بستن

تلاش برای مهار آب‌های سطحی؛ دو سد در آغصه و تنگ‌خور

هفت برکه(گریشنا): در دهه فجر ۹۷ دو طرح آبخیزداری در آغصه و  تنگ خور به بهره‌برداری رسید.

به گزارش هفت برکه، عصر سه شنبه شانزدهم بهمن‌ماه ۹۷ بند خاکی روستای آغصه، شهر ارد با اعتباری بالغ بر  یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان با حضور بوستانی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس و لقمانی، سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی فارس، اصغر فروی، فرماندار گراش و مسئولین شهرستان گراش افتتاح شد.

همچنین هفدهم بهمن‌ماه ۹۷ سد سیمانی تنگ خور روستای حسین آباد خلیلی با اعتباری بالغ بر ۹۲ میلیون تومان با حضور اصغر فرودی، فرماندار گراش و مسئولین دستگاه‌های اجرایی افتتاح شد.

بوستانی: دولت به مسائل آب و خاک توجه ویژه دارد.

بوستانی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس با بیان اینکه امسال ۳۳ طرح سازه‌ای در استان فارس داریم افزود: «شاهد این هستیم که در دولت تدبیر و امید و مقام معظم رهبری توجه ویژه‌ای به مسائل آب و خاک این کشور دارند و با تخصیص اعتبار از محل صندوق توسعه ملی پیش بینی شده امسال ۳۳ طرح سازه‌ای را در استان داشتیم که به حمدالله ۱۲ طرح به صورت صد در صد افتتاح شده است. و مابقی طرح‌ها هم بالای ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که امیدواریم تا پایان سال به پایان برسد.»

مدیرکل منابع طبیعی فارس گفت: «قطعا تمامی کارهایی که انجام می‌شود از سوی نظام به مردم قدردان کشورمان است که در حال ارائه است و امیدواریم این خدمات برای اثبات فعالیت‌ها و دلسوزی‌های نظام بتواند موثر باشد و نشان بدهد که چقدر ما در گوشه گوشه کشورمان برای مردم انجام دهیم و از آن استفاده کنند. این کوچکترین هدیه‌ای بود که می‌توانم از طرق دولت و نظام به مرم عزیز این منطقه تقدیم کنم.»

فرودی: دولت دو برابر خیر هزینه کرده است

اصغر فرودی، فرماندار شهرستان گراش با اشاره به اینکه یکی از درخواست‌های مهم مردم آغصه همین سد خاکی بود گفت: «بسیار خرسندیم که در چهلمین سال از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد به ثمر نشستن پروژه‌ها هستیم که جا دارد از حضور تک تک شما عزیزان تشکر داشته باشم. هر چه از برکات نظام در حوزه‌های مختلف بگویم کم گفته‌ایم در زمینه‌های مختلف ما شاهد انجام پروژه‌ها و رفع محرومت‌های در نقاط دور دست هستیم. یکی از تقاضاهای مهمی که مردم این منطقه داشتند اجرای همین سد خاکی بود که حدود ۴۰۰ میلیون تومان با کمک خیر بزرگوار آقای رستگار انجام و دو برابر این مبلغ را دولت تدبیر و امید دادند و این پروژه به ثمر نشست.»

فرماندار شهرستان گراش مجموع اعتبار پروژه‌های امسال دهه فجر را ۴۳ میلیارد دانست و افزود: «ما در دهه فجر امسال بالغ بر ۴۳ میلیارد تومان پروژه را کلنگ‌زنی و یا اکثرا افتتاح کردم و این رقم علی رغم همه مشکلاتی که داشتیم رقم بسیار خوبی است. هشت میلیارد هم پروژه آماده افتتاح در حوزه بهداشت و درمان هست که برای سفر وزیر گذاشته‌ایم و در حال هماهنگی برای سفر ایشان هستیم. آن چیزی که مردم این منطقه از نظر آب و هوایی درخواست دارند اجرای همین طر‌ح‌های آبخیزداری است. امیدوارم هر چه زودتر پروژه بسیار مهم سد تنگ اب که مورد توجه استاندار محترم هم هست هر چه زودتر قول‌های داده شده از طرف استاداری محقق شود تا ما هم بدهکار پیمانکار نباشیم. طرح چهارگانه فداغ که چهار سد خاکی است و یکی از قبل احداث شده است و امیدواریم در سال اینده از آن‌ها هم استفاده کنیم و به بهره‌برداری برسد.»

لقمانی: سه هزار میلیارد پروژه در فارس افتتاح شد

مهندس لقمانی، سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی فارس با اشاره به برکات انقلاب در کشور افزود: «در اوایل انقلاب در استان فارس یک دانشگاه داشتیم ولی امروز ۱۸۳ دانشگاه در استان فارس داریم و قطعا این دانشگاه‌ها کافی نیست و باید کیفی‌تر و موارد مربوط به منابع انسانی و گسترش کیفت باید روز به روز  پیشرفت خواهد کرد که تا همینجای کار هم دشمن تاب دیدن این همه پیشرفت را ندارد و تمامی این پیشرفت‌ها از دستاوردهای نظام است.»

