بستن

تشویق به موتورسواری در پیاده‌روی خانوادگی؟

هفت‌برکه – گریشنا: روز جمعه ۱۲ بهمن‌ماه ۱۳۹۷ به مناسبت آغاز دهه‌ی فجر انقلاب اسلامی، مراسم پرفیض دعای ندبه در نمازخانه‌ی ناحیه مقاومت سپاه و سپس پیاده‌روی بزرگ خانوادگی به طرف گلزار شهدا برگزار می‌شود. نکته‌ای که مورد توجه برخی فعالان اجتماعی، از جمله عبدالله سراجی، قرار گرفت، هدیه‌ی ویژه‌ای است برگزارکنندگان این برنامه برای شرکت‌کنندگان در نظر گرفته‌اند: یک دستگاه موتورسیکلت. سراجی در یادداشتی که برای گریشنا فرستاده است، اعتقاد دارد هدیه‌هایی که در چنین مراسمی داده می‌شود، جنبه‌ی نمادین دارد. در نتیجه او پیشنهاد می‌دهد که کفش یا دوچرخه به عنوان هدیه در نظر گرفته شود تا مردم به استفاده از آنها تشویق شوند.

 

عبدالله سراجی: هدف از برگزاری پیاده‌روی‌های خانوادگی، تشویق عموم مردم، زن و مرد، پدر و پسر، مادر و دختر، به ورزش و زندگی سالم و در نتیجه داشتن جامعه‌ای سالم است. پس بهتر است که جوایز و هدایای اینگونه مراسم نیز با هدفی که در بالا ذکر شد همخوانی داشته باشد. می‌توان به جای یک دستگاه موتورسیکلت که خود دعوت به «پیاده نرفتن» است، چند دستگاه دوچرخه و یا تعداد زیادتری کفش مناسب پیاده‌روی هدیه داد تا افراد بیشتری را به ورزش و پیاده‌روی مشتاق کنیم. از سوی دیگر، با این کار هم اداره ورزش و جوانان به هدف خود نزدیک شده است، هم سپاه پاسداران در پاسداشت فرمایشات مقام معظم رهبری پیرامون حمایت از کالای ایرانی.

و اما نکته بعدی که مهم‌تر به نظر می‌رسد این است که برگزارکنندگان چنین مراسمی، خود به امر مهم ورزش بپردازند تا خانواده‌ها نیز الگو بردارند. همچنین اهتمام به مشارکت در برنامه‌هایی مانند سه‌شنبه‌های بدون خودرو، پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، شنا و ده‌ها ورزش دیگر که امکانات اولیه آنها در گراش مهیا است. امکانات ورزشی بیشتر به خاطر عوامل محیطی در حال فرسوده شدن هستند تا استفاده انسانی، و کمتر حضور مسئولین و معلمان و فرهنگیان را به چشم می‌بینند، مگر به وقت بیماری و ناخوش‌احوالی.

گراش نسبت به جمعیتی که دارد از امکانات ورزشی بسیار کمی برخوردار است. البته آمار دقیق سرانه‌ی امکانات ورزشی را باید از مراجع ذی‌صلاح دریافت کرد، اما آنقدر بی‌تحرک شده‌ایم که همین امکانات کم هم بلااستفاده مانده است و متولیان این اماکن سالانه ضرر می‌دهند.

و در نهایت پیشنهاد می‌دهم به هر یک از متولیان و اسپانسرهای این برنامه یک کفش ورزشی پیاده‌روی و یا دوچرخه هدیه دهیم، و آنها را در خبرگزاری‌ها، جوامع مجازی، و یا صفحات شخصی‌شان دنبال کنیم، تا با الگوبرداری از آنها، جامعه‌ای بانشاط و سالم داشته باشیم.

مطالبی و عکس‌هایی که خوانندگان گریشنا و نشریه افسانه ارسال کرده‌اند.

4 نظر

  1. آدم تلویزیون هم توی خونه داره پس باید نتیجه بگیریم که آدم سینما نره عجبا
    هدف از ارسال چنین یادداشت هایی بگین چیه ممنون میشیم
    مدیریت محترم

    1. هدف طرح پیشنهاد بجای یک شهروند درباره‌ی یک برنامه‌ی عمومی است. تناسب داشتن هدیه با برنامه، مساله‌ای است که نیاز به توضیح بیشتری ندارد.
      پیشنهاد هم با لحنی کاملا مودب و سنجیده ارائه شده است و امیدواریم مورد توجه نهادهای برگزارکننده‌ی این مراسم قرار بگیرد.

  2. بعد از مدتها که اداره‌ تربیت بدنی چنتا بادبادک هوا کرد اون هم کار خودش نبود حالا هم برادران متدین و سپاه این زحمتو می کشند و جور کم کاری و ضعف رییس اداره را میکشن و دارن ورزش شهرستان را از بی رونقی نجات میدن جناب سراجی پیشنهاد را بگذارید بعد مراسم خدا رو چه دیدی شاید من هم برنده شدم

  3. آقای سراجی شما که هیچی بلد نیستی و ادعا داری خیلی عالیته و قیافه گرفتی و عکست گذاشتی گوش کن:
    آیا برای اولین بار اگه بیان جایزه موتور یا ماشین بزارن عیب داره.
    ضمنا اگه خودت برنده بشی هم همینو میگی؟
    خجالت بکش…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 نظر
scroll to top