در سال رو جشن میگیرن چه ضرری برای بقیه داره؟
    ما مردم چرا اینقدر نسبت به هم بدبین شدیم؟
    متاسفانه وضعیت طوری شده که اگر کسی به موفقیت رسید یا درآمد اش و وضع اش خوب باشه حالا چه از کارکردن توی گرمای خلیج ، چه دکتر و مهندس شدن توی مملکت خودمون یا هر کار دیگه ، میخایم یه وصله بد بهش بچسبونیم
    کمی به فکر مسیر زندگی و پیشرفت توی کار خودمون باشیم به نظرم بهتر باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 نظر
scroll to top