بستن

پهلوان اکبر روی صحنه نمایش می‌میرد

هفت‌برکه – گریشنا: نمایش «پهلوان اکبر می‌میرد» از ۲۷ دی تا ۱۲ بهمن، ساعت ۱۹:۳۰ در خانه فرهنگ لار، تالار استاد جمالی به روی صحنه می‌رود.

کارگردان این نمایش جمشید طاهریان است که آن را بر اساس نمایشنامه‌ای به همین نام از بهرام بیضایی نوشته است. علی فخری و احمدرضا حیدری، دو تئاتری نام‌آشنای گراش، در کنار بازیگران کارکشته‌ای از لار، در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند.

جمشید طاهریان از تئاتری‌های شناخته‌شده‌ی منطقه است. او درباره‌ی نمایش «پهلوان اکبر می‌میرد» می‌گوید: «این نمایش گویای سنت و مرام دیرینه‌ی پهوانی و جوانمردی است که در فرهنگ ما وجود داشته است، و متاسفانه امروزه رنگ باخته است.» قصه نمایش درباره‌ی یک پهلوان است که در کودکی از قافله‌ای جدا و گم می‌شود. در شهری غریب، پهلوان اسد که میدان‌دار و پهلوان شهر است، او را بزرگ می‌کند و رسوم پهلوانی به او می‌آموزد. پهلوان اکبر که حالا پهلوان بزرگ شهر شده، در تنهایی و غریبی روزگار می‌گذراند. تا وقتی که پهلوان دیگری به نام پهلوان حیدر عاشق دختر خان شهر می‌شود. خان شرط می‌گذارد که اگر با پهلوان اکبر کشتی بگیرد، دخترش را به او خواهد داد…

طاهریان درباره‌ی مراحل تمرین نمایش نیز می‌گوید: «ما حدود یک سال است که برای این نمایش تمرین می‌کنیم، اما مدام نبوده و به دلایل مختلف، وقفه‌های زیادی در تمرین می‌افتاد. به هر حال ما در شهرستان‌ها که تئاتر حرفه‌ای نداریم. اما می‌شود گفت که در مجموع حدود ۴ ماه برای این نمایش تمرین کردیم. و من از گروه فوق‌العاده راضی‌ام. بچه‌ها بدون هیچ حاشیه و بی‌نظمی برای این نمایش وقت گذاشتند. نسل جوان باید از این گروه یاد بگیرد. مثلا علی فخری این همه مدت از گراش می‌آمد و هیچوقت شکایتی هم نداشت. این به غیر از عشق به تئاتر چه معنی دارد؟»

علی فخری، کارگردان و بازیگر نمایش در گراش، درباره‌ی تجربه‌ی بازی‌اش در این نمایش می‌گوید: «تئاتر محل یاد گرفتن است. تجربه‌ی تمرین با این گروه نمایش و زیر نظر جمشید طاهریان، که از اساتید باتجربه تئاتر در منطقه است، لذت زیادی داشت و نکته‌های زیادی هم در این کار یاد گرفتم. فکر می‌کنم این لذت و یادگیری ارزش این همه رفت‌وآمد را داشت.» گفتنی است که در سال‌های گذشته، با هماهنگی‌های علی فخری که رییس انجمن نمایش گراش بود، جمشید طاهریان دو دوره کارگاه بازیگری در سینما فرهنگ گراش برگزار کرده بود.

 

سردبیر پایگاه خبری هفت‌برکه عضو هیات مدیره موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه گراش دکترای ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران

1 نظر

  1. استاد فخری هنر شما همیشه زبانزد عام و خاص و مخصوصا قشر هنرمند بوده.
    مفتخرم به بازی در چند نمایش به کارگردانی شما. موفق تر باشین.
    همچنین اقای حیدری که لیاقتش و داشت. برای شما هم ارزوی موفقیت میکنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 نظر
scroll to top