بستن

بخش مادر و کودک در کتابخانه آبشار اندیشه افتتاح می‌شود

گریشنا – هفت‌برکه: ۵ دقیقه از زمان جلسات اداری شهرستان گراش به کتابخوانی و معرفی کتاب اختصاص خواهد یافت.

به گزارش گریشنا این موضوع یکی از مصوبات نخستین جلسه مشترک انجمن‌های کتابخانه‌های شهرهای گراش و ارد در فرمانداری گراش بود. این جلسه ۲۰ آبان‌ماه با حضور دکتر منوچهری مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس  به ریاست فرماندار گراش برگزار شد.

تاسیس بخش مادر و کودک در کتابخانه آبشار اندیشه، پیش‌نهاد راه‌اندازی کتابخانه سیار روستایی، تکمیل کتابخانه عظیمی از دیگر موضوعات جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان بود.

فضای کتابخانه‌ای گراش در استان دوم است

منوچهری مدیرکل کتابخانه‌های استان فارس در مورد وضعیت کتابخوانی در شهرستان گراش گفت؛ «۲۶۴۰ مترمربع فضای کتابخانه‌ای داریم و حدود دو هزار نفر عضو کتابخانه هستند.  ۴۰۷۰۴ کتاب در کتابخانه‌های گراش وجود دارد. ما به ازای هر ۱۰۰ نفر در شهرستان ۵ متر فضای کتابخانه‌ای داریم که در استان دوم است. در شاخص نسخه کتاب هم ۷۶ صدم و بالاتر از میانگین استان است اما باید به ۴ کتاب برای هر نفر برسیم.»

مدیر کل کتابخانه‌ها اولویت اداره کل را استخدام کتابداران بوکی اعلام کرد: «نیروی بومی در شهرستان یک نفر بود که به سه نفر رسیده است و به دنبال این هستیم که نیروهای جدید جذب شده جدید بومی باشند که هم با شرایط منطقه آشناتر باشند و هم ماندگاری بیشتری داشته باشند.»

منوچهری یکی از مشکلات را نبود بودجه عمرانی برای کتابخانه‌ها دانست: «نهاد کتابخانه‌های عمومی یک نهاد بهره‌بردار است. هرکسی به کتابخانه عمومی مراجعه کنند ما موظف به دادن خدمات هستیم. ما بهره‌بردار هستیم اما در بخش‌های عمرانی بودجه خاصی نداریم.»

دکتر منوچهری مدیر کل کتابخانه‌های عمومی فارس گفت: «من از قدیم به گراش آشنایی دارم و جا دارد از خانواده عظیمی برای احداث کتابخانه عمومی جدید تشکر کنم و امیدوارم مردم هر چه سریع‌تر بتوانند در فضای مناسب از کتابخانه استفاده کنند.»

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی از خیرین برای فعالیت در حوزه کتاب کمک خواست: «خیرین پتانسیل‌ شهرستان گراش هستند ما اگر بخواهیم بودجه‌ای هم بگیریم می‌گویند گراش که خیر دارد. استمداد می‌طلبیم که خیرین کمک کنند و ما در حوزه‌های مداومی مثل اخذ نیرو تلاش خودمان را می‌کنیم.»

کتابخانه مادر و کودک در آبشار اندیشه

فرماندار گراش سخنان خود را با یادی از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی آغاز کرد: «در دولت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی وضعیت کتابخانه‌های هم به لحاظ کتابخوان هم از نظر فضای فیزیکی رشد زیادی داشت و این ایام همزمان با سالگرد وفات آن بزرگ است و جا دارد یاد ایشان را به نیکی گرامی بداریم. کسی که از قبل از انقلاب نقش داشت و هم فرمانده جنگ بود و هم فرمانده صلح بود.»

فرماندار با تشکر از خانواده عظیمی و شهرداری برای ساخت کتابخانه گراش گفت: «در دولت تدبیر و امید شاهد پیشرفت در حوزه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری هستیم که در گزارش آقای رهبر اعلام شد. کتابخوانی ارتباط مستقیم با توسعه، پیشرفت و رفاه جامعه دارد. هر جامعه که کتابخوانی بیشتر باشد معضلات اجتماعی در آن کمتر است.»

فرماندار سپس درخواست‌های خود از مدیرکل کتابخانه‌های استان را مطرح کرد: «در کتابخانه آبشار تقاضای راه‌اندازی بخش مادر و کودک را داریم. فضایی با ۱۰۰ مترمربع در نظر گرفته شده است و برای تجهیزات نیاز به کمک اداره کل دارد. کتابخانه ارد سال ۱۳۹۶ آغاز شد و استقبال خوبی شده اما به دلیل کمبود نیرو در یک شیفت فعال است. تکمیل کتابخانه عظیمی در مرکز شهر گراش با ۸۵ درصد بیشتر فیزیکی با همت اداره کل می‌تواند امسال هم به بهره‌برداری برسد.»

منوچهری تاسیس کتابخانه مادر و کودک را در راستای سیاست‌های اداره کل دانست: «برای راه‌اندازی بخش مادر و کودک در کتابخانه آبشار اندیشه مشکلی وجود ندارد و ما پیگیری و همکاری می‌کنیم. توجه کتابخانه‌های عمومی را هم به سمت زنان و مادران خانه‌دار برده‌ایم و از پتانسیل‌های آنان استفاده کنیم. تعداد اعضای کودک از ۲۸ درصد به ۳۵ درصد رسیده است.»