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی فارس در ادامه اظهار داشت: «در سال ۵۷ در استان فارس یک سد ذخیره آب وجود داشت ولی در حالی حاضر ۱۲ سد داریم و این نشان از این است که نظام و حاکمیت بر این باور است که زیربناهای نیاز توسعه پیشرفت مسمم به ایجاد آن استف هر چقدر کارشکنی و نامهربانی و دشمنی کنند اراده مسئولین بیشتر می‌شود چون باور دارند که کشور را می‌توان ساخت و اداره کرد. این سد یکی از پروژهای موفق اقتصاد مقاومتی است و پروژه تنگ آب که قبلا بازدید کردیم از جناب دکتر بوستانی خواهش دارم که بازدید کنند که در سایر نقاط کشور هم انجام دهیم. هر جا ما به سمت مردم رفتیم توفیق همراهمان بوده و توانسته‌ا‌یم به ثمر برسانیم کارها. امسال در دهه فجر در سطح استان ۱۰۷۰ پروژه را با اعتبار بالغ بر سه هزار میلیارد تومان افتتاح داشتیم.»

روستای آغصه در بخش ارد شهرستان گراش قرار دارد.

تنگ خور ظرفیت گردشگری دارد

در دومین طرح آبخیزداری امسال سد سنگ و سیمانی تنگ‌خور افتتاح شد. این سد با اعتبارات دولتی در دهستان خلیلی و نزدیک روستای حسین‌آباد قرار دارد.

فرماندار گراش در مراسم آیین بهره برداری از طرح آبخیزداری روستای تنگ خور گفت: «در دهه فجر امسال ۱۰ پروژه عمرانی و زیربنایی با اعتباری بالغ بر ۳ میلیارد تومان در بخش مرکزی افتتاح و یا کلنگ زنی می‌شود.»

اصغر فرودی با بیان اینکه اجرای طرح‌های آبخیزداری در راستای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است، اظهار داشت: «پروژه بند سنگ و سیمان روستای تنگ خور معروف به سد دلاکی با هدف مهار آب‌ سطحی و ساماندهی رون آب‌ها و جلوگیری از فرسایش خاک با هدف ایجاد اشتغال و رونق کشاورزی به بهره برداری رسید.»

او از اخذ موافقت اجرای طرح آبخیزداری در روستای خلیلی خبر داد و گفت: به زودی عملیات اجرایی یکی از طرح‌های آبخیزداری چهارگانه فداغ که از خواسته‌های دیرینه مردم این بخش بود در روستای خلیلی اجرا می‌شود و موافقت‌‌های اولیه آن از سازمان منابع طبیعی گرفته شده است.»

فضلی بخشدار مرکزی شهرستان گراش توجه به توسعه زیرساخت‌های گردشگری در روستای تنگ خور خواستار شد و افزود: «زمینه برای توسعه تفرجگاه و تبدیل روستای تنگ خور به روستای هدف گردشگری فراهم است.»

او برق رسانی به تنگ خور را یکی دیگر از مطالبات مردم این روستا عنوان کرد و گفت: «با پیگیری‌های انجام شده امیدواریم به زودی عملیات برق رسانی به تنها روستای باقی مانده در بخش مرکزی شهرستان گراش انجام شود.»

علی جوکار مدیر جهاد کشاوزی گراش گفت: «پروژه سد سنگ و سیمان روستای تنگ خور با اعتباری بالغ بر ۹۲ میلیون تومان با اعتبارات محل ارزش افزوده توسط جهاد کشاورزی احداث شده است. این پروژه با حجم آبگیری ۳۰ هزار متر مکعب و آبیاری ۱۵ هکتار از زمین‌های کشاورزی با هدف ایجاد شهرک گلخانه‌ای در پایین دست و ایجاد اشتغال به بهره برداری رسید.»

خبرنگار حوزه شهری و اداری هفت‌برکه عضو هیات مدیره انجمن دوببله و گویندگی گراش

1 نظر

  1. باید از این سدها نهایت استفاده شود.جاهایی که هم آب های شور زیر زمینی دارند باید برای پرورش ماهی استفاده کنند که بسیار شود اور هست .این کار در قم انجام می گیرد و در کنار این استخرها شرکت کنسروسازی ماهی تن زده اند که بخاطر آب شور این منطقه ماهی ها این پرورش ماهی گوشت خوب و لذیذی دارند.اگر در این راستا سرمایه گذاری شود بسیار سود اور هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 نظر
scroll to top