درخواست کتابخانه برای فداغ

یکی از درخواست‌های فرماندار  راه‌اندازی کتابخانه در فداغ بود. فرودی گفت: «مرکز دهستان فداغ در بخش مرکزی با ۶ هزار نفر فاقد کتابخانه است. مردم فداغ مردمی فرهنگی هستند و اگر زمینه کتابخوانی فراهم شود استقبال خوبی می‌شود.»

فضلی بخشدار مرکزی گراش نیز این خواسته را تکرار کرد: «در فداغ مکانی با ده هزار کتاب به عنوان کتابخانه وجود دارد که امکاناتی ندارد. درخواست ما از خیرین این است که در این مورد هم ورود کنند در مورد زمین ما می‌توانیم از طریق بنیاد مسکن همکاری کنند.»

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی از این پیش‌نهاد استقبال کرد و گفت: «۲۰ شهر فاقد کتابخانه در استان داریم با این وجود گرفتن نیرو برای روستا راحت‌تر است به خاطر همین فداغ باید سریع‌تر قبل از شهر شدن برای کتابخانه اقدام کند. فضایی آماده شود و ما امکانات را می‌آوریم.»

با همه تلاش‌ها وضعیت کتابخوانی در جامعه مطلوب نیست

حسن رهبر رییس اداره کتابخانه‌های شهرستان گراش در گزارشی از وضعیت کتابخانه‌های شهرستان گفت: «در حال حاضر سه کتابخانه عمومی در شهرستان گراش داریم. کتابخانه قدیمی شهر گراش در سال ۱۳۹۰ تخریب شد و از سال ۱۳۹۳ ساخت کتابخانه توسط خانواده عظیمی آغاز شد این کتابخانه تاکنون ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. از سال ۱۳۹۳ تاکنون ۵۶۷ میلیون تومان بودجه برای کتابخانه‌ها مصوب شده است. در این مدت برای کتابخانه عظیمی ۷۰۰ میلیون تومان هزینه شده است. قرار بود خیر ۳۰۰ میلیون تومان هزینه کنند که تاکنون ۴۳۰ میلیون هزینه کرده‌اند.

رهبر گفت: «نیروی انسانی از ۵ نفر در سال ۱۳۹۳ به ۸ نفر افزایش یافته است. در ۹ ماهه اول سال ۱۳۹۷  امانت کتاب ۱۱۰ درصد افزایش داشته‌ است. هدف این بوده که کتابخانه از یک مکان غیر فعال به یک مکان فعال و پویا تبدیل شود و بیشتر هزینه‌های ما در بخش تبلیغات کتابخوانی است.با همه این اوصاف وضعیت کتابخوانی در جامعه مطلوب نیست.»

ماشین باشد کتابخانه سیار روستایی راه‌اندازی می‌کنیم

شب پیش از برگزاری این جلسه، مدیرکل در جلسه انجمن کتابخانه بخش ارد شرکت کرده بود. بخشدار ارد به جز کتابخانه ارد برای روستاهای دیگر نیز درخواست کتابخانه کرد: «در ارد زمین از طرف شورا و بنیاد مسکن تامین می‌شود و از طریق اداره کل کتابخانه‌های عمومی کد پروژه اختصاص داده شود. در زینل‌آباد و آغصه هم مکان برای راه‌اندازی کتابخانه داریم.»

منوچهری افزایش نیروی کتابخانه ارد را مشروط اعلام کرد: «در مورد کتابخانه ارد اگر تعداد اعضای کتابخانه عمومی و فعالیت کتابخانه به حد خاصی برسد ما هم برای کتابدار دوم می‌توانیم اقدام کنیم.»

دکتر منوچهری اعلام کرد کتابخانه‌های عمومی فقط در روستاهای بالای ۱۵۰۰ نفر تاسیس می‌شود و پیش‌نهاد او کتابخانه سیار بود: «آماده راه‌اندازی کتابخانه سیار برای روستاها هستیم. اگر خودرو آماده و اهدا شود ما تجهیزات را اماده می‌کنیم. هزینه‌های تجهیز این ماشین البته بشتر از قیمت خود خودرو می‌شود. خودرو مورد نظر بهتر است ون یا وانت هم می‌توان باشد. اولین مورد کتابخانه سیار روستایی را در اقلید راه‌اندازی کردیم که بازخورد خیلی خوبی داشت.»

پنج دقیقه برای کتاب

پیش‌نهاد عبدالله فضلی بخشدار مرکزی گراش نیز در این جلسه مصوب شد: «در همه جلسات اداری ما کار را با کتاب خدا شروع می‌کنیم.پیش‌نهاد من این است پنج دقیقه هم وقت داده شود که کتابی خوانده یا معرفی شود. در این مورد رییس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان یا دبیر جلسه در هر جلسه این کار را انجام دهند.»

دکتر عبداللهی رییس دانشکده علوم پزشکی گراش در سخنانی کوتاه گفت: «هر ملتی به تعالی رسیده است از کتاب و کتابخوانی شروع شده است. در جهت آگاهی این که ما سخنرانی کنیم حتی ممکن است تاثیر منفی بذارد اما بازدیدهای علمی تاثیر زیادتر دارد و ما آمادگی داریم که میزبان دانش‌آموزان گراش و توابع در دانشکده و کتابخانه دانشکده علوم پزشکی باشیم.»

 

 

 

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top